Vs: Kilpajuoksu playoffseihin 2018
Robert ja Nollakulma sanoi:
El Reino sanoi:
Ilveksenmiäs sanoi:
Suurin riski otetaan, kun koskaan ei panosteta. Tappara välttää kaikkia riskejä ja kasaa taloudellista voittoa tuovan joukkueen, kausi toisensa jälkeen.
Ilves on harrastanut agiilia köyhäilyä koko 2000-luvun ja sen omistajat ovat mielummin kuitanneet keväällä tappioita kuin satsanneet joukkueeseen syksyllä.
Korjaisin tuohon koko 2010-luvun. Vuosikymmeneltä 2000-2010 löytyy kyllä muutama yritys kun Ilves yritti tehdä "Tapparat" mutta metsään meni jokaisella kerralla.
Täällä palstalla esiintyy paljon ajattelua, että Ilves on säästänyt itsensä hengiltä / Ilves ei ole ottanut riskejä satsauksissaan. Itse olen saanut tutustua Ilveksen taloustietoihin läpi 2000-luvun ja en pysty allekirjoittamaan tätä väitettä. Itse asiassa Ilves on hyvin monena vuotena elänyt runsaasti yli varojensa. Toteutuneet palkkakustannukset ovat ylittäneet budjetoidut palkkakustannukset selvästi ja yritys on velkaantunut rajusti vuosi toisensa perään. Täällä palstalla eletään pitkälti budjetoiduiden lukujen varassa. Ne ovat Ilveksen osalta ollut liian usein harhaanjohtavia. Toisin sanoen myös joukkueet ovat olleet liian kalliita varoihin nähden. Eli yritys on ottanut liian suuria ja hallitsemattomia riskejä myös pelaajien suhteen.
Olisikin mielenkiintoista kuulla, että miten pystytte palkkaamaan ns. varmoja (ja kalliita) kortteja, kun teillä ei olisi siihen rahaa, kukaan ei suostu teille enää vippaamaan, velkojat vaativat rahojaan takaisin ja maineenne olisi sen verran huono, että hyvän pelaajan saaminen on lähes mahdotonta? Itse olen toiminut +20 vuotta yrittäjänä ja en heti keksi miten tuon yhtälön pystyisi ratkaisemaan nopeasti.
Se varmaan hämmästyttää monia, että miten rosterit ovat voineet olla lähes kausi toisensa perään liian kalliita, mutta näin se vain on ollut. Näitä syitä olen käynyt läpi useissa kirjoituksissani.
Mielestäni oikea tie on mennä talous edellä. Jatkuvat budjetin ylitykset ja yli varojen elämiset veivät Ilveksen valtavaan syöksykierteeseen. Näin ei voida jatkaa, vaan nyt on pystyttävä pitkäjänteiseen talouden oikaisuun. Jokaisen kauden tulee olla taloudellisesti voitollinen tai vähintään tasapainossa. Jukka Hirsimäen aikana Ässissä noustiin konkurssin partaalta tilanteeseen, jossa kassaan kertyi lähemmäs miljoona euroa. Ilveksen on kyettävä vastaavaan. Tuossa tilanteessa voidaan sitten ottaa niitä riskejäkin. Kun sinulla on useilta vuosilta näyttöjä hyvästä talouden pidosta ja julkisuuskuvasta, niin sinulla on mahdollisuus myös saada parempia pelaajiakin riveihisi.
Olen yrittänyt valaista niitä lähtökohtia, mistä tähän kauteen jouduttiin lähtemään. Siinä missä minä olen selitellyt, niin Ilveksen johto ei juurikaan ole tätä korttia käyttänyt. Jossitella voi monella tavalla ja teen sen nyt itsekin. Ilves on ollut melko kilpailukykyinen joukkue sen jälkeen, kun he saivat riveihinsä Heleniuksen, Piskulan, Meskasen, Floodin ja Sandellin. Alkukaudesta mukana oli noin 30%:n tehoinen Sandell. Floodia olen haukkunut kelvottomaksi, mutta kai siinä jotain hyvääkin valmennusjohto näkee, kun Ilves on pelannut kohtuullisen hyvin ja Flood on kellottanut isoja peliminuutteja