Pahoittelut tämän tyhmän väännön jatkosta, mutta väärät tiedot on pakko oikaista. Tiedän kyllä, että Kunton on pakko saada ns. viimeinen sana, mutta omalta osaltani jätän tämän tähän, vaikka tuossa viestissä on muitakin asiavirheitä.
Ei näistä keskusteluista kannata millään muotoa hermostua. Asiathan tässä riitelevät asioiden kanssa. Molemmat seisovat sanojensa takana.
Alla olevan jutun mukaan neuvotteluprosessi kesti 2 viikkoa. Kuten kaikki tietävät, mikään ei ole varmaa ennen kuin nimet ovat paperissa. Arposen viestit nyt voi jättää omaan arvoonsa, pitihän Karri Kivenkin korvata Tapola Tapparassa hänen mukaansa.
"Ilves oli myös ollut sähköpostikirjeenvaihdossa kaikkien muiden liigaseurojen kanssa viimeisen
kahden viikon aikana ennen diilin lopullista tekemistä.
- Asia käytiin rehellisesti ja avoimesti kaikkien liigaseurojen kanssa sen kahden viikon aikana.
Meillä on siitä sähköpostikirjeenvaihto tallella. Kaikki seurat ovat olleet alusta asti sataprosenttisen tietoisia siitä, mitä me olemme tekemässä."
Kuka vuoti johtoryhmän pöytäkirjan julkisuuteen? Miksi Liiga langettaa sakon ilman kirjattua päätöstä säännöstä? 100 000 euron ympärillä pyörivässä lankakerässä on monta avointa langanpäätä.
ls24.fi
Eikös tuossa ole hieman ristiriitaa, että hieman dissaat Arposen juttuja ja samaan viestiin lainaat Arposen jutun Kainulaisen haastattelusta, joka julkaistiin samaisessa Kiekkoareenassa?
Itse pidän Kainulaista hieman jopa puolueellisena lähteenä. Kaverin uskottavuus kärsi Ilveksen hallituksen puheenjohtajana muutamaan otteeseen.
Itse olen tässä tervehenkisessä "kinastelussa" käyttänyt muiden joukkueiden edustajia lähteinä. Lähteitä, joiden sanomiset ovat aiemminkin osuneet napakymppiin. Ilveksen versio on siis, että Keränen otettiin vapailta markkinoilta, mutta mm lähteeni Jokereista kertoi, että Keränen vapautettiin sopimuksestaan, kun uusi seura oli tiedossa. Sekin osuu maaliin, että Keräsellä ei ollut mitään kiirettä irtisanoa "yhteisymmärryksessä" sopimusta, kun häntä kaupiteltiin Sveitsiin. Halu yhteisymmärrykseen löytyi, kun Ilves liputti ottavansa Keräsen. Jos tämä tieto on minulla Jokereiden suunnaltakin, niin Liigalla se on ollut pomminvarmasti.
Kokonaan toinen asia on pyykinpesu Ilveksen päässä. Kuka ja millä valtuuksilla määräsi laittomaksi tiedetyn sakon maksettavaksi? Ja jos sakon perumista ei edes yritetä, kenen päätös se on ja millä perusteilla? Mielenkiintoinen yhtiökokous on tulossa, jossa varmasti keskustellaan vastuuvapaudesta.
Otetaan vielä kertauksena, että olemme siitä samaa mieltä, että tuo kyseinen herrasmiessääntö rikkoo lakia. Eikä tällä palstalla kukaan ole sitä kyseenalaistanutkaan.
Eri mieltä olemme siitä, miten uuden johdon olisi pitänyt menetellä. Asetun hetkeksi tuon hetken päättäjäksi. Tiedostan, että välit ovat poikki suureen osaan sidosryhmiä. Tiedostan, että jo ennen Case-Kerästä Ilveksen välit olivat kireät Liigan suuntaan. Tiedostan myös, että joukkueen tilanteen pitää pystyä rauhoittamaan mahdollisimman nopeasti ja taata joukkueelle paras mahdollinen valmistautuminen seuraavaan kauteen. Kaiken tämän tiedostaen,
minun mielestä uudella Ilveksellä ei ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin maksaa tuo sakko tai ainakin sopia maksun aikataulusta ASAP. Minusta olisi ollut täyttä typeryyttä aloittaa uusi aikakausi uhittelemalla Liigalle. Se on varmaa, etteivät sanktiot olisi jäänyeet siihen, että muut liigajoukkueet eivät olisi kohdanneet Ilvestä harjoitusmatseissa. Ilves olisi saanut erittäin pomppuisen alkutaipaleen, joka ei välttämättä vielä tähän päivään mennessä olisi tasoittunut.
Minun mielestä tärkeämpää oli tuolla hetkellä hahmottaa kokonaisuus ja jääkiekkopisneksen lainalaisuudet kuin jäädä tuossa hetkessä riitelemään. Itse en uhraisi yhtiökokouksessa muiden aikaa siihen, että tivaisin maksun suorittamiseen liittyviä asioita.
Sen sijaan sakon takaisinmaksun mahdollisuuksien perusteiden kuulemiseen on hyvä käyttää aikaa, ellei siitä jo viime yhtiökokouksessa keskusteltu. Tässä asiassahan jokaisen salissa olevan intressi on täsmälleen sama eli Ilvekselle olisi erittäin hyvä mikäli tuo 100 kiloa saataisiin takaisin.
Liigahan ei ole horjunut missään vaiheessa päätöksessään, vaikka asiakirjoja sopivasti vuoti julkisuuteen. Liiga ei perunut maksua myöskään pelaajayhdistyksen esiintulon jälkeen. Heillä on ollut reilu pari vuotta aikaa tulla toisiin ajatuksiin ja välttää kolhuja maineessa. Tuo horjumattomuus julkisen paineen alla kielii siitä, että seinien sisällä pelisäännöt olisivat olleet täysin selviä.
Uskon myös siihen, että jälkipyykkikin on tapauksesta pesty seurojen kesken. Asiakirjan vuotaminen tuskin otettiin aivan kevyesti. Ties vaikka tietojen vuotajakin saatiin selville.