Carl Klingberg

yellowgreen

Luottopelaaja
Ei siihen ole mitään järjellistä selitystä.
Mä siis en edelleenkään ymmärrä miksi seura sitoisi kätensä johonkin ylihintaiseen optioon? Mikä tässä on taktiikka?

No anyway, Calle toivottavasti pysyy.

Jos UTJ:lla on kovemmat odotukset kuin mitä pelaajasta saadaan? (Callen kohdalla ihmettelisin tätä suuresti.)

Tai ehkä niin voisi käydä siinä tapauksessa, jos tehdään optiovuoden palkka jotenkin erikoisesti ensimmäisen vuoden suorituksiin perustuvaksi ja pelaaja ylittää kaikki odotukset ja onkin helkkarin kallis pitää.
"10p ekalla kaudella, niin saat 100t. 20p, nii 150t. 30, nii 250t. Jnejne."
En usko, että tällaisia oikeasti tehdään, mutta periaatteessa siihen optioon voi sopia mitä tahansa, mistä me tiedämme, mitä siellä on sovittu kun Callea on kosiskeltu.

Mutta edelleen, Callen kohdalla kyseessä todennäköisesti vain pidempi sopimus ja sen neuvottelut.

• Tykkää
Reactions: 000

Toutain

Luottopelaaja
Mä avasin tohon ylemmäs vaihtoehdon, miksi olisi laitettu hieman liian korkea optiosumma, jota ei ole tarkoituskaan lunastaa. En toki noin korkeaa kuin Rauno ehdotti.

Kyllähän optiota voi neuvotella halvemmaksi, ja se on helpompaa, jos perässä ei ole saman liigan kaikki muutkin seurat tarjouksineen.

Mutta, jossittelua tämäkin on täysin, koska kyseessä ei varmasti ole tällainen tilanne. Enkä rehellisesti keksi mitään järkevää syytä, miksi se optio olisi liian korkea tarkoituksella. Lähtökohtaisesti pelkästään seuran optio sitoo pelaajan käytännössä "sopimussakkoon", jos seura haluaa pitää ja hän ei haluakaan jäädä. Korkea optiosumma ehkä tarjoaa pelaajalle sen turvan, että jos joutuukin jäämään, saapahan hyvän korvauksen. Mutta ei se mikään sopimusvaltti ole, päinvastoin. Seurahan siinä hyötyy. Eikä Klingi ole mikään untuvikko sopimusneuvottelujen suhteen varmasti, joten siihen suostuessaan, on siitä jotenkin hyötynyt melko varmasti.

Mä lähden siitä olettamasta, että jos seuran optio sopimukseen kirjataan ja siitä vielä julkisesti kerrotaan, niin silloin tarkoitus on lunastaa optio, jos pelaajaan ollaan tyytyväisiä. Pelaajan kannaltahan seuran optiossa ei ole mitään turvaa, joten Ilves sen on sinne nimenomaan halunnut.

Kukaan ei ihmettelisi, jos Ilves julkistaisi Klingbergin kanssa loppukauden sopimuksen ja mies siirtyisi seuraavaksi kaudeksi SHL:ään. Silloin ajateltaisiin vain, että ei pystytty pitämään. Mutta jos julkaistaan tieto seuran optiosta, pelaaja vakuuttaa kaikki ja pelaa seuraavalla kaudella SHL:ssä, niin tilanne näyttää ulospäin aivan käsittämättömältä. (Ellei sitten tosiaan saada jättimäisiä korvauksia, joista myös kerrotaan julkisesti).

Toutain

Luottopelaaja
Että saadaan nimi lappuun ainakin yhden kauden osalle. Ei kovin todennäköinen skenaario siis. Lähinnä kommentoin tähän:

Jos siis optiovuoden korvaus on jo sovittu niin eihän meillä ole mitään hätää, koska optiota ei olisi tehty alunperinkään jos se olisi ollut liian kallis.

Siis miten tämä vaikuttaisi siihen, että saadaan nimi paperille yhdeksi kaudeksi? Eihän pelaaja siitä seuran optiosta mitään hyödy, vaan päinvastoin, jos jotain. Pelaaja voi siihen seuran tarjoukseen optiovuodesta suostua, jos kokee että voisi jatkaa toisenkin kauden, mutta miten se noin päin toimisi?

ja 23 muuta

Vakiokokoonpanossa
Että saadaan nimi lappuun ainakin yhden kauden osalle. Ei kovin todennäköinen skenaario siis. Lähinnä kommentoin tähän:

Jos siis optiovuoden korvaus on jo sovittu niin eihän meillä ole mitään hätää, koska optiota ei olisi tehty alunperinkään jos se olisi ollut liian kallis.
Eli siis seura tekee ylihintaisen option jotta saa pelaajan nimen ensimmäisen kauden paperiin?

Jolloin seura, pelaajasta tykättyään, on pakotettu maksamaan ylihinta.

Pelaajako tässä siis on halunnut ylihintaista optiota? Ja Tillu neuvotellut huonosti kun ei ilman optiota saanut Callea tänne?

Mä oon luullu, että noi optiot on aina joukkueen etu ja luullut, että option korvaus on about linjassa sen ekan vuoden palkan kanssa jolloin jos pelaaja ylisuorittaa on hän option myötä alipalkattu, mutta kuitenkin hyväksynyt sen allekirjoitusvaiheessa.

Ja että pelaajakin/uusi seura saa option purettua rahalla.

Toutain

Luottopelaaja
Mun arvaukseni on, että Tillu on ymmärtänyt Svejkovskyn ja Klingbergin potentiaalin ja halunnut kirjoittaa näiden sopimuksiin ensi kaudesta option, koska tietää, että kun ulkomaalaispelaaja täällä dominoi, niin se on menoa yleensä. Kummankin pelaajan tilanteeseen tämä on sopinut. Klingberg on kokenut (ja todennäköisesti taloudeltaan vakaa) ukko, joka halusi paikkaan, jossa saa vastuuta, kun homma ei rakkaassa Göteborgissa enää toiminut. Rahan perässä ei tarvitse kiertää, eikä pelkästään käydä Suomessa antamassa näyttöjä vaikkapa Sveitsiin, jonka mies on jo valloittanut. Svjekovskylla ura ihan eri vaiheessa ja tavoite kahdesta(tai yhdestä vajaasta ja yhdestä täydestä) kaudesta Tampereella käy kaikin puolin järkeen.

Ilves pitää Klingbergin ja suurella todennäköisyydellä myös Svejkovskyn.

Ja tämä paikallistoimittaja Rylander on vain joku pelle, joka jo kerran ajoi miinaan Klingbergin kohdalla, ja ohitti tilanteen kuin tyhjää vain, ja hätäilee nyt taas jotain ja ajaa uudestaan miinaan.

yellowgreen

Luottopelaaja
Mä lähden siitä olettamasta, että jos seuran optio sopimukseen kirjataan ja siitä vielä julkisesti kerrotaan, niin silloin tarkoitus on lunastaa optio, jos pelaajaan ollaan tyytyväisiä. Pelaajan kannaltahan seuran optiossa ei ole mitään turvaa, joten Ilves sen on sinne nimenomaan halunnut.

Kukaan ei ihmettelisi, jos Ilves julkistaisi Klingbergin kanssa loppukauden sopimuksen ja mies siirtyisi seuraavaksi kaudeksi SHL:ään. Silloin ajateltaisiin vain, että ei pystytty pitämään. Mutta jos julkaistaan tieto seuran optiosta, pelaaja vakuuttaa kaikki ja pelaa seuraavalla kaudella SHL:ssä, niin tilanne näyttää ulospäin aivan käsittämättömältä. (Ellei sitten tosiaan saada jättimäisiä korvauksia, joista myös kerrotaan julkisesti).
Kuten mä tossa pitkässä viestissäni kävinkin vaihtoehtoja läpi, niin nämä on sellaisia mahdollisia, mutta hyvin epätodennäköisiä, kun @ja 23 muuta kyseli asiaa.

Lähtökohtahan on yleisesti ottaen se, että optiossa on summa X ja se lunastetaan tai ei. Voi siinä olla kaikenlaista muutakin, miksi sitten neuvotellaan, vaikka epätodennäköistä onkin. Tässä tapauksessa on nimenomaan vielä jotain tarkennettu/tarkasteltu/neuvoteltu. Syy selviää julkisuuteenkin tai sitten ei.

yellowgreen

Luottopelaaja
Mun arvaukseni on, että Tillu on ymmärtänyt Svejkovskyn ja Klingbergin potentiaalin ja halunnut kirjoittaa näiden sopimuksiin ensi kaudesta option, koska tietää, että kun ulkomaalaispelaaja täällä dominoi, niin se on menoa yleensä. Kummankin pelaajan tilanteeseen tämä on sopinut. Klingberg on kokenut (ja todennäköisesti taloudeltaan vakaa) ukko, joka halusi paikkaan, jossa saa vastuuta, kun homma ei rakkaassa Göteborgissa enää toiminut. Rahan perässä ei tarvitse kiertää, eikä pelkästään käydä Suomessa antamassa näyttöjä vaikkapa Sveitsiin, jonka mies on jo valloittanut. Svjekovskylla ura ihan eri vaiheessa ja tavoite kahdesta(tai yhdestä vajaasta ja yhdestä täydestä) kaudesta Tampereella käy kaikin puolin järkeen.

Ilves pitää Klingbergin ja suurella todennäköisyydellä myös Svejkovskyn.

Ja tämä paikallistoimittaja Rylander on vain joku pelle, joka jo kerran ajoi miinaan Klingbergin kohdalla, ja ohitti tilanteen kuin tyhjää vain, ja hätäilee nyt taas jotain ja ajaa uudestaan miinaan.
Mä uskon hyvin varmaksi, että Klingberg pidetään. Mutta oon jo 1,5kk sitten sanonut, että ainakin puheissa on ollut vuotta pidempikin sopimus. Nämä olikin hypoteettisia pohdintoja siihen, miten optio voisi olla "liian kallis".

Blackhawk

Luottopelaaja
Olen melko varma, että Calle ei enää kohta 34 vuotiaana lähtisi enää pelkästään rahan perässä juoksemaan (etenkin, kun kotiinpaluukaan ei sujunut hyvin), nyt kun on löytänyt paikan jossa silmin nähden viihtyy ja jossa peli kulkee, löytyy joukkueesta maanmiehiä ja kaikilla näyttää olevan hyvä meininki. Tottakai korvaus on Ilveksen ja liigan mittapuullakin tuntuva, mutta kokeneella pelaajalla on varmasti muut asiat tärkeämpiä, kuin se viimeinen euro/kruunu/dollari.

Keltavihreäpeto

Vakiokokoonpanossa
Mä siis en edelleenkään ymmärrä miksi seura sitoisi kätensä johonkin ylihintaiseen optioon? Mikä tässä on taktiikka?

No anyway, Calle toivottavasti pysyy.

Calle taisi tulla Ilvekseen artistiverorajan jälkeen. Eli jos pelaa vain tämän vuoden menee artisti erolla, ensi kausi menisi sitten täydellä verolla. Ja joutuisiko Ilves maksamaan tämänkin kauden verot jälkikäteen kun ei ollutkaan artisti? Voi hyvin olla siis, että tämä kausi menee hyvään hintaan, mutta ensi kaudella jo pelkästään verojen määrä kasvattaa hintaa tolkuttomasti, sen lisäksi että pitää maksaa koko kauden palkka.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Siellä on ruotsin-Huttusella ollut vaan perinteinen keskiviikon ja maanantain välinen yö menossa niin kirjoittelee kaikkea hölmöä.

Ainut mahdollisuus sille, että Klingberg ei meillä jatka on se, että haluaa aivan ehdottomasti takaisin ruotsiin. Ainut järkevä selitys sille miksi seura ei käyttäisi optiotaan.

ifor74

Luottopelaaja
Palkat ovat nousseet, mutta niin ovat seurojen budjetitkin. Halvalla ei saa kuin halpaa. Klingbergin tasoisesta kaverista pitää varmasti maksaa ja nähdyn perusteella kunnon satsaus maksaa itsensä takaisin.
Just näin, laadusta pitää maksaa tänään ja huomenna ja koska palkat yleensäkkin mnousee ei sitä kannata tuijottaa että on kalliimpi kun eilen.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Eli siis seura tekee ylihintaisen option jotta saa pelaajan nimen ensimmäisen kauden paperiin?
En tiedä ylihintaisesta, mutta voihan se olla että sinne heitetään sitä porkkanaa sen tiimoilta, jos ei olla ihan varmoja että mitä saadaan. Tai mahdollisesti takapainotteisesti kovempaa liksaa.
Jolloin seura, pelaajasta tykättyään, on pakotettu maksamaan ylihinta.
Eihän sitä pakko ole käyttää vaan esimerkiksi alkaa neuvotella uutta diiliä, kuten on tehty vaikka Parikan, Ratisen ja Mäntykiven kanssa.
Pelaajako tässä siis on halunnut ylihintaista optiota? Ja Tillu neuvotellut huonosti kun ei ilman optiota saanut Callea tänne?
Mistään tämmöisestä ei ole ollut puhe, ei edes Callesta vaan sopimuksista yleensä. Sekin varsin hypoteettisellä tasolla.
Mä oon luullu, että noi optiot on aina joukkueen etu ja luullut, että option korvaus on about linjassa sen ekan vuoden palkan kanssa jolloin jos pelaaja ylisuorittaa on hän option myötä alipalkattu, mutta kuitenkin hyväksynyt sen allekirjoitusvaiheessa.
Nämä ovat ihan tapauskohtaisia, joissain tapauksissa sopimuksissa voi varmasti olla jotain pykäliä mitkä nostavat myös optiovuoden arvoa jos pelaaja suorittaa hyvin.
Ja että pelaajakin/uusi seura saa option purettua rahalla.
Kaiken saa purettua rahalla.

Siis miten tämä vaikuttaisi siihen, että saadaan nimi paperille yhdeksi kaudeksi? Eihän pelaaja siitä seuran optiosta mitään hyödy, vaan päinvastoin, jos jotain. Pelaaja voi siihen seuran tarjoukseen optiovuodesta suostua, jos kokee että voisi jatkaa toisenkin kauden, mutta miten se noin päin toimisi?
Kuten aiemmin sanoin, voihan se toimia jonkinlaisena motivaattorina tms. Ja kyllä pelaajakin siitä hyötyy, varsinkin jos suorittaa hyvin on aika varma paikka myös ensi kaudeksi.

ja 23 muuta

Vakiokokoonpanossa
Mä en ole edelleenkään yhtään viisaampi asian suhteen.

Vieläkään en ymmärrä miksi seuran kannattaisi tehdä ylihintainen optio.

Mut jätetään tähän.

• Tykkää
Reactions: M22

Laitapuolen hyökkääjä

Vakiokokoonpanossa
Ei tule taaskaan työn teosta mitään kun mielessä pyörii vain Callen sopimustilanne.

callee - Copy.png

M22

Luottopelaaja
a tämä paikallistoimittaja Rylander on vain joku pelle, joka jo kerran ajoi miinaan Klingbergin kohdalla, ja ohitti tilanteen kuin tyhjää vain, ja hätäilee nyt taas jotain ja ajaa uudestaan miinaan.
Sasha Huttusen "alter ego"?

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Hirveä haloo Klingbergin sopimustilanteesta.

Ensi kausi Ilveksen optiolla.
En ole pätkän vertaa huolissani ensi kauden suhteen.
No juu.. miksi Ilves ei pitäisi tämän hetken kovinta hyökkääjäänsä. Calle on lisäksi niitä pelaajia jotka voivat hyvinkin vasta play offseissa olla parhaimmillaan. Tämä mies voi vielä kirjauttaa Ilves-historiaa ja nousta legendojen joukkoon.