Ilveksen nykytilanne

Niin ja mitä itse tuotteeseen tulee, niin itse en kävisi katsomassa todennäköisesti peliäkään paikan päällä. Siis Liigaa. Itse menen paikalle vain ja ainostaan Ilveksen vuoksi. Sama koskee myös jalkapalloa.

Juu, itselläni tästä on jo lakmus-testi tehty. Alunperin minulla ei ollut mitään Tampere Unitedia vastaan, paitsi että se ei vaan ollut Ilves. Joukkue oli Veikkausliigan kärkipäässä kotipaikkakunnallani, ja toivoinkin sen pärjäävän. Katsoin telkusta jopa sen pelejä. Mutta en yhtä ainuttakaan kertaa käynyt TamUn pelissä, vaikka muutaman kerran sain ilmaislipunkin. Nyttemmin on toki antipatioitakin herännyt kyseistä joukkuetta vastaan, eli testi ei enää toimisi samalla tavalla jos Ilves katoaisi taas jalkapallon edustustasolta ja tilalle nousisi TamU. Mutta alunperin ei erityisiä antipatioita ollut, koska ymmärsin silloisen ratkaisun.

Tämä todisti minulle, että menen paikalle vain ja ainoastaan Ilveksen vuoksi.

Paha sanoa muiden puolesta, mutta uskoisin että moni, noin 10 peliä ( +pudotuspelit) paikan päällä katsova kuitenkin aktiivisesti seuraa Ilvestä hyvinkin läheltä ja tiiviisti ja kyllä sillä, mistä pelaajat tulevat on vaikutusta. Tottakai kilpailukykyinen joukkue varmasti on suurempi asia, mutta ei joukkueen identiteettiä ja perinteitäkään voi väheksyä. Ja tarkennuksena , että tämä ei nyt liity pelkästään case Ikoseen, vaan yleensäkin siihen miten joukkue on rakennettu. Jalkapalloa aika moni ryhtyi seuraamaan vasta Tammelassa, koska joukkue on kilpailukykyinen, puitteet hienot ja tuote kaikin puolin kunnossa ( kunhan ei toisteta jääkiekon virheitä). Harvalukuinen oli se joukko joka Ratinassa kävi Ilveksen takia. Kaikki kunnia niille, jotka kävi, mutta ei sillä pohjalla jalkapalloa olisi nostettu nykyiseen loistoonsa. Tammelaan tuli itsekin vuosi sitten hankittua kausikortti, vaikka koskaan en Ratinassa käynyt. Futiksesta sai paremman vastineen rahalle kiekkoon verrattuna.

Tässä tosin pitää muistaa se kilpailuympäristön ero. Jalkapallossa on käytännössä HJK ja KUPS, mitkä pystyvät kisaamaan paremmin, mitä Ilveksen nykyiset resurssit mahdollistavat. SJK ja Inter sitten siinä ja siinä. Jääkiekossa erot ovat pienemmät ja toisaalta areenan vaikutus on ihan odotetusti himmenemässä.

Ja mitä jalkapalloon tulee, niin aivan varmasti takana on puitteet ja etenkin menestyminen. Toki ihan samahan se on Ilveksellä. Onhan nuo katsojamäärät käytännössä tuplaantuneet heikoista ajoista ja enemmän siihen on vaikuttanut paremmmin pelaava joukkue kuin uusi areena.

Sinun kaltaisten ”pidetään kivaa” tyyppien takia se Vinniekin sai rauhassa touhuta ja viedä Ilveksen melkein konkurssiin. Kritiikkiä ei saa antaa ja ei sillä menestyksellä ole väliä, kunhan pidetään hauskaa katsomossa ja ollaan keskenämme yhtä isoa perhettä.
Just näin. Kiva että tiedät millainen tyyppi minä olen. Minun mielestäni nimenomaan menestyksellä on väliä. Ja itseasiassa ollaan viimeiset 7 vuotta oltu top 3 seura Liigassa aika helvetin monella mittarilla. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä. Pääasia on että voidaan valittaa ja pelata fantasymanageria.

Just näin. Kiva että tiedät millainen tyyppi minä olen. Minun mielestäni nimenomaan menestyksellä on väliä. Ja itseasiassa ollaan viimeiset 7 vuotta oltu top 3 seura Liigassa aika helvetin monella mittarilla. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä. Pääasia on että voidaan valittaa ja pelata fantasymanageria.
Ainakaan itselleni ei ole mitään merkitystä joillakin top 3 -sijoituksilla, kuka sellaisia muistelee? Monta viiriä niistä saa hallin kattoon tai montako torijuhlaa niistä järjestetään? Joo, mitalit saadaan kaulaan.

Samaan aikaa naapurissa otetaan mestaruuksia X-määrä kymmenessä vuodessa. Me ollaan oltu kerran finaaleissa viimeiseen 40-vuoteen. Vai otetaanko nyt esiin se ”Ripa juuri pelasti meidät”-kortti?

Tuntuu että Ilves on osalle kuin oma äiti tai isä, kenen mielipidettä ei voi kyseenalaistaa tai kenelle ei voi sanoa mitään vastaan. Joku helvetin tyhmä suomalainen ideologia tuossakin taustalla. Kunhan kaikki pelaavat ja kaikilla on kivaa, niin voidaan pitää suut kiinni.

Tässä Liigan top -seurat 7 vuoden ajalta:

1. Tappara

• Kultaa: 3
• Hopeaa: 0
•Pronssia: 0

2. KalPa

• Kultaa: 1
• Pronssia: 0

3. Lukko

4. HPK

5. Pelicans

• Kultaa: 0
• Hopeaa: 2

6. TPS

7. Saipa

• Hopeaa: 1

8. Ilves
• Pronssia:3

Virallinen taulukko menee näin. Tietenkin mielipiteitä on monia, ja joidenkin mukaan kolme pronssia on suurempiarvoinen kuin yksi mestaruus. Ja sitten on myös ”keskimäärin paras runkosarjajoukkue” -pokaali, jossa Ilves toki on vahvoilla.

Viimeksi muokattu:
Juu Liigaan osallistuneet seurat kilpailevat Suomen mestaruudesta, ja se pitää olla se tähtäin. Sitte kun sen saavuttaa ni voi suoritusta pitää erinomaisena. Eka pronssi Ilvekselle pitkään aikaan maistui kyllä, mutta nämä jälkimmäiset on ollu semmosta "kiva ku saatiin" suorituksia.

Virallinen taulukko menee näin. Tietenkin mielipiteitä on monia, ja joidenkin mukaan kolme pronssia on suurempiarvoinen kuin yksi mestaruus. Ja sitten on myös ”keskimäärin paras runkosarjajoukkue” -pokaali, jossa Ilves toki on vahvoilla.

No ei varmaan kukaan tuolla tavalla ajattele. Onko pronssi hyvä vai pettymys on ikuinen lasi puolityhjä vai puolitäysi - keskustelu, siihen ei kannata aikaa tuhlata.

Ainakaan itselleni ei ole mitään merkitystä joillakin top 3 -sijoituksilla, kuka sellaisia muistelee? Monta viiriä niistä saa hallin kattoon tai montako torijuhlaa niistä järjestetään? Joo, mitalit saadaan kaulaan.

Samaan aikaa naapurissa otetaan mestaruuksia X-määrä kymmenessä vuodessa. Me ollaan oltu kerran finaaleissa viimeiseen 40-vuoteen. Vai otetaanko nyt esiin se ”Ripa juuri pelasti meidät”-kortti?

Tuntuu että Ilves on osalle kuin oma äiti tai isä, kenen mielipidettä ei voi kyseenalaistaa tai kenelle ei voi sanoa mitään vastaan. Joku helvetin tyhmä suomalainen ideologia tuossakin taustalla. Kunhan kaikki pelaavat ja kaikilla on kivaa, niin voidaan pitää suut kiinni.

Ihan totta, mutta tuota historiaa ei voi kaataa nykyisen johdon syliin. Niin hyvässä kuin pahassa eihän sillä ole mitään merkitystä olisiko tuo mestaruus vuoden -85 ,-98 tai vaikka 2000-luvun alusta?

1. Tappara

2. KalPa

3. Lukko

4. HPK

5. Pelicans

6. SaiPa

7. TPS

8. Ilves

Kyllä ainakin itse osaan arvostaa myös tuota runkosarjaa. Ihan suoraan sanottuna välillä tuntuu siltä, ettei näiden vain "mestaruus kelppaa" tason heittojen takana ole henkilöitä, ketkä olivat tuossa vuosikausia kestäneessä taaperuksessa mukana.

On nimittäin aika paljon mukavampaa käydä noissa peleissä kun tietää, että voiton todennäköisyys on päälle 50% ja pelataan Liigan kärkisijoista. Väittäisin olevan aika iso asia niille ketkä olivat/jaksoivat tuon taaperruksen Ilveksen mukana.

Kuuntelen tuossa juuri taustalla uusinta Ilves Inside -jaksoa, jossa puhutaan ilvesläisyydestä ja tästä yhteisöstä. Tuli vaan mieleen, että 20-30 vuoden päästä ei paljon legendoja taida olla aateloitavaksi, kun joukkueet ovat täynnä pelkkiä parin kolmen kauden ostomiehiä. Kyllähän vähän surullinen fiilis tuli tästä tuota jaksoa kuunnellessa.

Kuuntelen tuossa juuri taustalla uusinta Ilves Inside -jaksoa, jossa puhutaan ilvesläisyydestä ja tästä yhteisöstä. Tuli vaan mieleen, että 20-30 vuoden päästä ei paljon legendoja taida olla aateloitavaksi, kun joukkueet ovat täynnä pelkkiä parin kolmen kauden ostomiehiä. Kyllähän vähän surullinen fiilis tuli tästä tuota jaksoa kuunnellessa.
Mahtaako siellä olla Pendo ja Myrrä aateloitavissa silloin? :cool:

Kyllä ainakin itse osaan arvostaa myös tuota runkosarjaa. Ihan suoraan sanottuna välillä tuntuu siltä, ettei näiden vain "mestaruus kelppaa" tason heittojen takana ole henkilöitä, ketkä olivat tuossa vuosikausia kestäneessä taaperuksessa mukana.

On nimittäin aika paljon mukavampaa käydä noissa peleissä kun tietää, että voiton todennäköisyys on päälle 50% ja pelataan Liigan kärkisijoista. Väittäisin olevan aika iso asia niille ketkä olivat/jaksoivat tuon taaperruksen Ilveksen mukana.
Erilaisia näkemyksiä, eikä niistä kannata enempää jäädä kiistelemään. itse olen hyvinkin elänyt rämpimisen ajan ja seurannut joukkuetta, tosin huomattavasti pienemmällä mielenkiinnolla. Pahimpien roskispalojen aikaan riitti 2-3 peliä itsensä kidutusta kausittain. Itselleni runkosarjoilla ei mitään merkitystä. Ensimmäiset kunnon muistikuvat keväältä 88. Yksi paskimmista muistoista ikinä kun Ekku Lehtonen nosteli kannua. Ei ole juurikaan tullut katseltua tribuuttivideoita runkosarjan voitosta.

Ihan totta, mutta tuota historiaa ei voi kaataa nykyisen johdon syliin. Niin hyvässä kuin pahassa eihän sillä ole mitään merkitystä olisiko tuo mestaruus vuoden -85 ,-98 tai vaikka 2000-luvun alusta?

vain mestaruus kelpaa vois korjata että mestaruus sillon tällön tai välillä kelpais, ja olis jopa realistisena odotettavissakin. Ku pitkän tauon jälkeen edes yhden päivän torilla näkis, mutta ikävä kyllä on luotto nykytoimijoihin vajonnu, pahottelut.

1. Tappara

2. KalPa

3. Lukko

4. HPK

5. Pelicans

6. TPS

7. Saipa

8. Ilves

Melkoinen taulukko. Jos tämä nyt on virallinen, niin ei sillä ainakaan mitään merkitystä tai argumenttiarvoa ole. Että esim. joukkue, joka on ollut kaikilla muilla kausilla häntäpäässä olisi yhdellä mitalilla(2.) tässä otannassa edellä joukkuetta, jolla on kolme mitalia(3 x 3.) ja jatkuvia pleijaripaikkoja.

Eikä edelleenkään sillä, että kannattajana kiinnostaisi nyt muut kuin finaalipaikka ja mestaruus, mutta ihmettelen vain, että mitä tällaiset taulukot kuuluvat käytyyn keskusteluun?

Ja juuri nyt videolla kaiken lisäksi Seppä itse pohdiskelee, että mahtaako niitä aateloitavia löytyä tähän tahtiin jatkossa... guess the man just does not see the irony.
Nyt kun nostit Sepän tuosta esiin niin sanon mitä jaksoa katsoessani ajattelin kun puhuivat Leinosen aateloinnista. Sepän kommentti jotenkin särähti korvaan kun naureskellen / vähättelevään sävyyn puhui Leinosen roolista naisten joukkueen jojona.

Voi olla että oma tulkintani oli ihan väärä mutta pisti korvaan tuo hetki.

Mielestäni kaikki Ilveksen eteen tehty työ on ihan yhtä arvokasta, on se sitten miesten, naisten tai lapsien kanssa tehtynä.

Nyt kun nostit Sepän tuosta esiin niin sanon mitä jaksoa katsoessani ajattelin kun puhuivat Leinosen aateloinnista. Sepän kommentti jotenkin särähti korvaan kun naureskellen / vähättelevään sävyyn puhui Leinosen roolista naisten joukkueen jojona.

Mielestäni kaikki Ilveksen eteen tehty työ on ihan yhtä arvokasta, on se sitten miesten, naisten tai lapsien kanssa tehtynä.

Tuskin tuossa siitä oli kyse. Siellä on samassa toimikunnassa näistä aateloinneista päättämässä naisjääkiekkoilun puolelta Marianne Ihalainen ja aateloitavissakin säännöllisesti nimiä naiskiekkoilun puolelta, kuten Päivi Virta viimeisimmässä.

Mielestäni tässä kontekstissa on huomioitu naiskiekkoilu hyvin.

(Tuossahan tuli muutenkin ilmi hauska dynamiikka Sepän ja Leinosen välillä).

Melkoinen taulukko. Jos tämä nyt on virallinen, niin ei sillä ainakaan mitään merkitystä tai argumenttiarvoa ole. Että esim. joukkue, joka on ollut kaikilla muilla kausilla häntäpäässä olisi yhdellä mitalilla(2.) tässä otannassa edellä joukkuetta, jolla on kolme mitalia(3 x 3.) ja jatkuvia pleijaripaikkoja.

Eikä edelleenkään sillä, että kannattajana kiinnostaisi nyt muut kuin finaalipaikka ja mestaruus, mutta ihmettelen vain, että mitä tällaiset taulukot kuuluvat käytyyn keskusteluun?
Kuten sanoin, joukkueet voidaan laittaa järjestykseen itselle mieluisalla tavalla. Tässä olympiatyyliin tehty taulukko, jossa voitto on arvokkaampi kuni alemmat mitalit. Taulukko kuuluu ihan yhtä paljon keskusteluun kuin ” top 3 seura helvetin monella mittarilla” johon vastasin. Mielellään niistä helvetin monesta mittarista saa kertoa oman näkemyksensä.

Sepän kommentti jotenkin särähti korvaan kun naureskellen / vähättelevään sävyyn puhui Leinosen roolista naisten joukkueen jojona.

Hyvä kun nostit tämän esiin, kun mekin puolison kanssa tuossa kohtaa olimme, että ymmärsimmekö tai kuulimmeko muka oikein, koska Sepän kommentti särähti aika pahasti korvaan. Piti palata asiaan myöhemmin, mutta unohtui.

Kun nyt kuuntelin sen kohdan uudestaan, tulkitsen, että Sepän tarkoitus ei ole tuossa vähätellä ketään tai mitään roolia, vaan enemmänkin nostaa aateloinnin perusteena Leinosen kohdalla seuran toimintaan epäsuorasti liittyviä asioita sen sijaan, että nostettaisiin niitä lyhyehköjä kohtia suoraan seuralle tehdystä työstä. Seppä siis pitää Leinosen kohdalla muita isommalle yleisölle vaikeammin seuraan yhdistettäviä tehtäviä isompina asioina kuin yksittäisiä lyhyitä seuralle suoraan tehtyjä työtehtäviä.

Silti toki riski tulkita kommentti väärin, mikä ei ole mielestäni tällaisessa videossa hyvä asia.

Erilaisia näkemyksiä, eikä niistä kannata enempää jäädä kiistelemään. itse olen hyvinkin elänyt rämpimisen ajan ja seurannut joukkuetta, tosin huomattavasti pienemmällä mielenkiinnolla. Pahimpien roskispalojen aikaan riitti 2-3 peliä itsensä kidutusta kausittain. Itselleni runkosarjoilla ei mitään merkitystä. Ensimmäiset kunnon muistikuvat keväältä 88. Yksi paskimmista muistoista ikinä kun Ekku Lehtonen nosteli kannua. Ei ole juurikaan tullut katseltua tribuuttivideoita runkosarjan voitosta.

Tottakai jokainen tekee ja "kuluttaa" niin kuin tykkää. Pointti lähinnä siinä, ettei tuota rumkosarjaa voi organisaatiotasollakaan väheksyä.

vain mestaruus kelpaa vois korjata että mestaruus sillon tällön tai välillä kelpais, ja olis jopa realistisena odotettavissakin. Ku pitkän tauon jälkeen edes yhden päivän torilla näkis, mutta ikävä kyllä on luotto nykytoimijoihin vajonnu, pahottelut.

Kyllä sitä nyt ainakin koetellaan.

Omaan korvaan heitti vain lähinnä sen faktan, ettei Leinosta "paperilla" Ilveksen toiminnassa juurikaan ole ollut. Toki valintana hyvä ja myös itse näkisin, että näkökulmaa saisi hieman laajentaa esim kannattajiin ja sponsseihin.

Takaisin