Ilves vs Tappara - Ikuinen vääntö

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 391
Älkää jaksako. Tappara ei ole syntynyt kummankaan puolen teinikannattajien lällättelyä varten. Siinä ei ole mitään pahaa julistaa tavoitteita. Katteettomia julistuksia on turha tehdä niin seuran kuin "kannattajien" toimesta.

Ei Tappara ole rakentunut nykysomejonnejen aikakaudella. Seuralla on historia, seuralla on identiteetti. Kyllä, pahasti kynnettiin jossain kohtaa, mutta Kallun ja Ranen ajoista lähtien seuraa on kuitenkin leimannut vaatimus ja vaade. Ei se ole teiltä pois.

Ei kiinnosta pskaakaan kenenkä sometiimi tekee mitäkin. Urheilu keskiössä. Kausi ja matka ovat pahasti kesken.
Noh se nähään sit paljon yhteisöllisyydellä väliä, kun se suvantovaihe joskus tulee
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 192
Kyllä se yhteisöllisyys merkitsee paljon ja minusta sen pitäisi olla sen tavoite numero yksi urheilullisuuden ulkopuolella tällä uudella tapparalaisuuden aikakaudella. Tapparan ajattelumalli seurana on ollut aina aikalailla tulokseen tähtäävä ja yhteisöllisyyttä/yhteisön rakentamista ei olla koettu erityisen tärkeäksi. Esimerkiksi aitioihin ja yritysmyyntiin on panostettu lippupolitiikassa enemmän sillä se on ollut ainakin lyhyellä tähtäimellä bisnekselle parempaa eikä olla koettu ongelmaksi menetellä näin ns. normikannattajan kustannuksella. Ja tulostahan se on tuottanut, ei siinä mitään ja niitä hedelmiä keräillään nyt usealla saralla.

Dynastia-aikakauden loppuminen on saanut minut ajattelemaan enemmän sen vahvan seurayhteisön tärkeyttä, sama asia piti Ilveksenkin pitkälti pystyssä näinä aitoina kriisin vuosina. Ja Tapparassakin ollaan pikku hiljaa herätty tähän. Vaatimustaso ja tekemisen standardit varmasti pysyvät Tapparassa erittäin korkeina myös tulevina vuosina mutta nyt kun kaikki muuttuu menestystä ei voi pitää itsestäänselvyytenä eikä kukaan voi ennustaa tulevaa. Tässä asiassa voimme oppia paljon Ilvekseltä unohtamatta kuitenkaan oman menestyksemme perustaa.

Ja juuri silloin nousee esiin sen lojaalin seurayhteisön merkitys ketkä aktiivisesti tukevat seuraa myös silloin jos käy niin ettei Tappara olekaan se kaikista seksikkäin seura bisnesvieraiden ja yrityskumppaneiden silmissä. Silloin se että tavallisia kannattajia pidetään arvossa muodostuu siksi tekijäksi joka pitää seuraa ja sen toimintaa pystyssä ja auttaa sitä menemään edelleen eteenpäin. Toki itse romantisoin myös sellaista lojaalia perinteistä seurakulttuuria jossa yhteisö on kaiken edellä ja se tarkoittaa samaa asiaa kuin jokainen yhteisöön kuuluva. Se luo merkitystä sille miksi nimenomaan se oma seura, minulle Tappara on se kaikista rakkain asia ja suurempaa kuin pelkkä urheilujoukkue.
 

El Reino

Tähtipelaaja
Viestejä
11 083
Kyllä se yhteisöllisyys merkitsee paljon ja minusta sen pitäisi olla sen tavoite numero yksi urheilullisuuden ulkopuolella tällä uudella tapparalaisuuden aikakaudella. Tapparan ajattelumalli seurana on ollut aina aikalailla tulokseen tähtäävä ja yhteisöllisyyttä/yhteisön rakentamista ei olla koettu erityisen tärkeäksi. Esimerkiksi aitioihin ja yritysmyyntiin on panostettu lippupolitiikassa enemmän sillä se on ollut ainakin lyhyellä tähtäimellä bisnekselle parempaa eikä olla koettu ongelmaksi menetellä näin ns. normikannattajan kustannuksella. Ja tulostahan se on tuottanut, ei siinä mitään ja niitä hedelmiä keräillään nyt usealla saralla.

Dynastia-aikakauden loppuminen on saanut minut ajattelemaan enemmän sen vahvan seurayhteisön tärkeyttä, sama asia piti Ilveksenkin pitkälti pystyssä näinä aitoina kriisin vuosina. Ja Tapparassakin ollaan pikku hiljaa herätty tähän. Vaatimustaso ja tekemisen standardit varmasti pysyvät Tapparassa erittäin korkeina myös tulevina vuosina mutta nyt kun kaikki muuttuu menestystä ei voi pitää itsestäänselvyytenä eikä kukaan voi ennustaa tulevaa. Tässä asiassa voimme oppia paljon Ilvekseltä unohtamatta kuitenkaan oman menestyksemme perustaa.

Ja juuri silloin nousee esiin sen lojaalin seurayhteisön merkitys ketkä aktiivisesti tukevat seuraa myös silloin jos käy niin ettei Tappara olekaan se kaikista seksikkäin seura bisnesvieraiden ja yrityskumppaneiden silmissä. Silloin se että tavallisia kannattajia pidetään arvossa muodostuu siksi tekijäksi joka pitää seuraa ja sen toimintaa pystyssä ja auttaa sitä menemään edelleen eteenpäin. Toki itse romantisoin myös sellaista lojaalia perinteistä seurakulttuuria jossa yhteisö on kaiken edellä ja se tarkoittaa samaa asiaa kuin jokainen yhteisöön kuuluva. Se luo merkitystä sille miksi nimenomaan se oma seura, minulle Tappara on se kaikista rakkain asia ja suurempaa kuin pelkkä urheilujoukkue.

Amen.

Jalkapallossa on ymmärretty tämä jo aiemmin, koska pelkkä yritysmyynti ei täytä katsomoita. Jääkiekon osalta Suomessa VIP-tilojen kehittäminen on nähty tärkeämmäksi kuin taviskatsojan katsomokokemuksen parantaminen tai fanikulttuurin edistäminen.
 
Viimeksi muokattu:

Suht hiljainen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
579
Amen.

Jalkapallossa on ymmärretty tämä jo aiemmin, koska pelkkä yritysmyynti ei täytä katsomoita. Jääkiekon osalta Suomessa VIP-tilojen kehittäminen on nähty tärkeämmäksi kuin taviskatsojan katsomokokemuksen parantaminen tai fanikulttuurin edistäminen.
Ei todellakaan amen. Varhaisin muistoni Hakametsästä on ajalta "miekka ja kivi". Olen katsonut seuran pelejä siellä, täällä ja tuolla.
Olen ollut vieraana katkarapukatsomoissa. Olen isännöinyt vieraita katkarapukatsomoissa.

Oli estradi vanha tai uusi niin karvahattukatsomossa olen viihtynyt aina. Ja nauttinut. Tai kärsinyt. Pelin myötä.

"Katsomokokemuksen parantaminen tai fanikulttuurin edistäminen"? En osaa laittaa tuota kommenttia kontekstiin niin että selviäisin rangaistuksetta. Suosittelen jatkamaan pleikkarin kautta elämistä.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 192
Ei todellakaan amen. Varhaisin muistoni Hakametsästä on ajalta "miekka ja kivi". Olen katsonut seuran pelejä siellä, täällä ja tuolla.
Olen ollut vieraana katkarapukatsomoissa. Olen isännöinyt vieraita katkarapukatsomoissa.

Oli estradi vanha tai uusi niin karvahattukatsomossa olen viihtynyt aina. Ja nauttinut. Tai kärsinyt. Pelin myötä.

"Katsomokokemuksen parantaminen tai fanikulttuurin edistäminen"? En osaa laittaa tuota kommenttia kontekstiin niin että selviäisin rangaistuksetta. Suosittelen jatkamaan pleikkarin kautta elämistä.

Enemmän minä tarkoitin että kaikille tavoille nauttia matsista on paikkansa hallissa. Varmasti VIP-tiloille ja aitioille on käyttöä ja ne ovat monelle merkittävä osa kokemusta samalla lailla kuin toinen tapa seurata ottelua toiselle. Mutta lähinnä ajatukseni oli ettei näitä kehitettäisi tai priorisoitaisi ns. tavallisen katsojan kustannuksella. Esimerkiksi Hakametsään ei haluttu seisomokatsomoita sillä toiset lipputyypit tuottivat enemmän per myyty lippu mutta monelle intohimoiselle kannattajalle jo pelkästään halvemmat hinnat näiden sektioiden lipuissa ovat edellytys hallissa käymiselle ja samaan aikaan näyttää tuo bisnespuolikin ja erilaisten katsomonosien täyttäminen silti pyörivän varsin hyvin.
 

El Reino

Tähtipelaaja
Viestejä
11 083
Ei todellakaan amen. Varhaisin muistoni Hakametsästä on ajalta "miekka ja kivi". Olen katsonut seuran pelejä siellä, täällä ja tuolla.
Olen ollut vieraana katkarapukatsomoissa. Olen isännöinyt vieraita katkarapukatsomoissa.

Oli estradi vanha tai uusi niin karvahattukatsomossa olen viihtynyt aina. Ja nauttinut. Tai kärsinyt. Pelin myötä.

"Katsomokokemuksen parantaminen tai fanikulttuurin edistäminen"? En osaa laittaa tuota kommenttia kontekstiin niin että selviäisin rangaistuksetta. Suosittelen jatkamaan pleikkarin kautta elämistä.

Onhan Tappara tietoisesti satsannut yritysmyyntiin vuosikymmenet niin, että aiemmin esimerkiksi hyljeksittiin lauantaipäiviä. Silloin kun ei yritysvieraita saada liikkeelle. Ilmais- tai halpalippulaisia oli katsomot täynnä, ja näistä ei juuri extraa kassaan saatu.

Nyt on tilanne toinen, kun halli vetää eri lailla väkeä, buumi on päällä ja kassavirran muodostus on toisenlainen. Arena tarjoaa uutta potentiaalia. Taviskatsojista on tullut merkittävämpiä ja ainakin Ilveksen peleissä nämä myös kuluttavat suhteellisen hyvin ravintolapalveluihin.

Yhteisöllisyyden ja ryhmäkiinteyden kasvattaminen on siis panostamisen väärti.
 

Suht hiljainen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
579
Ilmais- tai halpalippulaisia oli katsomot täynnä, ja näistä ei juuri extraa kassaan saatu.
Hassu juttu. Minä en kait kuulu tuohon massiiviseen ilmais- ja halpalippulaisten joukkoon, koska en ole sellaista mahdollisuutta ikinä saanut. Hienoa toki, että törmäsin täällä seuran yritysmyynnin tietäjään.
Kyllä se yhteisöllisyys merkitsee paljon ja minusta sen pitäisi olla sen tavoite numero yksi urheilullisuuden ulkopuolella tällä uudella tapparalaisuuden aikakaudella.
Mitä se yhteisöllisyys on? Pomppimista seisomakatsomossa? Somea, somea ja somea? Mikä on tapparalaisuuden uusi aikakausi?
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 192
Mitä se yhteisöllisyys on? Pomppimista seisomakatsomossa? Somea, somea ja somea? Mikä on tapparalaisuuden uusi aikakausi?

Yhteisöllisyydellä tarkoitin itse sitä että kun hallille tullaan niin tunne siitä että kuuluu hienoon seurayhteisöön on niin vahva että se saa hallille sellaisinakin aikoina kun joukkueen peli näyttää vaikealta eikä menestystä välttämättä saada, seura on aina syy tulla hallille eikä niinkään yksittäisen kauden joukkue tai jokin ulkopuolinen vetonaula. Seuran puolelta sellaista että jokainen kannattaja on otettu huomioon ja jokaisen tavalle kannattaa annettaisiin yhtenäinen määrä tukea, vaikka sitten sen kustannuksella että hallissa kävisi jokin vieraileva artisti aina esiintymässä tjms. Tuo voi toki olla jokaiselle oma kokemuksensa, toiselle sitä että pompitaan päädyssä kädet olalla ja toisille sitä että analysoidaan peliä kaverin kanssa kulmassa ja nautitaan fiiliksestä.

Tapparalaisuuden uudella aikakaudella viittasin siihen kun ilmeisesti ensi kaudelle on hankittu myös joku uusi kaveri tekemään jonkinlainen läpileikkaus seuran brändistä ja muovaamaan se uuteen uskoon. Tämä tyyppi jossakin podcastissa kertoili että tämän Tapparan uuden brändilinjauksen keskiössä on nimenomaan tämä yhteisöllisyys, saa nähdä miten tuo näkyy ensi kaudella seuran tekemisessä.
 

Suht hiljainen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
579
Yhteisöllisyydellä tarkoitin itse sitä että kun hallille tullaan niin tunne siitä että kuuluu hienoon seurayhteisöön on niin vahva että se saa hallille sellaisinakin aikoina kun joukkueen peli näyttää vaikealta eikä menestystä välttämättä saada, seura on aina syy tulla hallille eikä niinkään yksittäisen kauden joukkue tai jokin ulkopuolinen vetonaula.
Sama. Siksipä odotankin jatkossa punaisen maton levitettävän eteeni saapuessani maailman tärkeimpänä yksilönä ottelutapahtumaan.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
7 061
Mitä se yhteisöllisyys on?
Ainakaan sitä se ei ole, että kun samaan yhteisöön kuuluva @kirvesrinnassa koittaa sun kanssa asiallisesti keskustella siitä teidän yhteisöstänne ja tuoda omia näkökulmiaan esille niin sä et tee muuta kuin vittuile ja vähättele niitä hänen näkökulmiaan. Sillä se yhteisöllisyys ei rakennu. Jollain saattaa olla eri mielenkiinnon kohteet kuin jollain toisella. Kyllä niistä pitäisi pystyä asiallisesti keskustelemaan ja miettiä miten yhteisöstä saisi sellaisen jossa kaikilla sen jäsenillä on hyvä olla. Ei se vaadi mitään punaisten mattojen levittelyä. Ei kirjaimellisesti eikä kuvainnollisesti. Kaikki voisi ainakin yrittää ottaa huomioon vai oletko eri mieltä?
 

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 834
Tässä näemme ihka aidon gloryhuntterin.

Minulle puolestani pätkähti heti päähän ajatus, että seuraamme on selvästikin liittynyt Tapparan tapahtumavastaava.

Edit. Se titteli olikin kehitys- ja tapahtumajohtaja. Joka tapauksessa verrattain väkevää vastaanhangoittelua on ilmassa. Sopisi kuvaan.
 

Suht hiljainen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
579
Minulle puolestani pätkähti heti päähän ajatus, että seuraamme on selvästikin liittynyt Tapparan tapahtumavastaava.

Edit. Se titteli olikin kehitys- ja tapahtumajohtaja. Joka tapauksessa verrattain väkevää vastaanhangoittelua on ilmassa. Sopisi kuvaan.
En tiedä vaikuttaako hän täällä, mutta minun verokortissani lukee aivan toinen työnantaja.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
14 352
Siinä mielessä olen jäsen "Suht hiljainen" puolella, että teot kaukalossa ratkaisevat oikeastaan ihan kaiken. Plussaa on sitten kannattajatoiminta ja muu "älämölö".

Tietysti jokainen organisaatio tekee hommansa juuri niin kuin näkevät sen olevan parasta. Ilves on valinnut ehkäpä hieman pitkäkestoisemman lähestymistavan.

Antaa tekojen puhua. Muu ei oikeastaan meikää kiinnosta.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 391
Siinä mielessä olen jäsen "Suht hiljainen" puolella, että teot kaukalossa ratkaisevat oikeastaan ihan kaiken. Plussaa on sitten kannattajatoiminta ja muu "älämölö".

Tietysti jokainen organisaatio tekee hommansa juuri niin kuin näkevät sen olevan parasta. Ilves on valinnut ehkäpä hieman pitkäkestoisemman lähestymistavan.

Antaa tekojen puhua. Muu ei oikeastaan meikää kiinnosta.
Joo kyl se menestys on iso osa etenkin siinä vaiheessa, kun saadaan uusia ihmisiä seuraamaan joukkuetta. Se, kuinka ne ihmiset saadaan sitoutumaan seuraan, niin sillä yhteisöllisyyden tunteella, tunnelmalla yms. on väliä paljonkin.

Mun mielestä Hifk ja Tepsi tarjoo näihin lähestymistapoihin aika hyvää vertailupohjaa. Tepsi lähesty Tapparan tyylillä asiaa menestys vuosinaan ja olisivat tyyliin konkassa/pieni seura ilman Supercelliä. Hifkillä taas vahva yhteisöllisyys ja ne porskuttaa joka vuosi isolla pelaajabudjetilla. Jonkun siellä täytys vaan osaa käyttää ne rahat paremmin.
 

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
2 079
Yhteisöllisyydellä tarkoitin itse sitä että kun hallille tullaan niin tunne siitä että kuuluu hienoon seurayhteisöön on niin vahva että se saa hallille sellaisinakin aikoina kun joukkueen peli näyttää vaikealta eikä menestystä välttämättä saada, seura on aina syy tulla hallille eikä niinkään yksittäisen kauden joukkue tai jokin ulkopuolinen vetonaula. Seuran puolelta sellaista että jokainen kannattaja on otettu huomioon ja jokaisen tavalle kannattaa annettaisiin yhtenäinen määrä tukea, vaikka sitten sen kustannuksella että hallissa kävisi jokin vieraileva artisti aina esiintymässä tjms. Tuo voi toki olla jokaiselle oma kokemuksensa, toiselle sitä että pompitaan päädyssä kädet olalla ja toisille sitä että analysoidaan peliä kaverin kanssa kulmassa ja nautitaan fiiliksestä.

Tapparalaisuuden uudella aikakaudella viittasin siihen kun ilmeisesti ensi kaudelle on hankittu myös joku uusi kaveri tekemään jonkinlainen läpileikkaus seuran brändistä ja muovaamaan se uuteen uskoon. Tämä tyyppi jossakin podcastissa kertoili että tämän Tapparan uuden brändilinjauksen keskiössä on nimenomaan tämä yhteisöllisyys, saa nähdä miten tuo näkyy ensi kaudella seuran tekemisessä.
Tapparalla on vaan jotenkin puuttuva identiteetti verrattuna muihin Liiga seuroihin. Itsellä nyt tulee äkkiseltään mieleen muun muassa HIFK perinteisenä monilajiseurana joka vieläkin arvostaa sen ruotsinkielisiä perinteitä, Koko pohjoisen seura Kärpät ja Ilves jonka suuri sitoutunut kannattajamassa osaa juhlia jokaista voittoa. Sitten taas Tappara tunnetaan laiskoista kannattajista ja myötähäpeää aiheuttavista sirkustempuista. Näillä mielikuvillakaan ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, mutta näin suuri yleisö näkee asiat vaikka ne eivät niitä tiedostaisi.


Ne pienet erot.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 192
Tapparalla on vaan jotenkin puuttuva identiteetti verrattuna muihin Liiga seuroihin. Itsellä nyt tulee äkkiseltään mieleen muun muassa HIFK perinteisenä monilajiseurana joka vieläkin arvostaa sen ruotsinkielisiä perinteitä, Koko pohjoisen seura Kärpät ja Ilves jonka suuri sitoutunut kannattajamassa osaa juhlia jokaista voittoa. Sitten taas Tappara tunnetaan laiskoista kannattajista ja myötähäpeää aiheuttavista sirkustempuista. Näillä mielikuvillakaan ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, mutta näin suuri yleisö näkee asiat vaikka ne eivät niitä tiedostaisi.


Ne pienet erot.


Joo itsellenihän on tietysti hieman vaikeaa arvioida miltä se oma yhteisö näyttää ulospäin varsinkin kun minulla on ns. oma identiteetti tapparalaisuudesta johon kuuluu että käydään hallilla aina tukemassa, luodaan tällaista modernia katsomokulttuuria jne. Mutta on se totta että tällaiset koko seuran lävistävät kaukalon ulkopuoliset perinteet kyllä hieman puuttuvat, toki joukkueessa on vahva ja pitkät perinteet omaava kulttuuri tällaisesta konemaisuudesta ja kovasta työnteosta, tahdon portaat jne. Mutta kannattajien yhtenäinen seuraidentiteetti on kyllä hukassa ja se näkyy siinä että minusta seuran toiminta välillä vaikuttaa siltä että sekään ei teidä kenelle se yrittää itseään brändätä.

Monihan leimaa että täällä puhutaan vain ihan paskaa Tapparasta ja kannattaa jättää lukematta mutta kyllä minusta on kiinnostavaa lukea täältä ja muualta ulkopuolelta että mitä meidän seurasta ajatellaan ja millaisena sen kulttuuri ja toiminta näyttäytyy ulospäin, en ole niin herkkä että näkisin punaista heti muiden näkemyksistä vaikka ne eivät olisikaan mitenkään aukottoman Tappara-myönteisiä.
 

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
2 079
Joo itsellenihän on tietysti hieman vaikeaa arvioida miltä se oma yhteisö näyttää ulospäin varsinkin kun minulla on ns. oma identiteetti tapparalaisuudesta johon kuuluu että käydään hallilla aina tukemassa, luodaan tällaista modernia katsomokulttuuria jne. Mutta on se totta että tällaiset koko seuran lävistävät kaukalon ulkopuoliset perinteet kyllä hieman puuttuvat, toki joukkueessa on vahva ja pitkät perinteet omaava kulttuuri tällaisesta konemaisuudesta ja kovasta työnteosta, tahdon portaat jne. Mutta kannattajien yhtenäinen seuraidentiteetti on kyllä hukassa ja se näkyy siinä että minusta seuran toiminta välillä vaikuttaa siltä että sekään ei teidä kenelle se yrittää itseään brändätä.
Se on hienoa että uskaltaa katsoa tätä asiaa analyyttisesti. Ei näiden foorumien tarkoitus ole markkinointi fraasien toistaminen, vaikka hyvä pöhinä on suotavaa. Nyt olen itse myös samassa tilanteessa, kun olen miettinyt jalkapallo Ilveksen brändiä ja miten saatais sitä nostettua. Noh teen ainakin oman osan käymällä peleissä, kirjoittamalla matsiennakkoja ja puhumalla jalkapallosta tämän seurayhteisön ulkopuolella.
 

Mr. Torrance

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
949
Mutta on se totta että tällaiset koko seuran lävistävät kaukalon ulkopuoliset perinteet kyllä hieman puuttuvat, toki joukkueessa on vahva ja pitkät perinteet omaava kulttuuri tällaisesta konemaisuudesta ja kovasta työnteosta, tahdon portaat jne. Mutta kannattajien yhtenäinen seuraidentiteetti on kyllä hukassa ja se näkyy siinä että minusta seuran toiminta välillä vaikuttaa siltä että sekään ei teidä kenelle se yrittää itseään brändätä.
Älä ole huolissasi. Nuo ovat vain pieniä sivuseikkoja, joita on helppo kehittää. Mutta koitappa voittaa mestaruus, kun on 40 vuoden kivireki ja puolen pirkanmaan paineet selässä. Ei tule ainakaan helpottumaan lähivuosina.

Nyt on kesä aikaa nauttia meidän paremmasta alkushowsta ja yleisökeskiarvo mestaruudesta(sarkasmia).

Mulle noi on yhden tekeviä nyansseja ja vaihtaisin noi pariin mestaruuteen milloin vain. Ens kaudella jos tulis mestaruus, ni ei haittaa vaikka yleisöö on 5tuhatta ja alkushow joku hakametsän mediakuution alkuvuosien kaltainen diaesitys. Kuhan se tärkein tulis!
 
Ylös