Viime päivinä on huhuiltu Vittasmäen paluusta Ilvekseen ensi kaudeksi. Ottamatta itse huhuun sen enempää kantaa, Vittasmäkeä voitaneen käyttää jonkinmoisena välineenä tarkasteltaessa joukkueen kehitystä.
Verrattuna tämän kauden puolustuksen materiaaliin Vittasmäki olisi selkeä vahvistus. Mutta toisaalta itse ainakin odotan, että Ilves pyrkii koko ajan kehittymään paitsi seurana, myös joukkueena ja pelillisesti. Varsinkin viimeksi mainitun eli pelillisen kehityksen kannalta Vittasmäki ei olisi sitä, mitä Ilves eniten tarvitsisi. Vittasmäkihän on tuollainen kelpo yleispuolustaja, jonka kiekolliset taidot ovat kuitenkin rajalliset. Mutta jos Ilves aikoo pysyä pelitavallisesti kehityksen kelkassa, puolustuspään ykköshankinnan täytyisi ehdottomasti olla hyvin liikkuva kiekollinen puolustaja, myös siinä tapauksessa, että Laaksonen jatkaa. Minimivaatimus on, että jokaisessa puolustajaparissa on ainakin yksi pelaaja, joka pystyy tulemaan karvauksen alta pois, avaamaan laadukkaan hyökkäyksen, nousemaan hyökkäykseen mukaan ja pelaamaan hyökkäysalueella paikanvaihtopeliä; ihannetilanteessa kaikki puolustajat olisivat tällaisia, mutta siihen ei suomalaisilla seuroilla ole mahdollisuuksia.
Olen tässä lähtenyt siitä oletuksesta, että Ilveksellä on varaa tehdä vain yksi ison rahan hankinta peräpäähän ja että muut puolustajat ovat Laaksonen, Parikka, Salmela, Matinpalo ja Vainio sekä mahdollisesti Flood ja joku nuori tulokas.