Muiden joukkueiden kannattajatoiminta

jokuvaa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
472
En päässyt eilen peliin, joten osaisko joku sanoa, millainen meno sveitsiläisillä oli? Olivatko pelot kakkoseksi jäämisestä oikeutettuja? Ainakin yhestä videosta päätellen Osastolla näytti olevan hyvä meno.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 877
Argumentit? Mitkä ne sun argumentit sitten oli, se että sinun mielestäsi tul tifo oli mauton? Asia selvä. Se on sinun mielipiteesi, ei argumentti.

No sulle on moneen kertaan perusteltu, MIKSI se on mauton.

Olisit tietysti nauruhymiöiden laittamisen ja vittuilun sijaan voinut vaikka ampua alas niitä sinulle esitettyjä argumentteja, jos niissä oli asiavirheitä.

Tämä riittää tältä erää. Historiaan tutustuminen kannattaa, indeed.
 
Viimeksi muokattu:

Tompsoni

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
262
Siis ei kai nyt joku oikeasti olettanut, että juuri Puolalaisilta tulisi haleja ja päähän taputtelua Saksalaisille ja varsinkin tälle Berliiniläiselle seuralle (vaikka eivät olekaan millään lailla osallisia tähän)?

Ja jos joku ei vielä ymmärrä mitä ajan takaa, niin suosittelen perehtymään Eisbärenin ja etenkin sen edeltäjän historiaan.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
5 273
No sulle on moneen kertaan perusteltu, MIKSI se on mauton.

Olisit tietysti nauruhymiöiden laittamisen ja vittuilun sijaan voinut vaikka ampua alas niitä sinulle esitettyjä argumentteja, jos niissä oli asiavirheitä.

Tämä riittää tältä erää. Historiaan tutustuminen kannattaa, indeed.
Ainuttakaan hyvää perustelua en ole kuullut sieltä suunnalta. Ja kyllä, historia on hallussa. Siitähän itse nimenomaan alussa jo mainitsin ettei sitä pidä unohtaa. Kannattaisi lopettaa se toisten puolesta mielen pahoittaminen.
 

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 854
Onhan tuo lakana nyt ihan pelkkä provo, mutta kannattaa oikeasti joskus käydä Auschwitzissa tai Varsovassa. Noissa paikoissa on maailman- ja kylmän sodan traumat läsnä ihan jo kaupunkikuvasta lähtien. Sitä ei välttämättä suomalainen tajua, kun me selvittiin miehittämättöminä siitä kaikesta, mutta Varsovassa käynti oli kyllä silmiä avaava kokemus. Sen jälkeen en itse ihmettele yhtään että natsimiehitystä muistellaan sitten tälläisillä turhanpäiväisilläkin tavoilla.

Olisi kiva tietää, mitä mieltä Saksassa tuosta oltiin. Vai oltiinko mitään?
 

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 854
Siis ei kai nyt joku oikeasti olettanut, että juuri Puolalaisilta tulisi haleja ja päähän taputtelua Saksalaisille ja varsinkin tälle Berliiniläiselle seuralle (vaikka eivät olekaan millään lailla osallisia tähän)?

Ja jos joku ei vielä ymmärrä mitä ajan takaa, niin suosittelen perehtymään Eisbärenin ja etenkin sen edeltäjän historiaan.
Jaa meinaat että entinen Stasin jääkiekkoseura ei herätä lämpimiä tunteita toisessa entisen itäblokin maassa?
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 877
Eisbärenin taustat ovat Berliinin Dynamossa, joka tosiaan oli "Stasin seura". Miten se liittyy natseihin ja keskitysleiriin, menee vähän ohi.

Siis ei kukaan ole varmaan missään vaiheessa olettanut, että tuo lakana olisi mitään muuta kuin vittuilua siitä kohdasta, missä aita on matalin. Lähinnä ihmetyttää, miten eräiden historiakäsitys on luokkaa rusinat pullasta, mutta meitä on joka junaan ja itse olen jopa ajanut kerran junalla Oswiecimiin...
 

VärienTunnustaja

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Onhan tuo lakana nyt ihan pelkkä provo, mutta kannattaa oikeasti joskus käydä Auschwitzissa tai Varsovassa. Noissa paikoissa on maailman- ja kylmän sodan traumat läsnä ihan jo kaupunkikuvasta lähtien. Sitä ei välttämättä suomalainen tajua, kun me selvittiin miehittämättöminä siitä kaikesta, mutta Varsovassa käynti oli kyllä silmiä avaava kokemus. Sen jälkeen en itse ihmettele yhtään että natsimiehitystä muistellaan sitten tälläisillä turhanpäiväisilläkin tavoilla.

Olisi kiva tietää, mitä mieltä Saksassa tuosta oltiin. Vai oltiinko mitään?
Auschwitzissä käyneenä voin kyllä sen todeta. Kamala pala historiaa, jota ei olisi koskaan kuulunut tapahtua. Taitaa Puolassa olla edelleen, että osana koulua käydään vierailulla, lähinnä jo siksi ettei tuota enää ikinä tapahtuisi. Suosittelen myös kaikille, jotka asiaa jostain syystä vähättelisi tai kiistäisi, siellä vierailua. Kamala paikka.

Toki Berliinin joukkue ei siihen ole voinut millään vaikuttaa. Saksa nykypäivänä on myös hyvin varpaillaan kyseisestä tapahtuneista.

En ota kantaa siihen, onko mauton vai ei, koska en ole siihen oikea henkilö.
 

Don Corleone

Luottopelaaja
Viestejä
2 705
Onhan tuo lakana nyt ihan pelkkä provo, mutta kannattaa oikeasti joskus käydä Auschwitzissa tai Varsovassa. Noissa paikoissa on maailman- ja kylmän sodan traumat läsnä ihan jo kaupunkikuvasta lähtien. Sitä ei välttämättä suomalainen tajua, kun me selvittiin miehittämättöminä siitä kaikesta, mutta Varsovassa käynti oli kyllä silmiä avaava kokemus. Sen jälkeen en itse ihmettele yhtään että natsimiehitystä muistellaan sitten tälläisillä turhanpäiväisilläkin tavoilla.

Olisi kiva tietää, mitä mieltä Saksassa tuosta oltiin. Vai oltiinko mitään?
Samaa mieltä. Kävin kiertelemässä kerran Puolan läpi ja kyllä onnellinen olin, ettei meistä tullut osa Natsi-saksaa, tai Neuvosto"tasavalta". Varsinkin tuo jälkimmäinen jättänyt katukuvaan melkoiset arvet. Venäjällä vasta kaameaa onkin. Kävin siellä ennen muutama vuotta ennen Putinin hyökkäyssotaa Ukrainaan, jossa myös näkyy Nevostoliittosta ja Venäjästä jäljet.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 877
Mainittakoon, että missään muualla kuin nimenomaan Puolan maaseudulla en ole nähnyt maalaistalojen pihassa Daavidin tähtiä roikkumassa hirttosilmukasta.

Minusta kuuden miljoonan ihmisen kansanmurha ei ole sellainen asia, jota voi käyttää keppihevosena vittuillakseen urheilukatsomossa. Jos tämän mauttomuudesta pitää erikseen keskustella, en enää taida ymmärtää koko termin merkitystä.
 

Matt Pinestone

Rivipelaaja
Viestejä
42
Unia protestoi lakanassa, jossa luki "German death camps" koska heidän kaupungissaan ja lähiseuduilla olleista keskitysleireistä on puhuttu nimellä "Polish camps" ja heidän mielestään tässä mainehaitassa ei tule tarpeeksi ilmi Saksan/Berliinin syyllisyys. Seurana Eisbärenit joutui nyt sivullisena puhututtavan provon kohteeksi, mutta siitä ultras-kulttuurissa hieman on myös kyse varsinkin kun tämä kohdistui nimenomaan Saksaan -> buuasivat hymnille jne. Ei tarvitse kaikkia miellyttää, mutta olennaista on, että nämä kannanotot saavat ihmiset miettimään.
 
Viimeksi muokattu:

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Viestejä
12 531

EXPRESSENIN mukaan CHL aikoo sakottaa Unia Oswiecimia.

– Pahoittelemme tapahtunutta. CHL ei hyväksy minkäänlaisia poliittisia kannanottoja, oli asiayhteys mikä tahansa, CHL:stä kommentoitiin Expressenille.

Unia Oswiecimin toimihenkilöt pahoittelivat kannattajiensa tekosia jo ottelun aikana, Eisbärenin toimitusjohtaja Thomas Bothstede kertoi Bildille.

– Myös eräs pelaaja pahoitteli tapahtunutta jäällä, hän sanoi.
 
Viestejä
21
Taitaa Puolassa olla edelleen, että osana koulua käydään vierailulla, lähinnä jo siksi ettei tuota enää ikinä tapahtuisi. Suosittelen myös kaikille, jotka asiaa jostain syystä vähättelisi tai kiistäisi, siellä vierailua. Kamala paikka.
Ei tekisi pahaa vaikka siellä kävisivät kaikki muutkin ja ajatuksen kanssa.

Ei tarvitse kaikkia miellyttää, mutta olennaista on, että nämä kannanotot saavat ihmiset miettimään.
Tämä. Vaikka mediahuomio ei välttämättä kovin laajaa ole, niin nosti se tälläkin kanavalla keskustelut ja järkyttävän historian esille.

Olen samaa mieltä, että Berliinin joukkue joutui sivusta kärsijäksi tässä tapauksessa. Uskon, että jonkinlainen lakana siellä olisi ollut minkä tahansa saksalaisen kiekkojoukkueen vieraillessa. En tiedä mitä mieltä itse olen kyseisistä lakanoista urheilutapahtumissa, mutta paljon tota puhuttavampia aiheita on vaikea keksiä.

Kyllähän kaikki sen ymmärtää, että Berliinin joukkue ei ole millään tavalla vastuussa tapahtumista. Kaikki me ollaan tosin vastuussa siitä, että historia siirtyy tuleville sukupolville.
 
Viimeksi muokattu:

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 564
En päässyt eilen peliin, joten osaisko joku sanoa, millainen meno sveitsiläisillä oli? Olivatko pelot kakkoseksi jäämisestä oikeutettuja? Ainakin yhestä videosta päätellen Osastolla näytti olevan hyvä meno.
En tiedä minkämoiset pelot kelläkin tosta on ollu, mutta ainaki aiheettomaksi jäi. Kyä Osasto veti hyvin ja oli selvästi äänekkäämpi.
 

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 564
Ei tekisi pahaa vaikka siellä kävisivät kaikki muutkin ja ajatuksen kanssa.
Juuri tänä kesänä tuli mentyä siitä "työ vapauttaa" kyltin ohi, ja samaten Birkenaussa samalla reissulla.
Ajatuksen ja ajan kanssa, koska se alue on tosiaan yllättävän laaja ja iso. Toisaalta niis rakennuksis kiertäminen ja kattelu on sit itestä kii, ja on siellä erilaista kertomusta luettavanakin, samaten pyöri videota.

Murheellinen paikka juu, ja oppimista siinä on varmasti paljon, mutta en silti Saksalaisia enään näistä nälvisi.
On sitä maailmassa kaikenmoista paskaa tapahtunu ja tehty, mutta ainoastaan Saksalaisille vittuillaan ja muistutellaan vähän väliä.
 

jokuvaa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
472
En tiedä minkämoiset pelot kelläkin tosta on ollu, mutta ainaki aiheettomaksi jäi. Kyä Osasto veti hyvin ja oli selvästi äänekkäämpi.
No olihan näissä langoissa paljon "call for actioneita", koska kuulemma iso vierasmobi tulossa. Pelkoa voi pitää toki turhan vahvana sanavalintana ja ehkä huoli olisi kuvaavampi.
 
Viestejä
21
Murheellinen paikka juu, ja oppimista siinä on varmasti paljon, mutta en silti Saksalaisia enään näistä nälvisi.
Täysin samaa mieltä tästäkin.

Palaten vaan kannattajatoiminnan aspektiin, niin ei tollaista lakanaa oikein voi minkään muun maan joukkuetta vastaan laittaa esille. Siitä päästään tietty sit siihen, että onko urheilutapahtuma oikea paikka tälläiseen vai ei? Siihen en osaa ottaa kantaa, eikä mun mielipiteellä ole väliäkään.

Paljon huonommin toteutettuja lakanoita ainakin löytyy katsomoista.
 

Nuhapumppu

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
125
Olihan tuo Unian lakana asiaton, kun Eisbärenin pelaajilla tai ylipäätänsä elävillä saksalaisilla ei enää noihin kansanmurhiin ole osaa ja arpaa ja rapaa asiasta saa niskaansa muutenkin aina säännöllisesti.

Lisäksi Puolassa on sodan jälkeen itse oltu avoimen vihamielisiä niin juutalaisia kuin muitakin vähemmistöjä kohtaan. Osittain siitä syystä juutalaisia taitaa olla Puolassa enää reilut 10 000, ja vasta viime vuosina tilanne on siellä parantunut. Epäilen, että nykyään Puola on antisemitistisempi paikka mitä Saksa. Puolalaisille on tosiaan itselle jäänyt sukupolvien traumat, jotka lienee johtaneet tuohon räksyttämiseen itä- ja länsinaapureille oli asia mikä oli. Toisaalta ainakin ovat tukeneet Ukrainaa ja ottaneet miljoonia pakolaisia yhteiskuntaan.

Ja tosiaan itse olen käynyt Varsovassa lukuisia kertoja kun ystävä puolisoineen asuu siellä. Enemmän siellä kaupungin infrastruktuuri on Neuvostoliiton hallinnan alla kärsinyt ja sitä muistuttaa. Gettokin taidettiin pistää jo sodan aikana maan tasalle. Ilahduttavasti kyllä EU-rahoilla nousee pilvenpiirtäjiä nykyisin. Nousisipa Suomessakin.

Ja tarkoitus ei ole siis mitenkään vähätellä tapahtunutta. Olen itsekin käynyt Auschwitzissa.
 
Ylös