Ottamatta sen enempää kiinni tähän penisten kalisteluun, että kumpi nyt sitten on lähempänä toisiaan, änäri ja Liiga vai CL ja Veikkausliiga, niin mun mielestä Veikkausliigan pelin taso itsessään ei ole niin paska kuin joidenkin "näkemättä paskaa/kerran koitin katsoa" -ihmisten mielestä.
Olen asiaa pohtinut joskus kun tulee vastaan näitä "miten sää jaksat katsoa sitä kotimaista potkupalloa" -juttuja. Ja olen tullut seuraavaan lopputulemaan:
- Mielikuvaan Veikkausliigan tasosta vaikuttaa ainakin tuo televisiotuote, joka on sanalla sanoen todella laimea. Jos lähdetään ihan kuvanlaadusta liikkeelle ja mennään noihin hidastuksiin ja ylipäätään kameramääriin niin eihän tosta saa kovin kummoista elämystä. Usein matsit on vielä kuvattu todella ylhäältä jolloin pelin tempokin näyttää hitaammalta kuin mitä on.
Olen silti äärimmäisen onnellinen, että noita pelejä nykyään näkee jokaisen. Ennen oli suurinpiirtein teksti-tv mistä näki seurata.
- Jalkapallohan, kuten kaikki urheilu, on parasta paikan päällä. Suomessa ei ainakaan vielä ole stadionit yhtään sellaisessa kunnossa, että sieltä sellaista tunnelmaa tai innostumista tukevaa elämystä saisi sellainen ihminen, joka tulee nauttimaan jalkapallopelistä muutoinkin kun katsomaan peliä pelinä. Kuten nyt esimerkiksi Nokia Arenalla tai Hakametsässä saa kun vastaan tulee SaiPa mustana marraskuun keskiviikkona. Ja peli on joskus niissäkin aivan hirveetä paskaa. Silti siitä ehkä joillekin ns. enemmän käteen.
- Ja kuten tuossa aiemmin on mainittu, verrokkina voi käyttää Ruotsia. Siellä tunnelma on aivan älytön ja stadionit on kireänä väkeä. Ja siellä ei pelin taso ole sen kovempi kuin Suomessa parhaimmillaan. Tai ainakaan ihan hirmuinen ero ei ole.
Siitä en tiedä miten tuo on syntynyt, maajoukkue edellä vai onko siellä jalkapallo ollut aina ykköslaji.
Samoin olen huomannut, että suomalainen ihminen on hyvin tällainen "oli niin paska peli, etten tule kymmeneen vuoteen halliin tai stadionille tämän jälkeen". Ja sitä jaksetaan paasata kyllä jokaiselle ympärilläolijalle työpaikallakin (tai foorumilla) jos joku sattuu olemaan jonkun lajin innokas seuraaja.