Nopeampaan pelitapaan pääsisi jos muutettasiin vähän sääntöjä (tai siis palattasiin taakseppäin). Keskiviivan paluttamien teksi trapin pelaamisesta hankalampaa, koska pitäsi puolustaa kahta viivaa, trap olisi vähemmän syvä ja läpi olisi helpompi päästä. Hybridipitkän poisto taas lopettasi kulmapainit, kun nyt trapin ohi heitetään päätyyn ja aletaan painiin kulmassa (jos nyt "oden" ei ehdi selkesti ensin kiekkoon). Jos näin ei voisi tehdä, pitäsi kiekko tuoda alueelle vauhdilla tai syötöillä.
Itse olen joskus pähkäillyt kahden viivan syötön palauttamista lähinnä pelaajaturvallisuuden näkökulmasta. Tässä mielessä itse kääntäisin ajatuksen lähinnä niin, että puolustava joukkue voisi karvata koko viisikolla huomattavasti agressiivisemmin, mikä tekisi taas nopeasta suunnanmuutos pelistä käytännössä pakollista.
Toki tuon palauttamisesta taidetaan olla sen verran kaukana, joten ei oikein järkeä spekuloida enempää. Sinänsä olisi ihan mielenkiinnosta hauska nähdä joskus matsi, missä olisi tuo vanha sääntö palautettu.
Pitkä kiekko taas on siinä mielessä mielenkiintoinen, että taas änärissä hybridiin meneminen paremmin liikkuvien pakkien ohella on taas vähentänyt niitä kulmapaineja ja pakottanut tulemaan keski-alueesta läpi kiekon kanssa. Muutenkin pakkien profiili on niin paljon muuttunut luistelupainoitteiseksi, ettei hybridiä oikein edes pysty käyttämään hyväksi. Lonkalta sanoisin, että esimerkiksi Ilveksen yrityksistä 2-3/10 käntyy hyökkäävän joukkueen eduksi.
Summa summarum näkisin asennemuutoksen olevan kumminkin se helpompi tie vs radikaalit sääntömuutokset.