Hyvä kysymys. Vastaan sopivampaan ketjuun.
Minä olisin piirtänyt noille rahoille käyttökohteen strategian mukaisesti muualle. Mutta ennen kaikkea minä varautuisin taantuman tuomaan ostovoiman häviämiseen. Kesän aikana ja loppuvuodesta kuluttajan ostovoima on riskissä tippua valtavasti, kun asuntovelallisten korkotaso (yleisimmin sidottu 12kk euriboriin) alkaa todenteolla nousta. Nämä ovat usein lapsiperheitä tai nuoria aikuisia, jotka ovat sitä rahaa tuovaa massaa. Jos velkaa on esim 250k€ tai enemmänkin, niin koron noustessa 3-5 kertoimella käytettävää rahaa jää melko vähän. Tuossa tapauksessa kk-maksu saattaa nousta n. 1000-1200€:sta jopa tuplaksi.
Tämmöisenä aikana likvidi rahavara on elinehto. Velka on kallista rahaa, kun korot heiluu 4-5 pinnassa jos hyvä säkä käy.
Mitäs jos laitetaan nyt se 200-300k kokoonpanoon ja yleisöka, yritysmyynti ja fanikaman myynti kyykkää taantuman takia vaikkapa 30%? Entä jos enemmän? Lainasta tulevat kulut syövät kehitystä monena tulevana vuotena.
Eli minä kantaisin huolta johtamani yrityksen tulevaisuudesta ja yrittäisin toimia vastuullisesti.
Tämä on taas tämä iänikuinen mitä jos ajattelu. Tässä on nyt muutamien vuosien aikana ollut ennennäkemättömiä epävarmuustekijöitä maailmassa (mm. Korona ja Ukrainan sota) ja tietysti myös kiekkoilussakin nämä ovat näkyneet. Sota jatkuu ja korkojen nousukin viissiin ensi kevääseen, mutta onhan tuossa nyt nämä isoimmat uhkatekijät hieman jo sivuutettukin. Se shokkireaktio mitä esim. Koronasta ja sodan alusta tuli kulutukseen on nyt kuitenkin takana, ja vaikka varmasti tiukempaa tulee (Areenankin uutuusviehätys vähenee), niin itse näen kaikkein isoimpana uhkatekijänä sen, että tämä huikea menestysnälkä ja voittamisen halu mitä koko Ilvesperheessä on, munataan taas sillä, että ei uskalleta panostaa silloin kun on oikea aika. Iso osa voittajista omaa kyvyn panostaa silloin, kun sen paikka on. Tässä organisaatiossa ja Ilvesperheessä on nyt niin iso tahtotila voittaa, että uskon, että homma rullaa, jos vaan tuote on kunnossa.
Täällä on mainittukin strategia ja sen noudattaminen. Ilves ei takuulla budjetoinut alkuperäiseen budjettiin tällaista taloudellista nousua, ja olisi aivan amatöörimäistä seuran johtamista, jos näitä strategioita ei olisi päivitetty vastaamaan toteutuneita tuloksia.
Huhuissa pyörineet hyökkääjänimet kyllä pelottaa. Ilveksen seuraavien vuosien menestyksen esteenä ei ole mikään muu, kuin täydellinen kunnianhimon puute tai näköalattomuus seurajohdossa. Huomenna olemme kyllä paljon viisaampia. Itse vastaisin orastavaan laskusuhdanteeseen panostamalla tuotteeseen.