Vs: Ilveksen nykytilanne
Tappara on tehnyt yhteistyösopimuksen Gasumin kanssa, jonka seurauksena kaupunkikuvaan saapuu matelemaan
biokaasuauto. Minusta Ilveksen markkinointiosaston olisi syytä ottaa mallia Tapparasta. On käymässä niin, että Ilves häviää sekä katukuvasta että lehtien palstoiltakin. Tapparan viiritkin on katujen yllä heilunut jo vähän aikaa.
Tähän sisältyy toinenkin huolestuttava piirre. Tapparan organisaatio näyttäisi olevan itseluottamuksen läpitunkema -Ei epäröidä markkinoida Tapparan olevan yhtä terästä kuin 80-luvulla, eikä huomauttaa muiden tulevan kaukaa perästä. Ilveksellä Helminen on yksin ja ansiokkaasti profiloinut joukkueen taistelevaksi, mikä kyllä kelpaa vuosien hiihtelyn jälkeen. Hallilla kannattaa käydä, koska siellä on taisteleva joukkue, sanoo Raipe. Toisinsanoen Ilves murisee! Uskooko meidän markkinointiosasto tähän koko sydämmestään? Vai epäilyttääkö heitä tältä pohjalta rakentaa markkinointiaan, koska miten käy jos Ilves ei murisekkaan? Eihän pidä antaa lupausta jota ei pysty pitämään. Ollaan lupaamatta mitään, katsotaan miten joukkue pelaa ja tullaan lupauksinemme vasta pelillisten suoritusten perässä.
Tapparan markkinointistrategia etenee aivan toisin, he lupaavat ensin. Muistetaanpa vain porkkanakorttia, jolla sai ilmaisia pelejä kotitappioiden jälkeen. Röyhkeä peliesityksiä ennakoiva lupaus, joka saa puntit tutisemaan jokaisen joukkueen toimistolla. Vaikka tuo tempaus taisikin mennä pieleen juuri pelillisten esitysten vuoksi, se toi silti hallille väkeä ja ennenmuuta antoi viestin organisaation itseluottamuksesta ja päämäärästä.
Meidän ainoa noteerattava markkinointitempauksemme, eli hallilakin nähtävä sotavideo sisältää suorastaan tappiosymboliikkaa. Helmisen taisteleva ilme on käännetty yksinomaan ahdistavaksi puolustustaisteluksi, jonka harmaan painostavissa tunnelmissa ollaan hengissä vain hampaat irvessä pusertaen, Tampereen ollessa jo kokolailla vallattu ja persetupsut on tulessa. Ei marssita sirpaleiden yli voitonmarssia. En tiedä onko nämä mielealat otettu kannattajilta ja syötetty sitten heille takaisin, vai heijastaako video toimiston mielialoja, jotka kannattajien tulee omaksua.
Asenne on omaksuttu ja sen seurauksena hallilla on näkynyt sekä hyvää että huonoa. Huonoa on se, että hallilta puuttuu joka pelissä 1000 ihmistä, mikä on liian paljon ja koituu kohtaloksemme jos muutosta ei tule. Hyvää on se, että kannattajat kiittävät joukkuetta jo pelkästä taistelusta tulostaululle katsomatta ja kerrassaan huumaantuvat voitoista, mikä saattaa edesauttaa joukkuetta valloitustaisteluun, sen osaksi suunnitellun puolustustaistelun sijaan.
Onko Ilveksen markkinointistrategia loppuun asti mietitty, ja onko kaikki sen eteen tehty, että ihmiset huomaavat tampereella olevan yhä kaksi joukkuetta?