Siirsin tänne, koska kannanottoni menee yleisemmälle tasolle kuin pelkästään yksittäisessä ottelussa sattuneeseen episodiin. Tämäkin on huono ketju aiheelle, mutta modet siirtäkööt, koska en oikein parempaakaan löytänyt.
Totta on, että rattijuopoksi ei ajauduta vahingossa, mutta kaipaisin tarkennusta muutamaan asiaan.
- Kuinka kauan rattijuoppoudesta saa ja voi kuittailla? Siis silloin, kun tuomittu on osoittanut katumusta, parantanut tapansa eikä ole uusinut perseilyään. 10 vuotta? 20 vuotta? Loppuelämän?
- Koskeeko tämä kuittailuoikeus vain julkisuuden henkilöitä - ja erityisesti niitä, jotka ovat "helppoja maaleja" eli muutenkin jatkuvan julkisen kritiikin kohteena, kuten poliitikot ja erotuomarit - vai käytätkö tätä oikeutta myös arkielämässä peruskansalaisiin? Entäpä jos rattijuoppouteen syyllistyy joku teikäläisen lähipiiristä?
- Jos kerran rattijuoppous on sellainen asia, josta saa ja voi kuittailla, niin kai sama pätee myös typeryyksien huutelijoihin ja kirjoittajiin? Kuinka pitkään on sallittua muistutella "haista vitun" ja "rattijuopon" huutelijoita/kirjoittelijoita idioottitempuistaan, vaikka huutelija/kirjoittelija olisikin osoittanut henkistä kasvua ja jättänyt moiset moukkamaisuudet taakseen? Rattijuoppouden tavoin myös idioottimaisuuksien julkituonti on täysin oma valinta, johon ei ajauduta vahingossa tai pakotettuna.
Jos tämä on (kannattaja)katsomolle tärkeä tavoite, niin pisteet onnistuneesta suorituksesta. Isommat pisteet antaisin kuitenkin omien kannattamisesta, jossa Ilves-yhteisö on valtakunnan kärkeä.
Tässä nyt vedettiin pikkusen homma ylitse siitä mistä alunperin lähdettiin liikkeelle. Henkilökohtaisista syistä minulle rattijuopumus näyttäytyy tekona, jota en ymmärrä laisinkaan. En ala syitä enempää avaamaan, mutta kyseinen rikos on mielestäni yksi itsekkäimmistä ja typerimmistä. Osa rattijuopoista kantaa lopunelämäänsä syyllisyyttä esimerkiksi ystävänsä menettämisestä tai sivullisen tappamisesta. Levonen ei onneksi joudu kantamaan, mutta minun silmissäni ihminen, joka moiseen raukkamaiseen tekoon syyllistyy, ei ansaitse kunnioitustani. Sillä ei minulle ole merkitystä onko hän julkisuuden henkilö vai läheiseni. Kunnioituksen menettäminen ei välttämättä tarkoita, että olisin oikeutettu haukkumaan häntä rattijuopoksi päivittäin tai etten voisi häntä läheisenä rakastaa. Jollain tasolla tuo teko kuitenkin saa minussa aikaan tunteita, joiden johdosta suhtautumiseni tähän kyseiseen henkilöön ei enää koskaan ole yhtä lämmin tai kunnioittava. Tämä on siis MINUN henkilökohtainen mielipiteeni rattijuoppoudesta. Se ei mielipiteenä ole sen enempää oikea tai väärä kuin sinunkaan. Minulla vaakakupissa painaa omat syyni.
Se, sopiiko rattijuopon huutelu jääkiekkopeliin tuomarin haukkumiseen on aivan toinen keskustelu. Tähän keskusteluun olen ottanut kantaa pohtimalla, ettei kyseinen toiminta ole välttämättä tarkoituksenmukaista kyseisessä tilanteessa. Jokin muu huuto olisi voinut sopia tilanteeseen paremmin, sillä Levosen tuomaroinnilla ja hänen alkoholikäyttäytymisellä lienee suhteellisen vähän kosketuspintaa. Toisaalta kumpaankin hänen kohdallaan liittyy historian valossa huonoja päätöksiä. Mieluummin olisin itsekin tuon kyseisen huudon vaihtanut vaikka vihellyskonsertiksi tai joksikin muuksi huudoksi. Osastolla tuntuu olevan kovin vähän mitään hyvän maun mukaisia huutoja tuomaritoimintaan. ”Rattijuoppo” ja ”Liiga-mafia” ovat myös minun mielestäni sieltä huonoimmasta päästä.
Ja mitä kannattajakatsomon tavoitteisiin tulee, niin itse miellän esimerkiksi tuomareiden psyykkaamisen sen yhdeksi tehtäväksi. Toteutuskeinoja siihen on monia, rattijuopon huutelu oli mautonta ja tilanteeseen sopimatonta, mutta sai aikaan jotain. Toivottavasti Levoselle jäi Osaston huutojen lapsellisuuden lisäksi mieleen, että kaikki eivät olleet tyytyväisiä hänen toimintaansa.
Pahoittelut omalta osaltani, kun joillekin aiheutin harmia huutamisellani kannattajakatsomosta. Elin tunteessa mukana ja osallistuin myös rattijuopon huutamiseen. Omalta osaltani toivoisin ensinnäkin Osaston puolelta tolkkua siihen mitä siellä aletaan huutamaan ja toisaalta meille muille kykyä olla lähtemättä kaikkeen mukaan. Tunteet läikkyivät itse kullakin eilen yli, mukaan lukien itselläni, mutta tästä mennään eteenpäin. Henkilökohtaisista syistä huolimatta olisin voinut mölyt pitää mahassa. Lakki pois päästä virheen merkiksi ja tämä keskustelu on osaltani tässä!
PS. Kyllä siellä muutkin huutaa kuin ala-ikäiset ja kortittomat. Nim. Korkeakoulutettu.