Vs: Ilveksen kokoonpano 2018-2019
Muistakaa edelleen erotella minun ja Ilveksen viralliset julkaisut. Miksi esiinnyn nykyään positiivisena? Varmaan jotkut minun tekstejäni yli 10 vuotta seuranneet muistavat kuinka kirjoittelin toistuvasti, että minä en uskonut ”edelliseen” Ilvekseen. Rakennelmat olivat tehty kestämättömästi suon päälle ja sillä organisaatiolla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta menestyä. Yksityiskohtiin ei kannata tässä mennä, koska olen niistä, niin monta kertaa kiejoittanut. Tilanne oli jopa selkeästi huonompi kuin mitä minä pystyin kuvaamaan.
Yritän nyt luoda positiivista ilmapiiriä, koska mielestäni nyt mennään viimeisellä mahdollisuudella. Vaihtoehtona on konkurssi ja aloitus pohjalta. Suurin ongelma on mielestäni se, että Vinnie luopui Ilveksestä useita vuosia liian myöhään. Jos tämä organisaatio olisi päässyt aloittamaan esim 2010, niin Ilveksen tilanne olisi paljon valoisampi. Ilves päästettiin niin syvälle, että nousu pohjilta on erittäin haasteellista. Useiden miljoonien takamatkalta on kova tehtävä nousta. Itselläni on vielä uskoa tähän hommaan, koska näen, miten meidän nykyisten ja entisten pelaajien asenne tätä seuraa kohtaan on muuttunut positiiviseksi. Myös Ilveksen ulkopuolella Ilvekseen suhtaudutaan selvästi positiivisemmin kuin ennen. Mediakaan ei kirjoittele viikottain negatiivisia juttuja Ilveksestä.
Kun Risto Jalo houkuteltiin tähän viimeiseen Ilveksen pelastusyritykseen, niin siinä kohtaan Jalon omat tulevaisuuden suunnitelmat tähtäsivät muualle (ulkomaille). Jalo saatiin käännytetyksi ja hänen ympärilleen kertyi sijoittajia, jotka tässä kohtaa pelastivat Ilveksen pahimman ylitse. Edellisen johdon aiheuttamat velat olivat kestämättömät ja mm veroveloista oli pakko suoriutua nopeasti. Ilveksen taru tässä kohtaan oli päättyä.
Konkurssi ja lähtö pohjilta olisi voinut olla joissakin asioissa paljon selkeämpi lähtökohta, mutta siinä kohtaan olisi menetetty mm tämä hetkeen viimeiset hyvät junnuikäluokat ja tuskin omat kasvatit suunnittelisivat tässä kohtaa palaavansa vielä Ilvekseen.
Voi tietenkin olla, että jotkut kannattajat olisivat paljon onnellisimpia, mikäli Ilveksen jokin uudelleen synnytetty organisaatio dominoisi tällä hetkellä Suomi-sarjassa, mutta vaihtoehtona oli tämä viimeinen yritys pysyä Liigassa ja nousta pohjamudista ensin keskikastiin ja myöhemmin nousta haastamaan Liigan kärkeä. Voi tietenkin olla, että tämä hanke ei ikinä onnistu.
Uuden johdon suurin moka taitaa olla se, että he julkaisivat strategian myös kannattajien nähtäväksi. Johtoa arvostellaan paljon siitä, että strategia ei toteudu ja kannattajat kokevat tulleensa petetyksi. Tässä kohtaa faktatietona on se, että strategian ensimmäinen vaihe toteutui melko hyvin. Taloudessa tehtiin ilvesläisittäin täysin käsittämätön käännös parempaan, strategian mukaisesti joukkue oli omavarainen, imago puhdistui mediassa vauhdilla jne. Urheilullisesti jäätiin yhden voiton päähän tavoitteesta.
Nyt on käynnissä strategian toinen vaihe. Johto asetti aikoinaan tavoitteeksi nostaa liikevaihdon 6 milliin, pelaajabudjetin 2,1 milliin ( mikäli myynti onnistuu) ja top-6 sijoituksen. Itse olen tuonut julki, että mielestäni Ilveksen urheilullinen tavoite on liian kova. Omassa ajatusmaailmassani olisin varmaan asettanut liikevaihdon samalle tasolle, mutta top-6 sijoituksen sijasta olisin tavoitellut kotietua säälipleijareihin.
Itse en kyllä näe vieläkään pahana sitä, että seura on asettanut itselleen kovan urheilullisen tavoitteen. Ehkä pelaajatkin olisivat pettyneitä, mikäli seura tavoittelisi sijoja 8-10.
Mitä tulee pelaajabudjetin toteutumiseen, niin kyllähän tuo nopeasti saataisiin täytettyä. Ehkä tarjoamalla Ramstedtille ja Eekinjuntille 350-400 kilon sopimukset heidät olisi voitu saada Ilvekseen ja näin budjetti olisi saatu toteutettua. Olisiko tässä ollut järkeä jää arvoitukseksi.
Toivottavasti tämä Ilveksen viimeinen pelastusyritys onnistuu. Hienoa olisi, jos kaikki saataisiin tämän hankkeen taakse.