Vs: Jääkiekon MM 2015 | Tšekki 1.-17.5.
WsQ sanoi:
Eilisen pelin jälkeen on eniten ihmetyttänyt, miten jotkut voivat sanoa, että tuomarit eivät ratkaisseet. Jos mailan kädestä lyömisestä olisi tullut jäähy, Suomen maali olisi hyväksytty ja Tsekki ei olisi saanut siitä ylivoimaa, olisi peli ollut lähestulkoon selvä. Melkoinen trolli täytyy olla jos sanoo, että tuomarit eivät vaikuttaneet pelin lopputulokseen.
Salmelan jäähyn hyväksyn, koska maila oli vastustajan jalkojen välissä ja tällaisen tilanteen tsekit osaavat kyllä hyödyntää. Eli perinteiseen tapaan ilmaistuna Salmela antoi tuomarille mahdollisuuden viheltää. Kontiolan jäähy oli oikeusmurha, samoin mailan lyöminen Kemppaisen käsistä (itse en huomannut, miksi Kemppainen mailansa menetti, mutta luotan useammasta lähteestä lukemaani kuvaukseen).
Silti olen sitä mieltä, etteivät tuomarit peliä todellakaan ratkaisseet. Suomi oli 75 % peliajasta enemmän tai vähemmän köysissä. Oikeastaan vain ensimmäisen erän loppu ja toisen erän alku olivat Suomen hallintaa. Muissakin vaiheissa ottelua päästiin välillä hyökkäämään, mutta tällöinkin Tshekki päätti, mitä Suomi kiekolla tekee. Tuttua huttua Ilveksen peleistä.
Parempi joukkue voitti, siitä ei mielestäni ole kyllä kahta sanaa. Ymmärtäisin tuomareiden osoittelun, jos Suomi olisi hävinnyt ottelun pariin vihellykseen/viheltämättä jättämiseen oltuaan muuten parempi.
Topi sanoi:
Jaromir Jagr (43 v.) ratkaisi eilisen peli Tsekille. En vain ymmärrä miten esim. Suomen joukkueen pelaajat kunnioittivat Jagria aivan liikaa. Aivan kuin miehen ympärillä olisi ollut näkymätön seinä jonka läpi ei päässyt. Kukaan ei uskaltanut tai viitsinyt taklata Jagria. Mitä sitten jos Jagr loukkaantuu taklauksessa? Kukaan ei halua ottaa kontolleen "maailman parhaan pelaajan" loukkaantumista. Jagrilla tuntuu olevan ympärillään samanlainen "kunnioitus-turvallisuuskehä" kuin aikoinaan Wayne Gretzkyllä. Häntäkin kunnioitettiin aivan liikaa ja väitän että kolmannes hänen tekemistään pisteistä johtui juuri tuosta sädekehästä.
Onhan Jagr toki hyvä pelaaja, mutta kyllä hänetkin saadaan kuriin jos vain halutaan!
Kyse ei taatusti ollut mistään "Gretzky-sädekehästä" tai nöyristelystä, vaan yksinkertaisesti siitä, että meidän pakit ovat todella köykäistä tavaraa Jagrin rinnalla. Sinne on ihan turha mennä roikkumaan heijastimena hihaan, kun hyvin pian löytää itsensä istuskelemasta jään pinnasta. Heikommalle kaverille ainoa tapa puolustaa häntä vastaan on pysytellä iskuetäisyydellä ja odottaa, kumpaan suuntaan hän suojauksestaan kääntyy. Tämän jälkeen pitää iskeä iholle ennen kuin hän tekee seuraavan liikkeen.
Jagr menee fysiikassa samaan kastiin esim. Joe Thorntonin kanssa. Olen kummankin päässyt näkemään livenä ja muutaman sanankin olen heidän kanssaan vaihtanut, ja voin kertoa, että kohtalaisen kokoisia äijiä ovat. Ymmärtäisit tämän, jos oikeasti näkisit, millainen ero on Jagrin (191 cm, 111 kg) ja meidän fyysisten pakkien Topi Jaakolan (188 cm, 90 kg) tai Atte Ohtamaan (189 cm, 97 kg) olemuksessa - jostain Juuso Hietasesta nyt puhumattakaan.