Tuollainen kausikorttikamppanja tuohon hintaan on tavallaan hieman kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hienoa, jos onnistuu sitouttamaan tuon määrän ihmisiä ja valtaosa kävisi säännöllisesti matseissa kauden aikana. Yksittäinen matsilippu on käytännössä tuossa kohtaa ilmainen, mutta oheismyynti tietysti tykkäisi hyvää ja ottelutapahtuman tunnelma on parempi, kun katsomoiden täyttöaste on korkea. "Vaara" on, että moni kausareista olisi ns. tukikausareita ja katsomoissa olisi kaudella liikaa tyhjiä paikkoja.
Vertailun vuoksi, jos Ilves myy Tammelaan yhteen sarjamatsiin vaikkapa 6000 irtolippua keskimääräiseen 30€ hintaan, niin pelkästään näillä yhden ottelun lipputulot olisivat 180 000€. Noh, ei välttämättä ole täysin hedelmällistä vertailla ihan eri luokan olosuhteita ja lähtökohtia. Mutta antaa hieman perspektiiviä taloudellisten asetelmien vertailuun.
H*kalle itselleen tuon voi laskea nopeasti esimerkillä, että jos katsojakeskiarvo on ollut noin 2000 ja olisi ensi kaudellakin, kotiotteluita kauden aikana 13 ja liput saisi halpaan kympin hintaan, niin lipputuloja kertyisi kaudesta 260 000€. (Irtoliput olisi luultavasti kalliimpia ja osa keskiarvosta olisi kausarilaisia, mutta selkeyden vuoksi ei nyt kikkailla.) Noilla tuloilla -70 000€ ei ole pieni raha, mutta ehkä laskelmissa on todettu oheismyynnin kasvun paikkaavan tuon. Olisiko satasen kausarihaaste ollut mahdoton? Edelleenkin aika maltillinen raha koko vuoden jalkapallosta, mutta 3200 myydyllä kausikortilla olisi kertynyt kassaan jo 320 000€ eli merkittävästi enemmän. Ja markkinointimielessä tietysti 99€ eli alle satasen ja ihmismieli on myyty!
Ihan pelkästään suomifutiksen näkökulmasta näillä kausarihaasteilla voi saada aikaan ihan hyviä juttuja. Pääasia on saada ihmiset katsomoihin, tunnelmaa ottelutapahtumaan ja halvoilla hinnoilla ihmisten houkuttelu on yksinkertaista ja ehkä helpointa. Markkinointiin ja someen "koko kausi pelkkää loppuunmyytyä ottelua" -tykittelyä, luo kuvaa suuresta kiinnostuksesta ja voi synnyttää pientä fomoa ulosjääneille ensi kautta ajatellen. Mutta ei näillä kampanjoilla automaattisesti mitään autuaaksi tehdä, haasteet ei todennäköisesti voi olla taloudellisessa mielessä kannattavia järjestää joka vuosi. Kuinka helppoa on myydä kausareita ensi kaudella normihinnoin, kun viime kaudella oli niin halpaa. Haasteilla voi saada aikaseksi pientä "buumia" (hyissaatana), mutta kuinka kestävää ja pitkäaikaista se on, jos se perustuu pelkästään oman tuotteen halpuuttamiseen.