Vs: Ilveksen nykytilanne
Brooks sanoi:
Kunto sanoi:
Itse olen mieltänyt nykyjohdon lähinnä siksi osapuoleksi...
Tässä kappaleessa on huomattavan monta taitaa-verbiä. Se osoittanee, etteivät Ilves-Hockey Oy:n asiat ole kovin selviä edes niille, jotka ovat olleet jonkinmoisella näköalapaikalla.
Käytin sanaa - taitaa - tosiaan turhan usein tuossa kappaleessa. Toisaalta osalle on syynsä. Myös itselläni on aktiivinen kiinnostus Ilvestä kohtaan hiipunut vuosien varrella paljon ja en omaa riittävästi tietoa Meskasen tai Sjöblomin ajasta. Minun näkökantani on, että valta on lähes poikkeuksetta ollut Vinniellä (ja Jääskeläisellä) 2000-luvulla. En tiedä, oliko Meskasella ja Rauniolla todellista valtaa ja rauhaa kehittää Ilvestä. Hyvin luotettavalta taholta olen kuullut, että Meskaselta vedettiin Vinnien toimesta mattoa alta jo melko alkumetreillä. Tiedon mukaan Vinnie kieltäytyi suorittamasta maksuja, jotka oli luvannut hoitaa. Sjöblomin aikaan olin jo sen verran turtunut, etten uskonut edes lopulliseen muutokseen. Näytelmä eteni tuttua kaavaa, joten se vain itselleni vahvisti, missä valta on.
Brooks sanoi:
Kuppikuntien eli erilaisten eturyhmittymien yhdistäminen on täysin utopistinen ajatus. Niitä on pesiytynyt kaikkien urheiluseurojen ympärille: Ilves ei ole mikään erityistapaus. Ilveksen kohdalla kuppikunnat ovat erityisen katkeria kaiketikin juuri siksi, että Manngardin aikana ne eivät ole päässeet vaikuttamaan Ilveksen asioihin niin paljon kuin olisivat halunneet.
Esimerkiksi Veikkaaja nosti nämä kuppikunnat Ilveksen tulevaisuutta varjostavaksi uhkatekijäksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Lehden mukaan "kulisseissa toimintaa varjostavat lisäksi lukuisat Ilves-henkiset ihmiset, jotka haluavat vaikuttaa seuran päätöksentekoon. Jos Ilves saisi euron jokaisesta ulkopuolelta tulevasta neuvosta, seura voisi siirtyä NHL:ään."
Aivan oikein, ettei kuppikunnista päästä ikinä eroon ja ei niistä tarvitse päästäkään. Itselläni oli tuolloin vahva usko, että minä omaan suhteita useampaan tahoon ja pystyn, jos en nyt yhdistämään, niin ainakin lähentämään leirejä riittävästi. Näin jälkikäteen ajatellen ajatus oli ehkä hieman naiivi.
Lehtien jutut, kuten Veikkaajankin ovat tulleet hieman jälkipellossa, mutta silloin asioihin on herätty laajemminkin. Artikkeleissa määrää suunnan se kuka kirjoittaa ja ketkä ovat toimineet lähteinä. Lehden tulee tietenkin pyrkiä mahdollisimman objektiiviseen kirjoitukseen ja tukeutua useampaan lähteeseen. Jos kirjoittaja on esim Vesa Rantanen, niin voin kuvitella lähteen ja mitä kuppikuntia on lähteen näkökulmasta tarkoitettu.
Mielestäni kuppikuntien välisten isojen kuilujen yksi aiheuttajista on Vinnie itse. Minä en pidä häntä suoraselkäisenä miehenä. Hän on pelannut samaankin aikaan moneen suuntaan lupauksien kera ja lupaukset on nopeasti syöty. Ilmeisesti hän haluaa puhua ihmisille, juuri siten, miten vastaanottaja haluaa kuulla. Toiselle luvataan toista ja toiselle toista. Tuota valtakeskusta kuvaa hyvin myös se, että he ovat jopa suolanneet selän takana toisiaan. Onpa Vinnie puhuessaan uusille omistajakandidaateille kääntänyt selkänsä myös Jääskeläiselle. Tosin ne lupaukset, jotka Vinnie omistajakandidaateille antoi Jääskeläisen suhteen, taisi olla syöty ennen kuin ovi sulkeutui takana.
Minä olen sen verran jo etääntynyt toiminnasta, etten osaa enää nimetä Ilveksen ympärillä olevia kuppikuntia. Pystytkö sinä nimeämään? Itse koen, että viimeisinä vuosina usean tahon mielenkiinto Ilvestä kohtaan on hiipunut tai jopa sammunut. Jos Ilves alkaisi menestymään tämän johdon aikana, niin he olisivat hiljaa. Jos taas rämpiminen jatkuu, niin he ovat hiljaa. He pysyvät hiljaisina sen vuoksi, ettei heitä vain enää kiinnosta.