Vs: Ilves ja Media
Carabasin Markiisi sanoi:
Jos tappelukaveri käyttäytyy kuin kolmevuotias, kannattaako alentua samalle tasolle?
Kaiken lisäksi Ilves-Hockey Oy on kuitenkin loppupeleissä ihan itse aiheuttanut sen, että sitä pidetään vitsinä ja sen edustajien sanomisia ei oteta vakavasti tai epäillään vedätykseksi. Se on välillä epäreilua, mutta ainoa lääke sitä vastaan on alkaa itse tehdä hommia paremmin ja ammattimaisemmin. Aamulehti on Aamulehti ja Solmu on Solmu, kummankin voi jättää omaan arvoonsa.
Vähän off topic, mutta itseäni on (muutenkin kuin Ilveksen osalta) usein ihmetyttänyt, miten nihkeästi ja vihamielisesti osa suomalaisista jääkiekkovaikuttajista suhtautuu mediaan. Johtoportaan, valmentajien ja pelaajien kannattaisi tasaisin väliajoin mennä peilin eteen ja muistuttaa itselleen, että he ovat mukana viihdebisneksessä, jonka viime kädessä maksaa matseissa käyvä ja televisiota katsova yleisö. Se yleisö haluaa viihteeltään haastatteluja, analyyseja ja spekulointia. Se, että toimittaja kirjoittaa siitä, joka tarjoaa kirjoitettavaa, ei kai ole suuri yllätys.
Suomessa on päättäjinä paljon dinosauruksia, jotka ovat eläneet vähemmän vahvan median ajan. Vähän kun ärhenteli niin toimittajan sai pois kintereiltään. Nykyinen media voi olla mahdotonta hyväksyä, sillä se on kaikkialla, eikä se peräänny, ennen kuin se on saanut hyväksyttävän vastauksen. Joku kyseenalaistaa tyhmät, no fiksutkin, päätökset, kysytään sitä ja tätä, tuodaan huhuja pintaan. Se voi satuttaa etenkin näitä pikkupiiriläisiä, jotka tietävät että ovat asemassaan löyhin perustein. Median rooli on suurempi kuin koskaan, toisaalta myös ammattiurheilu on ammattimaistunut koko ajan Suomessakin. Tilaa ei ole enää amatööreille, paitsi ehkä tuoreiden toimittajien roolissa. Toden totta hyvä muistaa että media pitää lajin esillä, se tuo julkisuutta ja ne rahat, joilla tätä viihdebisnekseksi muuttunutta ammattiurheilua pyöritetään. TV-rahat ovat tärkeä tulonlähde jääkiekkoseuralle, vaikkei Ilves niitä rahoja ole vuosiin tainnut nähdä kuin vilaukselta, ennen jatkosiirtoa Vinnielle.
Media on ja pysyy, laji on seuratumpaa kuin koskaan, ja rahaa liikkuu paljon. Tämä tarkoittaa myös sitä, että seuran johdon on toimittava ammattimaisemmin kuin ennen. Saunasopimuksilla ei enää ole roolia nykyisessä osakeyhtiömuotoisessa urheilutoiminnassa. Moni seura on ammattimaisuutta vaalien palkannut tiedottajan, joka on media-alan ammattilainen. Hän hoitaa hyviä välejä mediaan. Tällöin tiedetään kuka kommunikoi median kanssa seuraa koskevissa asioissa.
Vaikka joku käyttäytyy tökerösti, itsellä on aina mahdollisuus ottaa toinen etenemislinja. Jos kommentti voidaan yhdistää työnantajaan, se on syytä harkita tarkoin. Tämän tietää muun muassa yksi hesen entinen pihvinpaistaja. Tämäkin lausahdus johti työsuhteen purkuun, vaikka kyseessä ei ollut strategisesti merkittävä toimija. Asiakaspalvelija kylläkin. Vaatimustaso kasvaa kokoajan, sillä mielikuvat ohjaavat ajattelua aikana jolloin lähes kaikki on julkista.