Mun piti kirjottaa vähän ajatuksia auki toka pelin jälkeen, mutta en saanut aikaiseksi, niin kirjotetaan nyt neljättä peliä odotellessa!
Aluksi, hiukan surullista on lukea, että osa kannattajista on valmiita heittämään joukkueen tai valmennuksen bussin alle nyt, kun sarja on saatu vasta alkuun. Fanien tehtävä on seisoa joukkueen takana loppuun saakka ja kun pelit on pelattu, voi antaa kritiikkiä ja vaikka haudata kannatuslipun, jos aihetta on.
Urheilu on loppujen lopuksi aika reilua – varsinkin tällaisissa pitkissä sarjoissa yleensä saa sen, mitä ansaitsee. Toinen totuus on myös se, että voittajaksi ei kasveta yhdessä yössä, ei edes yhdessä kaudessa. Menestyksen kulttuuri pitää lähes poikkeuksetta rakentaa pitkäjänteisesti. Toki joskus jotain yllätyksiä tulee, mutta se on harvinaista ja yllätysvoitot tuottaa yleensä yhtä nopean tippumisen kadotukseen.
Minusta Ilveksen joukkue osoitti vahvaa muuntautumiskykyä runkosarjan rillumarei-kiekon jälkeen asettuessaan Kärppiä vastaan. Lähtökohtasesti TPS-sarja tuli mun ymmärryksen mukaan olemaan sarja, johon TPS lähtee valmiimpana sarjan vaatimuksiin (Perustuen HIFK-sarjan vaatimuksiin ja joukkueiden pelitapoihin). Jotain piti ottaa vanhasta, jotain piti tuoda Kärpät-sarjasta, mutta kumpikaan sinällään ei riitä.
Sarja läks hienosti liikkeelle. Olen sanonu, että saatiin "edullinen" voitto sarjan alkuun. Tokaan peliin lähdettäessä oli aika selvä, että TPS käy kritiikkipalaverin jälkeen ”hullun kiilto silmissä” peliin. Ennakoin sitä mielessäni todella vaikeana. Kirjotin kaverille, että oli parempi, että otettiin 0-6 kuokkaan, kun joku onnenkantamoinen sisään ja mokelta huippupeli ja lopputulos 1-2. Tuon jälkeen olisi voinut illuusio ”tämä riittää” voinut jatkaa elämistään. Kuus-muna tuloksen jälkeen jokaisen yksilön oli kysyttävä itseltään, mihin minun panos riitti ja mitä minun on tehtävä, että se riittää. Sama valmennuksen osalta, jokainen kivi oli käännettävä ennen seuraavaa peliä.
Eilen Areenalla jäälle luisteli uus joukkue! Työt oli tehty aika hyvin ja melkein kaikki elementit oli paikallaan, mutta kuten tulostaululta nähdään,
se ei riittäny!
Nyt tältä pohjalta luistellaan jäälle Turussa. Ilveksen on ollut pakko kääntää kiviä lisää ja jäälle on luisteltava joukkue, joka pystyy parantamaan eilisestä. Parantamaan enemmän peliään ja tehokkuuttaan kuin Tepsi. Jatkoon pääsee ansaitusti se joukkue, joka parantaa peliään toista vastaan sarjan aikana eniten. Ansaitusti!
Tänään avain kysymys on,
minkä verran Ipa pystyy parantamaan! Jos ei tarpeeksi, niin loput pelit pelataankin sitten selkä seinää vasten.
Sen verran pyytäisin teiltä kanssafaneilta armollisuutta, että ei joukkueen peliin voi olla vaikuttamatta se, keitä on sivussa. Laajasta rosterista kokonaan tai yksittäisiä pelejä on olleet pois Virtanen, Saarela, Haapala, Sebok, Päkkilä, Lööf, Johansson, Parikka ja Zherenko (huh, onneks ei ollu Lankku, kuten huhuttiin!). Tuo lista vie rosterista sen verran voimaa pois, että se näkyis kellä vain ja se näkyi Ilveksellä eilenkin.
Iso osa Ipan pelaajista ja valmennus pääosin on ekaa kertaa mitalipeleissä. Voittajiksi ei synnytä, voittajaksi kasvetaan. Nyt ollaan hyvällä tiellä voittavan kulttuurin tekemisessä. Tässäkin sarjassa se on mahdollista, vaikka tässä vaiheessa ollaan takaa ajajana, edessä on neljä peliä, missä voi parantaa ja on mahdollisuus voittaa!
Nykäsen sanoja mukaillen, jokainen peli on mahdollisuus voittaa!
Tepsi on nyt edellä, mutta Tepsi on edellä myös voittavan kulttuurin suhteen, sillä tuon joukkueen runko oli jo finaalissa viime vuonna. Olen lähipiirissä puolivakavissani sanonu, että
prkl, kun tää on Raipen syytä! Se meni ja pisti viimekauden Tepsin kuosiin ja vei finaaleihin. Siitä oli paljon apua tän kauden Tepsille. Samaa sano päivän lööpissä Jortsu, joskin eri sanoin.
TPS:n supertähdestä Markus Nurmesta on tullut kiistelty pelaaja.
www.is.fi
Minä uskon Ilvekseen tänään, tässä sarjassa, tällä kaudella ja jatkossa! Jos nyt kävis niin, että tälle kaudelle löytyy joukkueita, joilla on ehyempi rosteri, kokeneempi valmennus kriittisillä hetkillä, hurjempaa tahtoa, enemmän kykyä parantaa peli peliltä ja osaamista kääntää pelit viime hetkellä voitoksi, niin uskon silti, että näistä kokemuksista on ens kaudelle ja jatkossa hyötyä!
Tänään kannustan CMoren ääressä ja huomenna kausikorttipaikalla. Minusta se ei jää kiinni!
PS: Haapalalle sopimus ens kaudeksi please!