Pääsylippujen hinnoista. Tänään olisi hyvä päivä lähteä hallille. Tutkailin katsomokarttaa ja hyvinhän siellä tilaa näyttäisi olevan. Joukkueen hyvät (koti)peliesitykset luulisi laittavan massoja liikkeelle.
Vaan nuo lippujen hinnat eivät kyllä ole linjassaan. D-päätykatsomoon noin 25 €, pitkät sivut 35 €. Turha perustella, että naapurilla ovat vielä kalliimpia. Jos pelit on saatavilla Ruudusta jopa kympin kuukausihintaan, niin kyllä siinä ainakin meikäläinen käy melkoista Jaakobin painia, että itsensä saisi halliin. Lukko-pelissä nähtiin, että kyllä se hinnoittelu on se, mikä innostaa porukat ostoksille. En tarkoita, että joka pelissä pitäisi tinkiä kymppiin, mutta selvähän se on, että jotain tarttis tehrä. Paljonko on tämän kauden hallin täyttöaste? Psykologisesti kuinka moni kävivi peleissä, jos muutkin kävisi? Millä saada ne muutkin käymään peleissä? Vapaa-ajasta kilpailee moni asia.
Tämän päivän hinnoittelussa ei enää pärjää, että lyöt hinnat kerralla lukkoon ja odottelet kävijöitä. Kysyntään-tarjontaan vaikuttavat, luonnollisesti, joukkueen peliesitykset, mielenkiintoiset ja viihdyttävät pelaajat jne. Olisiko Sport-matsia voitu markkinoida Thomasin debyytillä, tule mukaan, kaksi lippua hyville paikoille yhteensä 37 €!!! Olisin ostanut.
Oma veikkaukseni on, että kausikortteja on yhä haasteellisempaa kaupitella tulevilla kausilla. Nythän niitä ostavat uskolliset Diehard-fanit ja kenties yritykset. Kuinka moni kausikorttilaisista käy säännöllisesti peleissä? Eli onko kortti monelle se tuki, jolla uskollisuutta halutaan osoittaa. Sanottakoon, että tämähän on hienoa. Näissä ihmisissä on sitä paljon kuulutettua potentiaalia, kunhan omistajavaihdokset aikanaan tulevat. Ai niin, ne taisikin jo muuttua.
Mitä siis pitäisi tehdä? Palataan siihen, mistä alussa purnasin. Lippuhinnoittelua tulee muuttaa. Jos halli on puolillaan, niin silloin pitää laskea hintaa. Tulee kehittää toimintaympäristö, jossa hinnoitteluun tulee paremmat työkalut. Tulee miettiä mitä lisäarvoa henkilö/-t saavat, jotka ostavat lippunsa ajoissa? Mitä ja mistä mahdollisesti voidaan karsia pelipäivänä lippunsa ostaneiden ihmisten osalta. Kehittää oheistoimintaa siten, että hallissa viihtyy myös ennen peliä ja erätauoilla. Parhaassa tapauksessa myös matsin jälkeen. Ja kassa laulaa. Nämä kaikki tarvitsevat resursseja, joita varmasti uusi areena tarjoaa. Mutta sekin tarjoaa vain puitteet.