Voi olla, että se ei ole taloudellisista syistä mahdollista, mutta mainoksista vapaa jää olisi monella tapaa kyllä hyvä juttu. Varsinkin alkushow'n projisoinneissa voisi silloin käyttää myös vaaleita kuvia, kun räikeän väriset mainokset eivät paistaisi alta läpi.
Muutenkin koko liigan tasolla pitäisi olla jäämainoksien määrään ja sijoitteluun jotain rajoja. Tai varmaan jo onkin, mutta niitä rajoituksia pitäisi laskea lähemmäs vanhaa käytäntöä, jossa jäämainoksia oli lähinnä vain aloitusympyröiden sisällä.
Nythän liigajäät ovat kuin Kärppien pelipaidan tilkkutäkki siirrettynä jään pintaan. Huvittavimpia on maaliviivan takana olevat neliskanttiset mainokset, jotka ylittävät monessa kaukalossa maalivahdin trapezoidi-alueen rajat. Tuo voi häiritä mahdollisesti jo pelaajia ja tuomareitakin, kun rajat hukkuvat mainosten alle. Varsinkin jos niiden kanssa vielä säädetään yhtä pahasti kuin Oulun surullisenkuuluisan Wilhelm-mainoksen kanssa.
Kun monet joukkueet, kuten vaikka Ilves ja TPS, ovat osanneet jo useamman vuoden sommitella pelipaitamainokset seuran värimaailmaa kunnioittaen, niin samanlainen asenne pitäisi olla myös jäämainoksiin. Siinä ei tosin kunnioitettaisi niin paljon kotijoukkueen värimaailmaa, vaan valkoista jäätä ja pelialuetta rajaavia viivoja.
Muutenkin uudistettu ottelutapahtuma uudessa hallissa on valitettavasti tarkoittanut monelta osin sitä, että mainokset tunkevat aiempaa ärsyttävämmin ja tyylittömämmin joka suunnasta ja lähes joka aisteille. En tiedä, onko se ahneutta vai mitä, mutta ihan tavalliseen pelikatkoonkin tungetaan vähintään kaksi mainosvideota niin, että peli usein jatkuu jo kun mainos pyörii ja kuuluu vielä. Tämä kaikki on pois jääkiekko-otteluun kuuluvista olennaisista asioista, kuten kuutiolla pyörivistä hidastuksista, hallimusiikin soittamisesta ja pelin yleisestä tunnelmasta.
Todennäköisesti kausari tulee hankittua taas ensi kaudellekin, mutta uusiin sinänsä kiiltäviin puitteisiin siirtymisessä harmittaa, että ottelutapahtumaan menee aiempaa hieman enemmän aikaa julkisilla matkustuksineen, halliin pääseminen sekä siellä liikkuminen on monesti yhtä jonottamista ja Osaston ylläpitämää hienoa tunnelmaa latistaa tuo ylipursuava ja päälletunkeva kaupallisuus. Itse ainakin maksan ihan tarpeeksi kalliin lipun katsoakseni jääkiekkoa, enkä mainoksia mainosten perään.
Tulovirtojen haaliminen on tietysti tärkeää jääkiekkojoukkueelle, mutta tyylittömän ahneuden sijaan pitäisi muistaa myös kokonaisuus ja että ottelutapahtuma viihteenä alkaa kärsiä jossain vaiheessa, kun mainosten kriittinen määrä ylittyy. Ei se ole mitenkään sattumaa, että NHL:ssä on kaikesta kaupallisuudesta huolimatta koronavuosien poikkeuksia lukuunottamatta pidetty peliasut "pyhänä" ja vapaana mainoksista.