Niin, mikä sitten on tervejärkistä liiketoimintaa ja millä perusteella? Maksetaan pelaajille siitä että nämä luistelevat kaukalossa ja yrittävät sohia kepeillä mustaa kumilätkää verkotettuun puolihäkkiin. Onhan se aivan älytöntä, voiko sitä työksi sanoa, miksi siitä pitäisi maksaa`?
Mutta jos joku siitä on valmis maksamaan siitä että pääsee katsomaan sitä kiekon sohimista sinne puolihäkkiin, niin silloin se kannattaa jalostaa tuotteeksi. Koska sen käyttämättä jättäminen olisi sama kuin nähdä tukku satasia jotka joku on pudottanut kaivoon, mutta jättää ne sinne kun niiden ylös onkimisessa on niin paljon vaivaa. Jos loppukuluttajan maksama hinta olisi pelkkä se pelkkä tuotteen markkinan määräämä myyntiarvo, ei jääkiekkoa kannattaisi tukea. Eikä montaa muutakaan asiaa jonka korona on nyt meiltä vienyt, koska pelkkää myyntiarvoa tuijottamalla meidän ei pitäisi valittaa mistään.
Voimme hakea kaupasta, tai jopa nykyään tilata kotiovelle sitä Koffin tai Hartwallin keskikuraa ja laittaa Spotifysta musiikin soimaan ja hiljentää valot, ja silti mietimme että voi kun pääsisi sinne baariin juomaan sen saman oluen. Wolt ja Foodora tuo meille ruokaa kotiovelle ja silti mietimme keväällä että menen kyllä heti ravintolaan kun vain pääsee. Olemme etätyössä ja pystymme tekemään samat työt kuin työpaikalla ja silti meillä on ikävä työkavereita ja kahvihuonekeskusteluja (olettaen että siellä työpaikalla viihtyy). Netflixistä voi pistää elokuvan pyörimään ja himmentää valot mutta silti olemme valmiita maksamaan elokuvalipusta. Lempiartistien keikat voi ostaa videoesityksenä, mutta silti haluaisimme päästä festivaaleille. Miksi, koska tuotteen myyntiarvon päälle tulee lisäarvo.
Nyt me voimme katsoa jääkiekko-ottelut kotisohvalta mutta tekeekö se meidät onnellisiksi? No ei, kun ainakin osa kiekkoväestä tuskailee että voi kun pääsisi halliin katsomaan sen saman pelin. Miksi, koska ostaessamme lipun kiekkopeliin emme osta vain kolmea erää jääkiekkoa: me ostamme yhteisöllisyyttä, mahdollisuuden jatkaa Ilveksen historiaa, mahdollisuuden tavata kavereita, mahdollisuuden huutaa oman joukkueen puolesta, mahdollisuuden jännätä voittaako meidän joukkue tänään, mahdollisuuden huutaa voiton riemua yhdessä ja yhdessä sitten manata tappiota ja luoda uskoa että ensi pelissä sitten, mahdollisuuden kantaa oman seuran värejä jne.
Emme myöskään halua maksaa mistä tahansa jääkiekkopelistä vaan haluamme maksaa juuri Ilveksen pelistä. Kaikki se, mistä maksamme sen itse jääkiekkopelin päälle toteuttaa tätä lisäarvoa. Ja kun tuotteella on lisäarvoa sen saa taitava myyjä puristettua helposti euroiksi. Se lisäarvo saa meidät ostamaan fanitavaraa ja tunnustamaan rakkautemme. Se saa meidät viikonloppuna matkustamaan Poriin, Raumalle tai Jyväskylään ja sillä taataan kuskille rahakas viikonloppukeikka. Siellä sitten ostamme olutta ja nakkisämpylää ja pidämme niiden myyjän leivän syrjässä kiinni. Kun fanikatsomo on täynnä niin kotijoukkue voi kutsua halliin täyden tapahtumamiehityksen. Ja matkalla pysähdytään kahville ja taataan asiakasvirtaa sinne levähdyspaikalle jne. jne. jne.
Jos liigan 15 seurasta joku menee konkurssiin, niin osa siitä lisäarvosta häviää. Urheiluseuran voi perustaa uudestaan, mutta kun seura kerran menee konkurssiin niin ei sitä puutetta ja tyhjiötä jonka se seura on jättänyt paikata sillä että perustetaan uusi seura, koska ei silloin perusteta uutta JYP:a tai Jukureita tai KooKoota eikä faneja voi määrätä siirtämään rakkauttaan seurasta X seuralle Y. Ei toiminut Espoossakaan tämä Bluesin konkurssin jälkeen. Jos seura menee konkurssiin, häviää seura pääsarjatasolta ja siltä seuralta häviää se lisäarvo, ja kun ei ole lisäarvoa, ei ole mitään mistä maksaa. Ja kun ei ole mistä maksaa, ei ole työlle tilausta. Ja kun työlle ei ole tilausta, ei ole työtä. Ja samalla häviää Ilvekseltäkin lisäarvoa, jos ei ole vastustajaa ketä vastaan pelata.
Että jääkiekko Suomen seuratuimpana ammattilaislajina on hyvinkin tukemisen arvoista että se selviää tämän vaikean ajan yli. Koska kyse ei ole siitä paljonko tuotteen tekijöille eli pelaajille pitää maksaa, vaan siitä lisäarvosta minkä jääkiekko tuottaa välillisesti, pelaajille, valmentajille, yrityksille, meille kaikille. Paljon halvemmaksi tulee pistää yhteisestä varoista seurojen tukemseen muutama miljoona nyt, kuin sitten hoitaa niiden jättämää tyhjiötä vuosien ajan.