Vs: Jesse Niinimäki
-sk- sanoi:
Täältä suunnalta myös Jesselle tsemppiä ja kaikkea hyvää! Ehkä viimeinen Veijari ja Virtuoosi joka puki Ilveksen paidan päälleen. En voi millään syyttää Jesseä siitä ettei Raipen paskakiekko napannut. Tuskin Pablo Picassoakaan olisi voinut vähempää kiinnostaa piirtää tikku-ukkoja, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Niinimäki on todellakin viimeinen Veijari ja Virtuoosi Ilveksessä pitkään aikaan. Aika näyttää, milloin seuraava vastaava juniorimyllystä putkahtaa (itse lasken vain omista junnuista nousseet pelaajat aidoiksi Veijareiksi ja Virtuooseiksi) vai tuleeko tällaista kenties enää koskaan? Harmi, ettei Jessen henkinen (eikä ilmeisesti fyysinenkään) kantti kestä joukkueen johtotähtenä.
Niinimäki on pelaaja, joka tekee hyvin pisteitä silloin, kun kavereillakin kulkee ja pelaaminen maistuu. Valitettavasti homaa tuppaa tyssäämään silloin, kun joukkue vaeltaa synkkyydessä ja kaipaa kipeästi johtajaa. Luontainen johtajuus on jotain sellaista, mitä ei opita eikä opeteta. Esimerkiksi Tapparan Ville Nieminen on pelillisiltä lahjoiltaan (nimenomaan lahjoilta, nyt ei puhuta treenaamalla hankituista taidoista) Niinimäkeä pari valovuoden mittaa perässä, mutta johtajaominaisuuksiltaan saman verran edellä. Muun muassa tästä johtuen Niemisellä on riittänyt nälkää treenaamiseen ja siksi hän loi uran myös NHL:ssä. Lisäksi hän on edelleen naapurissa niitä pelaajia, joihin katseet kääntyvät, kun tarvitaan liideriä. Samoin kääntyivät katseet meillä Jesseen, mutta "hiuksen hieno" ero on kavereiden kyvyssä ottaa vastuuta ja kantaa joukkuetta.
Kaikkea hyvää kuitenkin Niinimäelle Lahteen. Veikkaan, että viimeistään ensi kaudella nähdään taas sitä parempaa Jesseä.
---
Ja mitä tulee Picassoon, niin itse asiassa häntä taisi nimenomaan kiinnostaa tikku-ukkojen piirtely, sillä hän kehitti kubismin, joka tyylilajina edustaa melko pelkistettyä taidetta. Toki kubismikin kattaa monenlaisia teoksia, joista osa on varsin monitahoisia, mutta yksinkertaisimmillaan Picasson työt tuovat mieleen ala-asteella tehdyt muotokuvat luokkakaverista tai piirrustukset hedelmäasetelmasta. Ymmärrän toki pointtisi tässä vertauksessa.
Edit. Sen verran tuli vielä Niinimäki/Picasso-vertailusta mieleen, että olen käynyt Picasson taidenäyttelyssä Malagassa ja samoin olen seurannut Niinimäen "taidenäyttelyä" sen kaikkine puolineen useaan kertaan suomalaisissa kaukaloissa. Olen myös käynyt Picasson kotitalossa, mutta Niinimäen kotona en ole käynyt. Pablo Picasson koko nimi oli Wikipedian mukaan Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso. Jesse Niinimäen toista nimeä en tiedä.
Nyt lähti lapasesta, palataan aiheeseen.