Vs: Ilveksen nykytilanne
Tuomas Tuokkolalle jatkosopimus Ilvekseen
Tuomas Tuokkola jatkaa Ilveksen päävalmentajana vuoteen 2016 saakka. Tuokkola ja Ilves ovat tehneet aiemmin voimassaolleeseen sopimuksen vuoden jatkon. Tuokkola aloitti Ilveksen päävalmentajana kesken kauden 2012-13.
Ilves on tehnyt pelaajasopimukset neljän uuden hyökkääjän kanssa. Ilvekseen siirtyvät Antti Tyrväinen, 25, Jokereista, Teemu Rautiainen, 22, HPK:sta, Joonas Riekkinen, 26, KalPasta sekä Tapio Laakso, 28, TPS:stä. Tyrväisen sopimus on yksivuotinen ja muiden kaksivuotisia.
Lisäksi Ilves on tehnyt jatkosopimukset maalivahti Joonas Korpisalon, puolustaja Atte Pentikäisen sekä hyökkääjien Juuso Rämön ja Eero Savilahden kanssa. Korpisalon sopimus on kaksivuotinen ja Pentikäisen sekä Rämön ja Savilahden sopimukset yksivuotisia. Lisäksi Ilves on tehnyt vuoden liigasopimuksen 18-vuotiaan oman kasvatin Ville Meskasen kanssa. Meskanen pelasi viime kaudella 34 ottelua Ilveksen A-nuorissa tehoilla 9+5=14. Toissa kaudella hän tehoili B-juniorien SM-sarjassa 47 ottelussa 22+36=58.
Tryoutille Ilvekseen tulevat hyökkääjät Patrik Moisio ja Petr Stloukal sekä puolustaja Saku Salmela. Patrik Moisio, 22, on pelannut aikaisemmin Ilveksen A-nuorissa sekä Mestistä TuTossa ja Liigaa Ässissä. Hänen viime kauttaan varjosti paha polvivamma, joka tuli elokuussa, kun hän oli Jokereissa tryoutilla. Stloukal on 20-vuotias tsekki. joka on viimeiset kolme kautta pelanut Suomessa nuorten SM-liigaa, Mestistä sekä Liigaa. Hän siirtyy Ilvekseen HIFK:sta. Salmela on 23-vuotias puolustaja, joka on pelannut nuorten SM-liigaa HIFK:ssa sekä Mestistä Kiekko-Vantaassa.
Antti Tyrväinen on 180-senttinen ja 90-kiloinen pelaaja, joka viime kaudella Jokereissa teki 41 ottelussa tehot 5+9=14. Sitä ennen hän pelasi kahdella kaudella Pohjois-Amerikassa AHL-liigassa Oklahoma City Baronsin joukkueessa. Liigaa Tyrväinen on pelannut myös Pelicansissa. Kaikkiaan hänellä on 130 liigaottelua, joissa hän on tehnyt tehot 27+21=48.
Teemu Rautiainen teki kaudella 2010-11 A-nuorten SM-liigassa 18-vuotiaana huikeat tehot, kun 41 ottelussa syntyivät lukemat 35+33=68. Rautiainen on 169-senttinen ja 69-kiloinen laitahyökkääjä. Hän ollut mukana kaikkien ikäryhmien nuorisomaajoukkueissa. Viime kaudella hän teki HPK:ssa 50 ottelussa tehot 10+8=18 sekä neljässä playoff-pelissä 3+1.
Joonas Riekkinen on 182-senttinen ja 84-kiloinen pelaaja, joka on urallaan edustanut aina KalPaa. Sentterin paikka on Riekkiselle tutuin. Viime kaudella hän teki 58 ottelussa tehot 5+9=14. Kaikkiaan hän on pelannut 358 liigaottelua tehoilla 31+53=84.
Tapio Laakso on urallaan pelannut Liigaa TPS:n lisäksi myös KalPassa. Laakso oli viime kaudella TPS:n kapteeni. Hän pelasi 39 ottelua tehoilla 3+5=8. Laakso on 183-senttinen ja 88-kiloinen sentteri, joka on pelannut kaikkiaan 378 liigaottelua tehoilla 50+74=124.
Ilves etsii vielä kärkipäähän ainakin yhtä hyökkääjää ja yhtä puolustajaa.
Pelaajakommentit
Antti Tyrväinen: – Minulla on alla pari aika rikkonaista kautta, ja viime kausi oli henkisesti urani raskain. Oli syytä lähteä kehittymään ja hakemaan peliaikaa. Juteltuani Tuomas Tuokkolan kanssa sain erittäin myönteisen käsityksen Ilveksen toiminnasta ja valmennuksesta. Ilveksessä on kova tekemisen meininki, minkä huomasi viime kaudellakin, kun pelasi Ilvestä vastaan. Siellä oli koko ajan sata lasissa, tehtiin rajusti töitä eikä peruuteltu. Pidän itse sellaisesta pelaamisesta. Yritän saada kiekollisempaa roolia, olla ratkaisupelaaja ja esimerkkinä nuorille pelaajille.
Teemu Rautiainen:– Kun Kerhossa ei tuntunut olevan tulevaisuutta ja Ilves halusi minut, niin oli helppo lähteä. Uskon, että Tuokkolan valmennuksessa pystyn kehittymään. Omat vahvuuteni ovat luistelussa ja kiekollisessa pelissä. Koska kokoa ei ole paljon, niin yritän sitä korvata kovalla tsemppaamisella.
– Harjoituksissa on ollut minulle paljon uutta, ja uskon, että nämä harjoitusmetodit kehittävät minua. Olen saanut erittäin hyvän kuvan joukkueesta ja valmennuksesta. Tavoitteena on pelata ensi kaudella mahdollisimman hyvällä tasolla jatkuvasti, ettei huonoja päiviä sattuisi.
Joonas Riekkinen: – On tehnyt mieli vaihtaa maisemaa ja etsiä uutta potkua uralle. Tämä siirto oli hyvä tilaisuus, kun on tuttu valmentaja, jonka vaatimukset ja toimintatavat ovat tuttuja. Lisäksi olin kuullut, että Ilveksessä on hyvä tekemisen meininki. Sen on nyt huomannut myös harjoituksissa, joissa tekeminen on erittäin laadukasta.
– Olen pelannut paljon puolustavaa roolia. Toivottavasti pystyn lunastamaan vastuullisen pelipaikan ja pääsisin pelaamaan enemmän kiekollista peliä. Uskon, että Ilveksen pelitapa sopii minulle hyvin.
Tapio Laakso: – Kun keskustelin Tuomas Tuokkolan kanssa, innostuin kuulemastani, koska joukkueessa vallitsee raikas, eteenpäin pyrkivä ja työnteon meno. Ilveksessä on nyt hyvä saada ura uudelleen nousuun myös hyökkäyspelaamisessa. Olen ollut perinteinen kahden suunnan sentteri ja laskisin vahvuuksiini puolustuspelaamisen lisäksi aloitukset ja alivoimat.
– Nyt harjoituksissa on huomannut, että joukkueessa tehdään lujasti töitä, ja vire on koko ajan positiivinen. Olen nauttinut taas itsekin harjoittelusta, joka on positiivisesti yllättänyt minut monipuolisuudellaan. Odotan jo syksyn pelejä senkin tähden, että Ilveksen fanit olivat viime kaudella todella hienosti joukkueensa takana.