Lyhyesti. En ole kirjoittanut Ilves Hockey oy:n menevän konkurssiin, joten tältä osin valehtelit.
No tämä menee jo typeryyden puolelle - siis tämä meidän sanailu. Haluan kuitenkin puolustautua, kun valehtelijaksi syytetään. Tarkalleen ottaen kerroin näin: "Ilveshän oli käytännössä konkurssissa
ja sinä olet palstoilla ennustanut, että Ilves ei tule tästä selviämään, joka tarkoittaisi konkurssia". Ja lainasin tekstiäsi, missä pitkän linjan yrittäjänä toteat, että Ilves ei tule onnistumaan taloudellisen pohjan rakentamisessa. Et muistaakseni tuolloin puhunut mitään, että taustalla on porukka, joka nostaa Ilveksen suosta.
Jos kinastelun aiheena on osakkeiden arvo, joka on oston hetkellä ollut olematon ja sinä sanot, että taloudellisen pohjan rakentelu ei tule onnistumaan, niin silloin itselleni suht kokeneena sijoittajana tulee väkisin mieleen, että osakkeen arvo on taas hyvin mitätön, kun taloudellisen pohjan rakentaminen on epäonnistunut.
Mielestäni ei siis ole kadehtimisen arvoinen juttu Jalon osakkeet. Ehkä sitten, jos Ilves nostetaan takaisin jaloilleen.
Nämä tulevat nopeasti mieleen.
Mainitsin viime kauden aikana useaan otteeseen edellisen johdon jättämistä ikävistä taloudellisista yllätyksistä ja niiden vaikutuksesta toimintaan. Kaksi roolinsa takia perillä olevaa henkilöä ovat nämä kuitanneet pötypuheeksi. Kummallakaan heistä ei ole mitään syytä asiaa kieltää, jos nämä totta olisivat. Varmistin asian tänään. Kirjallista dokumenttia löytyy.
Onnittelut siitä. Taidankin arvata henkilöt.
No pitäydyn kuitenkin kirjoituksessani, enkä ota tästäkään valehtelijan leimaa. Kiinnostaa löytyikö kirjallisesti myös "olemme hoitaneet kaiken ihan viimeisen pälle ja vain huono epäoni, ja Syrian kriisi vaivasi, että viiri viidessä vuodessa jäi samatta. Pahoitelut rahan kerämisestä. Vakuutamme ja ostajakin vakuttaa, että kaikki on hoidettu lain kirjaimen mukaan ja mitään ei löydy jälkeenpäin. "
Sorry, oli pakko.
No tässä on sana sanaa vastaan. Onko henkilösi päivittäisessä touhussa mukana? Jos ei, niin sinun kannattaa jatkaa tiedusteluretkeäsi. Yllätyksiä oli ja paljon. Taloudellinen yllätyshän on myös sellaista, jonka on kuviteltu varmuudella olevan kunnossa, mutta ei olekaan ja sen kuntoon hoitamiseksi vaaditaan taloudellisia resursseja ja työtä.
Ei kai se pitkän linjan yrittäjälle tule yllätyksenä, että Liigan ylivoimaisesti heikoiten hoidetusta organisaatiosta löytyi ikäviä yllätyksiä.
Teemu Lepaus oli saanut sopimustarjouksen Ilvekseltä joulukuussa 2016. Sinä väitit kyseessä olevan uuden urheilujohdon hankinta.
No hyvä on, annetaan tässä periksi. Kysehän oli tosiaan hankinnoista ja minä listasin Lepauksen tähän ryhmään, kun urheilujohto päätti hyödyntää option. Mutta eikö valehtelijan leima ole hieman liioittelua. Tai ei välttämättä, jos sinulla on noin tiukka linja.
Kun tässä on kovasti piiskattu urheilujohdon ammattitaidottumuutta, niin siitä voi antaa posia, että näkivät hyödylliseksi Lepauksen, Ruotsalaisen, Parikan ja Vainion jatkon tälle kaudelle sekä tietysti useamman pelaajan pitkät jatkot (Suomi, Ruotsalainen, Lepaus ...). Tämähän ei ole Ilveksessä oikein tahtonut ennen onnistua. Vai menikö tässä joku väärin? Kuuluuko urheilujohtoa kiittää, että meillä on kerrankin kiinnitetty sellaista runkoa, joka kelpaisi kovasti muillekin, hieman pidemmälle?
Ymmärsivät olla rahoittamatta Jalon hovia. Kaikille on käynyt selväksi pelin henki. Joitakin mukaan lähteneitä saattaapi jopa vähän harmittaa.
Oikeasti olen ihmeissäni, että liikunko täysin väärissä piireissä sen vähän mitä liikun? Kesällä useampi Ilveksen pelaaja ja yksi Ilveksen valmentajista oli täysin äimänä, kun kerroin, että palstalla löytyy vaikutusvaltainen ryhmä, joka kovasti kampeaa Jaloa pois tehtävästään. Olivat sitä mieltä, että jos näin kävisi, niin tämä nousu olisi sitten tässä. Sen vähän mitä olen tavarantoimittajien ja osakkeenomistajien kanssa jutellut, niin hekin ovat tyytyväisiä. Toki jokaista heistä ottaa pattiin Tapparalle häviäminen.
Viimeisen 15 vuoden aikana Ilveksellä on ollut, jos jonkinlaista toimari+hallituskomboa ja hommaa ei ole saatu toimimaan. Tuloksena on ollut sauhuavat rauniot ja tappiovauhtina noin puoli miltsiä tilikautta kohden. Onko siellä oven takana joku kaksikko, joka uskoo olevansa selkeästi Ilvekselle se paras vaihtoehto?
Ihmeellisiä heittoja. Kukaan ei ole vaatinut, että Ilves Hockey oy:n olisi tarvinnut myydä nolla-arvoisia osakkeita. Keskustelu lähti liikkeelle kirjoituksestasi, jossa mainitsit Jalon suostuneen kivireen vetäjäksi. Kuten aikaisemmin kirjoitin, on tämä kivireen vetäminen Jalolle taloudellisesti kannattavaa. Ei hän hyvää hyvyyttään tätä lähtenyt tekemään.
HeKek voi korjata, mutta minulla on vahva mielikuva, ettei Jalo lähtenyt sormia napsauttamalla tähän, vaan otti aikansa ja ilmeisesti useammankin yhteydenoton ennenkuin Ripa projektiin lähti mukaan. Sain kunnian olla itsekin eräässä palaverissa mukana ja noin asian muistelen. Palaverissa vielä pohdittiin vaihtoehtoisia vetureita.
Olen mielestäni kirjoittanut, että Ripalla oli suunnitelmat jo muualla. Scandia Rent (vai mikä onkaan), ulkomaat jne. Siinä mielessä koen hänen mukaantulon uhrautumisena. Eihän se taloudellisesti riippumattomalle ihmiselle liene mikään maailman mukavin tehtävä, kun joka puolella Tamperetta, puhelimitse, sähköpostitse sinua pääosin haukutaan osaamattomaksi. Uskon, että tunnet ihmisiä, jotka ovat tässä mankelissa olleet.
Mutta en vieläkään ymmärrä sitä kateutta, mikä liittyy IH Oy osakkeisiin? Suomalaisen jääkiekkoseuran osakkeisiin. Sijoittajapiireissä ei heräisi pienintäkään katkeruutta, jos jokin rehvastelisi ostaneensa tai saaneensa Tampereen Ilveksen osakkeita. Olkoon niitä yksi tai yksitoista. Ehkä enemmän hymähtelyä.
Mielestäni en ole väittänyt, että Jalo tekee tätä ilman korvausta. Miksi tekisi?
Kannattaa tutustua kirjoituksiini Jatkoajan puolella. Jalon tapa toimia on minulle tuttu 2000-luvun alusta. Kesällä 2017 valkeni, että ei tiikeri pääse raidoistaan. Tuolloin esitin huoleni Ilves Hockey oy:n ympärille rakentuvasta hyvä veli –verkostosta. Jalon tekemisiä olen arvostellut jo 1,5 vuotta.
Avaa nyt meillekin, mitä tapahtui kesällä 2017. Jos minäkin tulisin järkiini.
Et sinä idiootti ole. Kaikkea muuta.
”Idiootti on nykyisessä merkityksessään loukkaava ilmaus, jolla tarkoitetaan vähälahjaista tai tyhmää ihmistä.”
Olet hyödyllinen idiootti.
”Hyödyllinen idiootti on poliittisessa kielenkäytössä hyväuskoinen henkilö, joka on saatu houkuteltua kehumaan huonoa hallintoa.”
Okei. Uskoisin, että ne, jotka ovat seuranneet kirjoituksiani 2000-luvun alusta alken huomaavat suht yhtenäisen linjan kirjoituksissani. Tulee varmaan pettymyksenä, mutta minua ei ole houkuteltu kirjoittamaan tästä hallinnosta mitään. Nimimerkkinä Kunto on vanhempi kuin tämä hallinto. Minua on vain kerran houkuteltu kirjoittamaan ja tuolloin elettiin vuotta 2011. Tuolloin ei houkuteltu kirjoittamaan Ilveksen hallinnon puolesta, vaan vastaan. Pidin oman linjani ja niin olen tehnyt nytkin. Siinä mielessä pidän termiä ”Hyödyllinen idiootti" loukkaavana, että kukaan ei ole minua pyytänyt kirjoittamaan. Siinä mielessä puolestaan hyväksyn termin täysin, jos Ilveksellä on nyt huono hallinto ja minä olen suotta tuonut näitä pelaajien ja valmentajien kehuja terveisinä tänne palstalle.
Pelaajien ja valmentajien puheiden lisäksi minulle on puhunut eniten näytöt. Ilves ry:n miehenä olen aina toivonut, että välit saadaan korjattua emoseuraan. Talouspuolen ihmisenä minua on aina ottanut pannuun kuulla, että Ilves jättää maksunsa maksamatta tai Ilveksen tehneen ennätystappiot. Ilveksen imagon puolesta minua riipi se, että IH Oy riiteli milloin Verottajan, milloin Liigan ja joskus jopa A-junnujen vanhempien kanssa. Omien junnujen puolesta puhujana minua otti pattiin se, että omavaraisuuteen ei uskottu. Urheilupuolen ihmisenä puolestaan vastaanoton ilolla nämä pitkät sopimukset haluttujen pelaajien kanssa, yhteistyösopimuksen KOOVEE:n kanssa, harjoitteluolosuhteisiin ja valmennukseen satsaamisen. Hyvä oli myös kuulla, että Ilves löysi yhteisen raiteen matkalla Keskusareenaan.
Sekään ei harmita, että ollaan jo marraskuun puoliväli ylitetty ja Ilves taistelee tämän ketjun otsikon mukaisesti. Kertaakaan ei olla tällä vuosikymmenellä sijoituttu runkosarjassa sijaa kymmenen paremmin.
Modet voi siirtää keskustelun tälle sopivalle aihealueelle. Pahoittelut vänkäämisestä. Joku saattaisi jo miettiä, että eikö minulla ole elämää.