Jos tästä nyt joku mielensä pahoitti, niin siitä vaan, ei kiinnosta paskaakaan
Ei, en ole mielensäpahoittaja. Alkuperäisessä, kyröläisessä merkityksessään mielensäpahoittaja on konservatiivinen, taaksepäin katsova henkilö. Minä taas haluan uudistaa ja katsoa eteenpäin.
Minulla on tiettyjä arvoja, jotka menevät kaiken muun edelle. Näitä ovat vapaus, tasa-arvo, rauha, väkivallattomuus, moniarvoisuus, demokratia, kansanvaltaisuus ja suvaitsevaisuus. Ja ei, suvaitsemattomuuden vastustaminen ei ole suvaitsemattomuutta; se on luovuttamattomien ihmisoikeuksien puolustamista.
Ilves-Hockey Oy:n suhteen olen ollut poikkeuksellisen pitkämielinen.
Jos mikä tahansa muu yritys julkaisisi yhtä sukupuolittuneen työhönottoilmoituksen, se yritys päätyisi saman tien boikottolistalleni. Ilveksen tapauksessa ajattelin kuitenkin niin, että Jalo ja Hirsimäki eivät yksinkertaisesti nähneet mitään pahaa siinä, että tiettyyn tehtävään haettiin tietyn sukupuolen edustajaa, koska he olivat kasvaneet sellaisessa kulttuurissa, jossa miehen pitää tehdä, mitä miehen pitää tehdä. He ovat näitä vanhan liiton hokimiehiä, jotka tekevät tiettyjä asioita sillä tavalla kuin niitä on aina tehty. Odotan kuitenkin ja uskon, että Ilves-Hockey Oy kehittyy ajan myötä, jos ei muuten, niin ihan vaan siitä syystä, että muuten se ei pitemmän päälle pärjää muuttuvassa toimintaympäristössä.
Toinen seikka, joka olisi vienyt minkä tahansa muun yrityksen boikottilistalleni, ovat tanssitytöt. Nythän tilanne on käsittääkseni siltä osin mennyt parempaan suuntaan, että kaikki tanssijat ovat täysi-ikäisiä, eli ollaan päästy eroon takavuosien nahkeasta ja vastenmielisestä namusetämeiningistä. Ja kyllä, tiedän varsin hyvin, että naiset haluavat itse esiintyä, kuten ihan hiljattain
Aamulehdestä saimme lukea. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä, että miehet, kuten vaikkapa juuri ne vanhan liiton hokiäijät, luovat kysynnän tällaiselle naisten esineellistämiselle. Ajatellaanpa tilannetta, että puolet tanssijoista olisi miehiä. Luulenpa, että tanssijat katoaisivat jäähalleista hyvinkin nopeasti, sillä oman elämänsä tammiset pitäisivät todennäköisesti "hiirulaisten" keikuttelua luonnonvastaisena ja irvokkaana. Viimeistään siinä vaiheessa, kun jokunen setämies olisi vähällä tukehtua makkaraansa erätauolla, tanssijoista hankkiuduttaisiin vähin äänin eroon.