Vs: Muiden joukkueiden uutiset
Tässä on yrittänyt nyt vuorokauden sulatella tätä uutista ja edelleen tunteet ovat ristiriitaiset, kuten varmasti monella muullakin.
Toisaalta ymmärrän että jääkiekko on alati kehittyvää toimintaa ja joskus kehitys menee niin nopeasti eteenpäin etteivät kansalliset rajat enää riitä. KHL:n laajentuminen Suomeen oli jossain vaiheessa väistämätöntä, joten miksei sitten nyt, kun kerran se oli mahdollista ja rahoittajakin löytyi. Jokerit on myös Hjallis Harkimon elämäntyö, mutta mies ymmärtänee itsekin ettei elä ikuisesti, joten tällä tavalla olisi hyvä sauma löytää työlle jatkaja ja vetäytyä kentiltä voittajana. Mies jatkaa Jokerien toimitusjohtajana, mutta puheissa oli aistittavissa jonkinlaista vetäytymisen halua, joten mies katsonee hyvää saumaa lähteä eläkkeelle.
Omaa mielenkiintoani KHL:a kohtaan Jokerien liittyminen siihen ei lisää pätkääkään. En ole sitä sarjaa seurannut tähänkään saakka, eikä yksi suomalaisjoukkue ole niin iso asia, että se itsessään riittäisi motivaattoriksi esim. venäjän opiskeluun. Aika ei riitä kolmen sarjan (SM-liiga, NHL ja KHL) täysipainoiseen seuraamiseen, joten jos näistä joku pitää jättää pois niin sitten KHL. Samaten minun silmissäni Jokereista ei tule mitään Suomen Jokereita. En koe velvollisuudekseni alkaa seurata Jokereiden KHL-taivalta vain siksi että se on suomalainen seura (Ja kyseinen suomalaisuuskin on vähän tulkinnanvaraista). Ehkä joku satunnainen lätkäkuluttaja voi asian näin kokea ja alkaa sitä kautta jonkinlaiseksi kaksoisfaniksi, että perjantaina ollaan katsomassa oman joukkueen peliä ja sitten lauantaina "Suomen Jokereita". Omalle kohdalleni tällainen ajattelu ei kuitenkaan sovi. Olen kerran luvannut seurata vain ja ainoastaan Ilvestä enkä koskaan aio vetää minkään muun joukkueen paitaa päälleni. Olen periaatteen ihminen enkä tätä aio minkään venäläisen rahaliigan vuoksi muuttaa.
Onhan tässä paljon mahdollisuuksia, ei sitä käy kieltäminen. Suomessa viikottain kansainvälisestikin mitaten kovia pelimiehiä ja huippuvalmentajia ja suomalaista yleisöä hemmotellaan slaavilaistyylisellä taitokiekolla, millintarkoilla syötöillä ja mailataituruudella. Alkuinnostus on varmasti kova ja sponsoreita riittää. (En kuitenkaan usko että areena täynnä on, eihän se ole sitä ollut tähänkään mennessä missään muualla kuin paikallispeleissä). Mutta entä sitten, kun se laimenee? Onko joku Jokerit-Riga niin hieno juttu, että lippuja jonotetaan jo tunteja ennen peliä? Aiheuttaako tappio Nizni Novgorodille sellaisen vitutuksen, että hyvä jos töihin seuraavana päivänä pystyy? Onko jokaisen Jokeri-fanin unelma olla paikan päällä kun Jani Rita niittaa sarjan ratkaisevan jatkoaikamaalin Avantgard Omskin verkkoon 7. pelin jatkoajalla? Harkimo piti tavoitteenaan KHL-mestaruutta, mutta olen sen suhteen aika skeptinen. Eihän mies ole pystynyt voittamaan edes Suomen mestaruutta 11 vuoteen ja edellisestä finaalipaikastakin on jo 6 vuotta. Vaikka Jokereihin lapattaisiin kuinka rahaa, ei se silti tule olemaan KHL:ssa kuin korkeintaan keskikastia.
Monella nettikirjoittajalla tuntuu olevan kova innostus uutta sarjaa kohtaan nimenomaan siksi, että nyt päästään tästä "paskaliigasta" ja sen "puuhastelijoista" eroon. Olen aika skeptinen sen suhteen, paraneeko se asia todellakin vaihtamalla? Kyllä niitä arkipelejä pelataan KHL:ssakin ja pitkä runkosarja on sielläkin. Ei siinäkään sarjassa jokaiseen peliin voi lähteä samalla intensiteetillä kuin Stanley Cupin Game 7:een. Totta kyllä, että viime kausi oli raskas Ben-Amor-Peltonen- tapauksen ja sen jälkipelien ja naurettavien kurinpitopäätösten vuoksi (Kruununa tietenkin Nordlund-Peltonen, jossa pelaaja rangaistiin siitä, että on pelannut sääntöjen mukaan. Jestas, voiko tuota mitenkään perustella?), mutta sitten taas finaalit todistivat sen, mitä tämä touhu voi parhaimmillaan olla.
Surulliseksi vetää se, kuinka paljon raha tässäkin päätöksessä lopulta puhui. Hjallis on businessmies henkeen ja vereen. Ja kun herra kerran niin bisnestä ja rahantekoa rakastaa, niin lähteköön sitten sinne, missä sitä on tarjolla. Jääkiekko on businessta ja silloin raha puhuu ja isosti. Hjallis on toki tehnyt paljon kotimaisen jääkiekon eteen ja on paljon hänen ansiotaan että voimme nauttia ammattilaisliigasta nyt 2000-luvulla. Itse olen kuitenkin sen verran humanisti, etten suostu millään uskomaan, että urheilussa parhaimpia asioita voisi rahalla ostaa.
Rahalla ei osteta hienoa ja menestyksekästä historiaa. Rahalla ei osteta uskollista kannattajakuntaa, joka jaksaa seistä omien takana niin hyvinä kuin huonoina aikoina. Rahalla ei osteta uskollisuutta omaan joukkueeseen, seuran omaa henkeä ja halua antaa omia voimavaroja ja aikaa sen hyväksi. Rahalla ei osteta niitä urheilun parhaimpia hetkiä, sellaisia hetkiä, joiden vuoksi kannattaa kärsiä vuosikausia tappioita, vitutusta ja ivaa. Selllaisia hetkiä, jolloin kysymys ei ole pelkästä urheilusta vaan jostain elämää paljon suuremmasta. (Kuten hetkestä, jolloin Veli-Pekka Ketola tuli luovuttamaan Ässille Canada-maljan, osoittaen samalla että kaikesta huolimatta rakkaus on silti isompi asia kuin viha ja katkeruus). Gagarin cup ei muutu Stanley Cupiksi, vaikka siihen päälle lapattaisiin kuinka paljon rahaa.
KHL-Jokerit on ...juureton. Ymmärrän hyvin Jokeri-fanien turhautumisen ja tyhjyyden tunteen. Jokeri-fanit pystyivät halutessaan olemaan Suomen parhaita, vaikka viime vuosina joukkueen fanien ympärillä olikin kiusallisen paljon lieveilmiöitä, mutta näitä idiootteja löytyy IHAN joka sakista. Vaikka Jokerit on identifioitunut paljolti Hjallikseen, ei hän ole Jokereita suurempi. Hjallis aikanaan nosti Jokerit divarista, ja antoi puitteet 90-luvun dynastiaksi, mutta nyt tuntuu että mies myi sittenkin kaiken venäläisen oligarkkirahan vuoksi. Jokerit joutuu rakentamaan itsensä täysin alusta. Mielestäni Blues on (surullinen) esimerkki siitä, kuinka jääkiekkokulttuuria on vaikea synnyttää tyhjästä. Jos KHL-Jokereita ei voi tuntea omaksi joukkueeksi, se ei ole se sama joukkue, jonka Aimo Mäkinen aikanaan loi, ja joka Töölön Vesan kautta nousi suomalaisen jääkiekon suurseuraksi. Ja se vetää surulliseksi.
En toivo KHL-Jokereille epäonnistumista, mutta en myöskään aio sitä seurata. Vuodesta 2014 lähtien Jokerit on minulle täysin yhdentekevä.