Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

60 vuotta Ilvestä kannattanut isäukkoni kysyi puolivakavissaan, että mikä terrorijärjestö tämä Osasto41 oikein on. Pistää kyllä surulliseksi, kun vasta hetki sitten hypittiin koti-invaasiossa yhdessä “hyppää jos sä Ilves oot” tahtiin. Se yhteisöllisyyden tunne ja ilon määrä melkein pisti tipan linssiin. Ja miten hienosti Osasto oli kaiken järjestänyt. Se on parhaimmillaan sitä, mitä kannattaminen voi olla: intohimoa, yhteenkuuluvuutta ja rakkautta omaa seuraa kohtaan. Sitten pieni porukka päättää käyttäytyä niin, että koko yhteisö vedetään lokaan. Itsekeskeinen pelleily pilaa sen hyvän, mitä niin moni on vuosien ajan rakentanut. Ei mene omaan jakeluun, että miksi pitää mennä viha edellä kannattamisessa. Miksei voida mennä ilon kautta, jossa on vahvaa mutta reilua vastakkainasettelua?

En itekään pidä Tapparasta, suorastaan vihaan. Mutta viha kohdistuu seuraan ja urheilulliseen kilpailuun - ei ihmisiin. Se raja pitäisi kaikkien ymmärtää, varsinkin näiden äidin pikku kullanmussukka ultrien. Tamin sanoin: mä häpeän.

Ylpeänä kannan itse Tampereen ykkösen vaatetusta. Täytyykin lisätä käyttöä.
Hyvinkäällä on kannettu keskimäärin paria-kolmea Ilves-artikkelia päällä 365 kohta 27v ja siitä on kuultu vittuilua ja kaverillista nälvimistä kohta 27v. :D

Että paksumpaa nahkaa vaan kaikille!

Ilves on helvetisti enemmän kuin kourallinen idiootteja häiriköitä.

Itseltäni myös pisteet tuosta talkooavun tarjoamisesta.

Itse kun olen tätä kaikin puolin ikävää tapahtunutta asiaa pyöritellyt omassa mielessäni, niin toivottavasti tämä kaikki ilmoilla oleva energia saataisiin lopulta kanavoitua tulevaisuutta silmällä pitäen oikeaan osoitteeseen. Siis kaikkia meitä entistä tiiviimmäksi Ilves-yhteisöksi puristavaksi voimaksi, niinhän ne timantitkin muodostuvat eli jäätävän kovan paineen alaisena.

Mielestäni viime viikonloppuna tapahtunut on kaikin puolin ikävää ja tuomittavaa - enkä itse ole Osaston jäsen muuten kuin mitä olen jäsenmaksua maksanut ja tifo-kassaa lihottanut - mutta on kyllä toivottava että rikkominen ja yhteen hiileen kuseminen jäi viime viikonloppuun. Aurinko nousee huomennakin, melkein yhtä varmasti kuin sähkönhinta, ja toivon sydämeni pohjasta että osapuolet löytävät paluureitin rauhaan ja keltavihreään rakkauteen.

ps. tuosta Osaston talkootyötarjouksesta tuli mieleen että toivottavasti tuosta talkootyöstä saataisiin aikaiseksi jopa isompikin ilmiö, jolla saataisiin junioripuolelle apukäsiä Ilves-yhteisöltä erinäisiin tapahtumiin jotka pyörivät vanhempainvoimilla. En toki tiedä miten tämä olisi helposti järjestettävissä, mutta eiköhän tänä digitaalisen tiedonvälityksen aikakautena tähänkin jotain työkaluja löydy jotka saadaan pienellä brainstormauksella valjastettua käyttöön? Itse olen tosi hyvä vesipullon täyttäjä ja osaan todennäköisesti pumpata myös jalkapalloon ilmaa.

:ilves:
Tuosta talkooavusta ainakin hyötyisivät ne vanhemmat, joilla useampi lapsi harrastaa ja vuorotyöt sanelee ajat jolloin pääsee joukkueen eduksi talkoilemaan.

En aio täällä olla jeesustelemassa tai puolustelemassa mitään tapahtunutta mutta tähän haluan tuoda OMAN kantani.

Kannattajatoiminta on kasvanut lähivuosina valtaviin mittasuhteisiin henkilömäärien ja tapahtumakokojen tiimoilta, jollon porukkaan on päässyt pesiytymään monenlaisia ihmisiä, eikä yhdistys tietääkseni erottele ihmisiä katsomoissa, jäsenyyksissä tai reissuilla niin etsinyyksien kuin aatemaailmojen tiimoilta.

Valitettavasti kaikenlaisia ihmisiä mahtuu suuriin massoihin tapahtumissa ja varsinkaan yhdistyksenä Osastolla varmaan on hieman erilaiset tavat erotella ihmisiä kuin osakeyhtiöistä tai kaveriporukoista. Osaston tehtävä oli omana aikani kys. puljun hallituksen mukana koota kaikkia Ilvesläisiä ympäri Suomen yhteen järjestämään maan näyttävintä kannattajatoimintaa, se perusidea ei varmasti ole yhdistyksessä muuttunut.

Kulissien takana tapahtuu paljon varmasti. Kannattajayhteisöt missään ajatusmaailmassa tule heittämään susille yksittäisiä tai useampia kannattajia varsinkaan kun Kannattajayhdistys Osasto 41 Ry ei hallinnoi mitään muuta rekisteriä kuin jäsen/matkustajatietoja ja heidän toimivalta ei riitä jakamaan porttikieltoja halleihin, tapahtumiin etc.

Aivan äärimmäisen valitettava tapahtumasarja kaikkineen, mutta voit olla aivan varma, että he tekevät kaikkensa korjatakseen myös omaa mainettaan yhdistyksenä joka tässä on heitetty bussin keulan sijasta rotkoon.

Osasto hallinnoi katsomossa tapahtuvaa kannatustoimintaa silloin kun siellä on heidän banderolli ja capo. Varmasti tuossa Koulukadun casessa on ollut mukana yhdistyksen jäseniä, aktiiveja, kissoja ja koiria.

Ajatusmallia on varmaan hankala omaksua, mutta tunnuksitta toimiminen ja siitä royaltien ottaminen on kulttuurimielessä kohtuu iso lampailu, joten uskoisin ettei kenekään tarkoitus ole ollut tuolla toimia Osaston "edustajana"

Mitä itse jostain sisäpiiristä olen seurannut viimeiset vuorokaudet tahojen jotka hallituksessa vaikuttavat toimia, valehtelisin jos sanoisin että varmaan ei kaukana olla oltu siitä, että olisi kiitetty 19 vuodesta ja annettu periksi kasvukipujen ja lieveilmiöiden ottaessa yliotteen koko yhteisön nimestä.

Toivon sydämeni pohjasta, että nyt jollain aikataululla kasvot pestään, paskat pyyhitään ja käytöstavat oppii myös sekin osa yhteisöä jotka sen jo melkein polttivat maantasalle.

Täytyy sanoa, että positiivisesti yllätyin tästä asenteesta. Ei sillä, että olisi koskaan ollut mitään kyseistä kirjoittajaa vastaan, enkä henkilökohtaisesti tunne, mutta hienoa nähdä tällainen teksti aktiivilta, joka on ainakin kerran jopa ollut julkisesti antamassa oman persoonansa ja äänensä osaston toiminnalle ja on käsittääkseni kuitenkin osaston edustaman kannattajakulttuurin - myös niiden osien, joita tuularimassa ei välttämättä ymmärrä tai edes hyväksy - nöyristelemätön puolestapuhuja.

Virallinen tiedottaminen on vaikeaa ja ymmärrän hyvin, ettei osaston tiedote kaikkia miellytä, mutta tämä oli hyvää sisältöä foorumille.

Tuossa Osasto41 -ulostulossa heitettiin suoraan pallo tapahtumajärjestäjille sanomalla

"Yhdistys toimii jäsentensä yhdyssiteenä ja tarjoaa puitteet yhteiselle toiminnalle. Jokainen jäsen vastaa kuitenkin itse omasta toiminnastaan ja käyttäytymisestään.”

Porttikiellot Ilves -tapahtumiin eivät näyttäisi olevan ongelma Osaston johdolle jos Ilves osaa porukkaa rupeaa laumasta perkkaamaan pois.

En aio täällä olla jeesustelemassa tai puolustelemassa mitään tapahtunutta mutta tähän haluan tuoda OMAN kantani.

Kannattajatoiminta on kasvanut lähivuosina valtaviin mittasuhteisiin henkilömäärien ja tapahtumakokojen tiimoilta, jollon porukkaan on päässyt pesiytymään monenlaisia ihmisiä, eikä yhdistys tietääkseni erottele ihmisiä katsomoissa, jäsenyyksissä tai reissuilla niin etsinyyksien kuin aatemaailmojen tiimoilta.

Valitettavasti kaikenlaisia ihmisiä mahtuu suuriin massoihin tapahtumissa ja varsinkaan yhdistyksenä Osastolla varmaan on hieman erilaiset tavat erotella ihmisiä kuin osakeyhtiöistä tai kaveriporukoista. Osaston tehtävä oli omana aikani kys. puljun hallituksen mukana koota kaikkia Ilvesläisiä ympäri Suomen yhteen järjestämään maan näyttävintä kannattajatoimintaa, se perusidea ei varmasti ole yhdistyksessä muuttunut.

Kulissien takana tapahtuu paljon varmasti. Kannattajayhteisöt missään ajatusmaailmassa tule heittämään susille yksittäisiä tai useampia kannattajia varsinkaan kun Kannattajayhdistys Osasto 41 Ry ei hallinnoi mitään muuta rekisteriä kuin jäsen/matkustajatietoja ja heidän toimivalta ei riitä jakamaan porttikieltoja halleihin, tapahtumiin etc.

Aivan äärimmäisen valitettava tapahtumasarja kaikkineen, mutta voit olla aivan varma, että he tekevät kaikkensa korjatakseen myös omaa mainettaan yhdistyksenä joka tässä on heitetty bussin keulan sijasta rotkoon.

Osasto hallinnoi katsomossa tapahtuvaa kannatustoimintaa silloin kun siellä on heidän banderolli ja capo. Varmasti tuossa Koulukadun casessa on ollut mukana yhdistyksen jäseniä, aktiiveja, kissoja ja koiria.

Ajatusmallia on varmaan hankala omaksua, mutta tunnuksitta toimiminen ja siitä royaltien ottaminen on kulttuurimielessä kohtuu iso lampailu, joten uskoisin ettei kenekään tarkoitus ole ollut tuolla toimia Osaston "edustajana"

Mitä itse jostain sisäpiiristä olen seurannut viimeiset vuorokaudet tahojen jotka hallituksessa vaikuttavat toimia, valehtelisin jos sanoisin että varmaan ei kaukana olla oltu siitä, että olisi kiitetty 19 vuodesta ja annettu periksi kasvukipujen ja lieveilmiöiden ottaessa yliotteen koko yhteisön nimestä.

Toivon sydämeni pohjasta, että nyt jollain aikataululla kasvot pestään, paskat pyyhitään ja käytöstavat oppii myös sekin osa yhteisöä jotka sen jo melkein polttivat maantasalle.
Toivoa sopii ja sitähän me kaikki tehdään, mutta hyvin todennäköisesti näitä häröilyjä tulee jatkossa yhä enemmän ja pahempia, ellei niiden ehkäisemiseksi tehdä mitään konkreettista.

Nyt on Ylessäkin jo juttu
On muuten komean näköistä tuolla katsomossa videolla! Sääli tosin, että soihtujen käytöstä tulee äkkiä varomatonta humalassa. Noin muuten näyttää katsomo hyvältä.

Oli kyllä aika kädenlämpöinen ulostulo Osastolta. Toki hienoa, että vihdoin tiedotettiin jotain.

Ehdottomasti plussaa talkooavun tarjoamisesta Ry:lle. Oletan kuitenkin, että mikäli tuota järjestetään, niin jatkossa vaatimus järjestyksenvalvonnalle lisääntyy. Toivottavasti Osastolta saadaan apua tähän myös.

Omien rivien järjestykseen saanti on nyt varmasti teidän prioriteetti ykkönen. Tuohon kannattaisi sisäisesti miettiä sanktioita, mikäli yhdistyksen jäsen perseilee. Yhdistys voi kuitenkin jäseniään myös erottaa.

Tuossa jäi kyllä hiertämään se, ettei ulostulossa otettu lopulta vastuuta, vaan se vieritettiin jälleen yksittäisten kannattajien päälle, vaikkakin tuo on selvästi järjestetty juttu Osastolta tuttuine chanteineen. Keskivertokannattaja tai tutummin taittopenkkikannattaja kun tuskin tuollaista lähtee järjestämään kaveriporukoineen.

Teidän tarvitsee ymmärtää millainen tahra tästä jää ja kuinka paljon se leimaa myös näitä taittopenkkikannattajia, jotka ovat ihan kaikkea muuta kuin huligaaneja.

Itse aion pukeutua edelleen ylpeästi keltavihreään ja vastaanottaa märinät näistä Koulukadun jutuista, jos sellaiseen on tarve. Ainoa mikä muuttuu on se, etten aio omassa piirissäni enää puhua hienosta kannattajakulttuurista. Ainakaan niin pitkään, kun perseilijät jatkaa Osaston jäseninä.

Katsotaan sitten ensi vuonna miten nämä lupaukset pidetään ja on pidetty.

Tämä ilmiö tulee ainakin hetkellisesti lisääntymään. Kuinka moni Ilves kannattaja jättää laittamatta Ilves vaatetta päällensä, koska eivät halua sitä mahdollista kakka huutoa kodin ulkopuolella?
Ilves tuotteet on olleet aina näkyvillä ylpeästi ihmisillä, mutta miten tulevaisuudessa.
Aika epärealistiselta kuulostaa, että tulisi. Ja vaikka tuliskin niin minkä takia sen edes pitäisi hetkauttaa millään tavalla. Kuulostaisi suoraan sanottuna aika vähä-älyiseltä hommalta huudella jollekkin satunnaiselle Ilves kannattajalle (vaikka minulle) jotain paskaa.

Itse ainakin kannatan seuraa Ilvestä nyt ja aina ja ylpeästi pukeudun seuran väreihin. Se mitä jotkut fanit spedeilee jossain ei vaikuta siihen asiaan.

Oli mitä mieltä tahansa tuosta tiedotteesta, tästä kyllä tarkoituksella jätettiin tuo viimeinen kappale kirjoittamatta tuosta talkooavun tarjoamisesta. Perus Aamulehti-kamaa.
Vittu mitä journalismia taas.

Tamperelainen lehti joo ja jokaisella täällä on värinsä, mutta tästähän oikeasti paistaa läpi, että oikein odotettu jotain millä lyödä Osastoa ja urakalla.

Edit:
Juhana Nyman näköjään artikkelin kirjoittajana. Artikkelihistorian perusteella voi melko helpostikin päätellä, että ainakaan mitään kauhean positiivista kyseinen journalisti ei Ilvekselle tai Osastolle toivo.

Viimeksi muokattu:
Aika epärealistiselta kuulostaa, että tulisi. Ja vaikka tuliskin niin minkä takia sen edes pitäisi hetkauttaa millään tavalla. Kuulostaisi suoraan sanottuna aika vähä-älyiseltä hommalta huudella jollekkin satunnaiselle Ilves kannattajalle (vaikka minulle) jotain paskaa.

Itse ainakin kannatan seuraa Ilvestä nyt ja aina ja ylpeästi pukeudun seuran väreihin. Se mitä jotkut fanit spedeilee jossain ei vaikuta siihen asiaan.

No tämä on kyllä just näin. Miettikää nyt oikeasti niin, että asetatte tässä tapahtumassa kuvitteellisesti Sinionssit Osaston asemaan, niin kuka meistä alkaisi tuolla turuilla ja toreilla sen myötä huudella tai päätään aukoa satunnaisille Tapparan pipoa päässään pitäville kansalaisille?

Eivätköhän aika vähiin jää tuollaiset tapaukset nytkin ja niissä mitä tulee ongelma on tasan siinä yksittäisääliössä, joka meuhkaa. Sellaiset yksilöt eivät ihan täysillä käy.

jotain millä lyödä Osastoa ja urakalla.
Ja täysin aiheesta lyödäänkin. Toivottavasti lisäävät vieläkin vettä myllyyn. Kerrankin aamulehti kirjoittaa jotain järkevää. Tätä ei pidä enää haudata kädenlämpöisillä ulostuloilla, vaan nyt tähän perseilyyn on vihdoin tultava loppu.

Se että mennään alaikäisten tapahtumaan vetämään tuollainen show, ei ole millään muotoa hyväksyttävää.

Oli mitä mieltä tahansa tuosta tiedotteesta, tästä kyllä tarkoituksella jätettiin tuo viimeinen kappale kirjoittamatta tuosta talkooavun tarjoamisesta. Perus Aamulehti-kamaa.

No joo, mutta olihan uutiseen toisaalta liitetty koko Osaston tiedote alkuperäisessä muodossaan.

Takaisin