Vs: Ilveksen harjoitusottelut kaudella 2018-2019
Ist0 sanoi:
Kunto sanoi:
Niin kauan kuin Liiga ei vaadi täsmällisyyttä, niin budjettien vertailu antaa vääristyneen kuvan.
Liiga nimenomaan on alkanut vaatia yhtenäistettyä linjaa pelaajabudjettien välillä. Budjetit ovat ~ vertailukelpoisia. Tätä tukee se, että ilmoitetut pelaajabudjetit korreloivat hyvin urheilullisen menestyksen kanssa.
Ilves käytti viime kaudella juuri sen verran rahaa pelaajiin, mihin varaa oli. Tyhjästä kassasta on paha nyhjäistä.
Sivuhuomiona. Jukurit vahvisti julkisesti Telian sopimuksen tuovan seuralle yli miljoona euroa kuuden vuoden aikana. Täällähän on elänyt totuus, että summa ei olisi ollut sitä mitä on luultu. Tuo noin 170 000 euroa on aikalailla sitä mitä alunperinkin ennakoitiin.
Kuinka tuore tieto sinulla on? Vielä toukokuussa Riku Kallioniemi myönsi, että käytäntö on hyvin kirjavaa ja pyysi itselleni tuttua kiekkotoimittajaa kysymään liigaseurojen johtajilta, että miksi he eivät halua yhtenäistä linjaa. Perustelusi viittaa menneisyyteen (sijoitusten korreloitumiseen), joten se tarkoittanee, että sinulla ei ole tästä tarkkaa tietoa. Selväähän on se, että budjeteista pitäisi ilmoittaa yhtenäisesti. Pelkkä pyrkimys ei riitä.
Kerrotko meille, mitä Ilveksen ilmoittamaan pelaajabudjettiin kuuluu? Palkat on selviö ja ne oli viine kaudella hieman yli 1,5 m€, niin kuin täällä on puhuttukin, mutta pelaajan palkkaan luetaan lisäksi paljon muutakin eli asunnot, autot, puhelimet, luontoisedut. Tämän päälle tulevat sitten palkan sivukulut. Ihan tarkkaan en tiedä mitä pelaajille kuuluu, mutta ilmeisimmin heillekin kertynee eläkettä (TyEL), urheilijaturva, sosiaaliturvamaksut ja pakolliset vakuutusmaksut. Eli tämä lähinnä siihen kohtaan aukaisua, että Ilves ilmoitti viime kaudella pelaajabudjetikseen 1,7-1,8 m€. Palstoilla esiintyi paheksuntaa johtoa kohtaan, että budjetista jäi käyttämättä pari sataa tonttua. Jos katsotaan pelkkää palkkamenoa, niin tavoitteesta jäätiin. Ja jos taas luetaan kaikki mukaan, niin budjetti ylitettiin.
Itse olen kirjoittanut, että Bluesin ja Ilveksen (ja Sportin nykytilan) vuoksi seuroille jaettavan TV-korvauksen nousu jää huomattavasti ennakoitua pienemmäksi. Palstoilla yleisenä tietona liikkui, että jokainen seura saa noin 0,6 m€ lisää tv-rahaa. Tällä foorumilla aikoinaan ennakoitiin Ilveksen pelaajabudjetin nousun olevan saman kuin tv-korvaus per seura on ja jatkohuomiona, ettei Ilveksen kilpailuetu muihin nähden paranisi yhtään. Tuo tarkoittaisi siis 0,4 millin korotusta per seura. Nyt Jukureiden puolelta vahvistetaan sitä ennakkotieotoa mistä itse olen ennakkoon informoinut eli seurat saavat alle puolet siitä, mitä kannattajat ovat kuvitelleet nousun olevan. Liiga ilmeisemmin alkaa keräämään itselleen puskuria mm sitä varten, jos jokin seura sortuisi samanlaiseen hölmöilyyn kuin Ilveksen vanha johto teki. Toki myös paikkaavat omaa talouttaan. Ja ties vaikka niitä ammattituomareita saataisiin palkollisiksi.