ifor74 sanoi:
Pitää muistaa että agentin asiakas on pelaaja, ei seura. Hyvä agenttien on se joka saa parhaan mahdollisen sopimuksen asiakkaalleen, mielellään vielä ylihintaan.
Mutta kaikilla pelaajilla on oma vapaus valita oma agentti ja kukaan ei pakoita allekirjoittamaan sopimusta agentin suositussa mukaan.
Olen hieman eri mieltä agentin hyvyydestä. Se ei ole pelkkää parhaan mahdollisen sopimuksen saamista (ajattelen, että puhut tässä kohtaa rahasta). Agentin tulee suunnitella myös pelaajan urapolkua ja sitä, miten pelaaja parhaiten kehittyisi. Agentin on helppo toimia silloin, kun pelaaja on lyönyt läpi. Valitettavasti agenttien joukossa on näitä ryöstäjiä. He ilmoittavat toisen agentin asiakkaalle, että minä olen neuvotellut sinulle valmiin sopimuksen esim Kunluniin ja ehtona on luonnollisesti, että pelaaja vaihtaa agenttia. Tilanne on voinut olla se, että alkuperäinen agentti on aikoinaan bongannut pelaajan 15-vuotiaana alasarjoista, tukenut tätä vaikeilla hetkillä ja suunnitellut pelaajan kanssa urapolkua.
Larvalla on - ainakin on ollut - härskin agentin maine ja käsittääkseni hän on aikoinaan toiminnastaan saanut ainakin Granlundin yhteydessä sakonkin. Ties vaikka olisi nyt Heponiemen siirtämisellä hieman hyvitellyt Kärpille tekojaan. Tosin sen verran täytyy sanoa, että Larva on käsittääkseni ollut Heponiemen agentti pidempään. Hän ehdotti Heponiemelle siirtymistä Ilveksestä WHL:ään. Ja tämä siirtohan ei ainakaan ole ollut haitaksi Aleksille. Eikä varmasti ole siirto Kärppiinkään. Mutta tässä kirjoituksessa tarkoituksena on puhua agentin moraalista ja hyvyydestä.
Agentin on helppo tukea ja neuvotella pelaajalle sopimuksia silloin, kun pelaaja on hyvässä huudossa. Siitä minulla ei ole tietoa, kuinka Larva tukee niitä pelaajia, joilla pelit eivät suju ja ura on tukossa.
Larva laittoi Heponiemen ja Koivulan hintalapun niin korkeaksi, että Ilves tippui pelistä pois. Mielenkiintoista olisi tietää, mikä oli Keräsen hintalappu edellisellä visiitillä, kun Keräsellä oli takanaan vaikea jakso Jokereissa. Honkalehto tarvitsi kipeästi myyntivalttia Ulkojäät-tapahtumaan, koska hanke oli hänelle henkilökohtaisesti tärkeä ja tapahtuman piti pelastaa myös Ilveksen talouden. Valitettavasti hanke oli Ilveksen taloudelle erittäin haitallinen.