Päivää, olisiko teillä hetki aikaa keskustella koronapassista?
Minä kävin äsken omakanta.fi:stä lataamassa puhelimeeni rokotustodistuksen, joka kertoo minun saaneen 2/2 rokotusta. Jos olisin sairastanut koronan, olisi koronapassikseni kelvannut vastava todistus, jossa olisi ollut merkintä yhdestä rokotuksesta sekä sairastetusta koronasta. Jos taas olisin kieltäytynyt rokotuksesta, voisin käydä testissä ja mikäli sieltä tulisi negatiivinen tulos, toimisi tämä koronapassina.
Olenko nyt missannut jotain tämän passin suhteen? Minusta tämä on äärettömän helppoa ja vaivatonta ihan jokaiselle taholle riippumatta siitä, millaiseen lopputulemaan on tullut rokotuksen suhteen. Eli ilmeisesti koronapassissa on joku koira haudattuna, kun äkkiseltään en minkäänlaista ongelmaa tässä näe. Mitään kovin henkilökohtaista infoa passi ei sisällä, kun siinä lukee nimi ja syntymäaika (ei hetua) sekä tieto rokotteesta. Eli identiteettivarkautta tässä ei tarvinne pelätä, mutta joku tuntuu tietävän jotain, mitä minä en ymmärrä; ei tämä muuten voi näin suuria tunteita herättää.
Ja ne, jotka ovat päättäneet olla ottamatta rokotetta, ovat täysin oikeutettuja päätökseensä, mutta mielestäni on vähän hölmöä valittaa siitä, että heikentyneen koronatilanteen johdosta tapahtumiin vaaditaan koronapassi. Rokotuksen ottaneet ovat toimineet aikanaan suositusten mukaisesti ja tästä johtuen heidän ei tarvitse tässä tilanteessa tehdä suurempia peliliikkeitä. Rokottamattomat ovat oman päätöksensä seurauksena tilanteessa, että testissä on käytävä, mutta heiltäkään ei ole ovia suljettu ja pääsyä evätty, vaan heille on tarjolla koronapassi negatiivisen todistuksen muodossa. Mielestäni suhteellisen tasapuolinen systeemi.