Tämä viesti ei koske Osastoa:
Palstalla velloneet keskustelut esimerkiksi yöelämässä juoksemisesta ovat aika rasittavaa kamaa omasta mielestäni, MUTTA epämiellyttävyydestään huolimatta kuitenkin todella tervehenkisiä aloituksia.
Samalla kun pelaajilta vaaditaan entistä ammattimaisempaa meininkiä, tulisi samaa vaatia myös kannattajilta.
Nämä pelin aikaiset huutelut ja elämöinnit ei onneksi kuuluneet aivan alkua lukuun ottamatta meille (joidenkin mielestä) vähempiarvoisille kannattajille B4:n tienoille, mutta matsin jälkeinen itkupotkuraivarikohtaus "mää on kannattanu Ilvestä viistoista vuotta ja vittu joku ämmä tulee sanoon ettei saa kritisoida" tms sen sijaan porautui kyllä harvinaisen hyvin läsnäolleiden tietoisuuteen. Areenarakenteiden potkimisineen ja muine lapsellisuuksineen.
Ei siinä mitään, tuskin on olemassa täydellistä ihmistä jolle ei olisi koskaan sattunut elämänsä aikana ylilyöntiä ja tunteella saa olla mukana. Mutta Ilves ja yhteisö sen ympärillä on vähän isompi asia kuin yksittäisten kannattajien oman navan ympärillä leijuva harmitus. Usein ajatellaan, että vittu kun MINÄ olen laittanut rahaa tähän matseissa käymiseen, kun MINÄ olen ostanut fanikamaa, kun MINUA nyt harmittaa. Lähes satavuotiaan seuran äärellä kypsyminen minähenkisestä superkapeasta ajattelusta ulos voisi olla piristävää vaihtelua. Kaikkea ei voi aina oikeuttaa tai sivuuttaa olankohautuksella sillä, että sattuu vituttamaan.
Jos oma mielipaha purkautuu tällä tavoin kun täällä on kuvailtu ja mitä itsekin pelin jälkeen todistin, ongelma ei välttämättä olekaan kentällä, vaan jonkinlainen henkilökohtainen tunteidenhallintakurssi tai vähintään peiliin katsominen voisi olla paikallaan.
Ilves ei ollut vielä tällä kaudella juuri millään saralla kasvanut mestarijengin saappaisiin. Ei kentällä, ei mediapelissä, ei yhteisönä, ei edes somessa vaikka 95% tekeminen siellä olikin jälleen priimaa. Kai se herkkänahkaisuuskin paranee kausi kaudelta parempaan suuntaan.
Noin yleisesti todella pitkälle on tultu niistä ajoista kun silloiset teini-ikäiset viritteli Hakametsässä kannatusta kasaan. Ehkä tämä keskustelua aiheuttanut porukkakin kasvaa ajan myötä yhtä upeasti kuin se, mistä lopulta tuli Osasto 41. Se täytyy vaan lähteä itsestä. Ja vaikka eilisen matsin pienen porukan pienistä lieveilmiöistä kirjoitetaankin juuri nyt paljon sisäisesti tällä palstalla, niin koko kauden mittakaavassahan kannattajatoiminta ansaitsee lähinnä suitsutusta. Kiitos siitä ja eteenpäin!