Nokia Arena

J-boy

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
276
Eihän Areenalta pääsisi ikinä väki pois, jos valot olisi käytössä. Autoilijan kuuluu päästää suojatielle pyrkivä ylittämään tie.
Näin nimenomaan, mutta kun ne järkkärit ovat siellä ohjaamassa liikennettä ja ajamassa autoilijoiden etua. Olisi paljon parempi, jos se hoidettaisiin liikennevaloilla.
 

Neljätoista

Luottopelaaja
Viestejä
1 434
Näin nimenomaan, mutta kun ne järkkärit ovat siellä ohjaamassa liikennettä ja ajamassa autoilijoiden etua. Olisi paljon parempi, jos se hoidettaisiin liikennevaloilla.
Millaisia merkkejä järjestyksenvalvojat näyttävät? En ole koskaan nähnyt heillä muita kuin ”kielletty ajosuunta” ja ”ajoneuvolla ajo kielletty” –merkkejä, joten eipä ne jalankulkijaa koske.
 

Reborn Lynx

Luottopelaaja
Viestejä
1 169
Itse en kokenut mitään ongelmaa poistuessa. Yläparvelta ulos jotain ehkä 5 min. Ulkona tien varressa yhdet voitonsauhut. Sen jälkeen järkkärit lähtivät veks, liikennevalot taas päälle, tien ylitys vihreillä (bussi veti alamäkeen päin punaisia, onneksi ei jääty alle), tien toisella puolen bussipysäkille, eikä bussikaan ollut kuin 5 min myöhässä. Kotiin päästyä vaimokin odotti siellä yllättävän kivalla tuulella.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
6 171
Kyllä mun silmään pollareiden kohdat olivat sulia, lämmityselementit on niissä kohtaa. Mutta eipä näytä silti riittävän lämmintä olevan, että italialaiset pollarit toimisivat.
On sulia mutta jäätyvät sitten uudestaan ja hirveät "montut" tulee niiden kohdille. Varsinkin jos sattuu vielä lunta satamaan.
 

J-boy

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
276
Millaisia merkkejä järjestyksenvalvojat näyttävät? En ole koskaan nähnyt heillä muita kuin ”kielletty ajosuunta” ja ”ajoneuvolla ajo kielletty” –merkkejä, joten eipä ne jalankulkijaa koske.
Ei tietenkään koske jalankulkijaa. Kerran yksi tarttui hihaan kiinni, kun yritin astua suojatielle. Aikani hänen kanssaan siinä asiasta väittelin, mutta totesin ihan turhaksi hommaksi.
 

Valker

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
627
Parantaako muuten meteliä hallissa, kun tila tavallaan pienenee...
Eilen tuntui Osaston ääni kuuluvan yläkatsomon pitkälle sivulle poikkeuksellisen hyvin ja selvästi. En tiedä oliko verhojen ansiota vai mitä. Vierustoverin kanssa jo spekuloitiin josko olisi taas kokeiltu mikitystä...
 

Ilvesfan

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
460
Ei tietenkään koske jalankulkijaa. Kerran yksi tarttui hihaan kiinni, kun yritin astua suojatielle. Aikani hänen kanssaan siinä asiasta väittelin, mutta totesin ihan turhaksi hommaksi.
Järjestyksenvalvojat ovat tuossa tilanteessa liikenteenohjaajia ja heidän ohjeita ja käskyjä kuuluu noudattaa jokaisen tietä käyttävän. Eli myös jalankulkijoiden kuuluu odottaa jos niin käsketään, ihan kuten punaisissa valoissakin. Itse olen suhteellisen paljon tehnyt liikenteenohjausta ja muutaman kerran meinannut kävelijältä lähteä henki kun ei millään ymmärtänyt pysähtyä. Koska kyllähän juuri hänen pitää päästä ensimmäisenä ja samantein.
 

J-boy

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
276
Järjestyksenvalvojat ovat tuossa tilanteessa liikenteenohjaajia ja heidän ohjeita ja käskyjä kuuluu noudattaa jokaisen tietä käyttävän. Eli myös jalankulkijoiden kuuluu odottaa jos niin käsketään, ihan kuten punaisissa valoissakin. Itse olen suhteellisen paljon tehnyt liikenteenohjausta ja muutaman kerran meinannut kävelijältä lähteä henki kun ei millään ymmärtänyt pysähtyä. Koska kyllähän juuri hänen pitää päästä ensimmäisenä ja samantein.
Ja koska se liikenteenohjaaja viuhtoo sen kylttinsä kanssa autoilijoita menemään, autoilija ei vaivaudu seuraamaan mahdollisia suojatien käyttäjiä. Kuka siinä loppujen lopuksi aiheuttaa sen vaaratilanteen?

Miksi yleensä ottaen tarvitaan liikenteenohjausta risteyksissä, jossa olisi liikennevalot
 

Ilvesfan

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
460
Ja koska se liikenteenohjaaja viuhtoo sen kylttinsä kanssa autoilijoita menemään, autoilija ei vaivaudu seuraamaan mahdollisia suojatien käyttäjiä. Kuka siinä loppujen lopuksi aiheuttaa sen vaaratilanteen?

Miksi yleensä ottaen tarvitaan liikenteenohjausta risteyksissä, jossa olisi liikennevalot
Liikenteenohjaus on sen vuoksi siinä että liikenne sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Liikennevalot ei tuollaiseen hetkelliseen ruuhkahuippuun ole riittävä ratkaisu.
Suojatielle sopii ihmisen astua turvallisesti, vaikka joku vallanhimoissaan kuvitteleekin antavansa käskyjä.
Jos liikenteenohjaaja on antanut autoille hetkellisen etuajo-oikeuden on jalankulkijoiden odotettava se aika että liikenteenohjaaja antaa luvan ylittää suojatien. Ethän sä varmaan punaisia päin kävele vaikka suojatie siinäkin on? Ethän?
 

J-boy

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
276
Liikenteenohjaus on sen vuoksi siinä että liikenne sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Liikennevalot ei tuollaiseen hetkelliseen ruuhkahuippuun ole riittävä ratkaisu.
Sitä varten sinne on rakennettu ne tolpat ja opasteet, että tuo ruuhkahuippu hoidetaan niillä. Lisäksi sinne on tuotu myös vilkkuvaloilla varustetut autot poikittain silloin kun niitä tolppia on käytetty. Ne kieltomerkillä varustetut liikennenatsit eivät todellakaan ole toimiva ratkaisu. Ei niitä nyt edes ollut jokaisessa risteyksessä, missä liikennevalot oli pois päältä. Jos ne tolpat ei toimi, niin ei se estä opasteilla kieltämästä ajoa ja ne risteykset voi tukkia muutenkin jos ne tolppien toimiessakin tukitaan vielä autolla.
 

Neljätoista

Luottopelaaja
Viestejä
1 434
Liikenteenohjaus on sen vuoksi siinä että liikenne sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Liikennevalot ei tuollaiseen hetkelliseen ruuhkahuippuun ole riittävä ratkaisu.

Jos liikenteenohjaaja on antanut autoille hetkellisen etuajo-oikeuden on jalankulkijoiden odotettava se aika että liikenteenohjaaja antaa luvan ylittää suojatien. Ethän sä varmaan punaisia päin kävele vaikka suojatie siinäkin on? Ethän?
Ei ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia… Jalankulkijaa ei koske ajoneuvojen liikennemerkit, kun on ihan omiakin…

Kannattaa varmaan kerrata vähän sääntöjä ennen seuraavaa ohjauskeikkaa, enkä tarkoita tätä millään pahalla.
 

Ilvesfan

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
460
Ei ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia… Jalankulkijaa ei koske ajoneuvojen liikennemerkit, kun on ihan omiakin…

Kannattaa varmaan kerrata vähän sääntöjä ennen seuraavaa ohjauskeikkaa, enkä tarkoita tätä millään pahalla.
Jalankulkijaa koskee liikenteenohjaajan käsky pysähtyä. Siihen riittää kun näyttää kämmenellä että pysähdy. Se että ovatko kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toimineet nyt areenalla niin siihen en ota kantaa. Siihen kuitenkin otan kantaa että heillä on kaikki lain suomat oikeudet rajoittaa myös jalankulkijoiden oikeuksia. Myöskin laittamaan heidät väistämään muuta liikennettä.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että on perin kummallista jos eivät ole sulkeneet katua joko pollareilla tai autoilla. Koska silloin poistuminen olisi kaikkein turvallisinta eikä järjestyksenvalvojien tarvitse olla ohjaamassa liikennettä. Sillon ei myöskään jalankulkijan tarvitse harmistua mistään käskyistä tai säännöistä.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 122
Tänään tuli ajettua niiden pollareiden päältä ja melkoiset jääpoterot siinä alkaa jo olla. Vaikka lämmitys ei ilmeisesti takaakaan pollareiden toimimista, niin niiden alueen se kuitenkin sulattaa ympäröivää jääkerrosta matalammaksi kuopaksi.

Areenan sijainti on loistava, mutta paikka on ahdas ja rakennuksen edustalla vain kapeat "rännit", jotka toimivat huonosti ihmismassan "paisuntasäiliönä" silloin kun suurin osa yleisöstä purkautuu tapahtuman päättyessä ulos lähes yhtä aikaa. Tuollainen avoimempi piha-alue on tietysti korvattu niillä tornitaloilla, koska rahastahan kaikessa on lopulta kyse. Ei turvallisuudesta, sujuvuudesta, viihtyisyydestä jne.

Muun liikenteen katkaiseminen ei ole ongelmatonta varsinkaan Sorin siltaa ajavien bussilinjojen kannalta, mutta tämän(kin) kanssa sitä pitää kai nyt elää, kun kannen päälle ei ole rakennettu toista kantta tai siltoja, joilla hallista purkautuvan jalankulkijamassan saisi ohjattua vieressä olevan kadun yli ajoneuvoliikennettä katkaisematta kokonaan.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 437
Vuolteenkadun henkilöautoliikenne Hatanpään valtatien ja Kanslerinrinteen välillä pitäisi vaan lopettaa. Sorinsillalle rakentaa bussipysäkit ja muu liikenne kääntyy idästä Kanslerintinteeseen. Rautatienkadulta pääsee kyllä Hatanpään valtatielle, kunhan vaan Suvantokatu tätä varten rakennettaisiin. Näin henkilöautoliikenne "oppii" uudet reitit ja joukkoliikenne voi ohjatusti ajaa myös tapahtumissa Sorinsiltaa. Ratkasu korostaisi kävelykantta varsinkin kun pohjoiskansi alkaa rakentumaan...

..tämän toki estää äänekäs "autopuolue" jonka mukaan autoilun "haitataan ideologisesti" vaikka kyse on kaupunkiviihtyvyydestä.
 

tietäjä

Rivipelaaja
Viestejä
63
Nuo pollarien lämmitykset vie ihan ujosti sähköä. Kaiketi nyt pyritään siitäkin nipistämään ratikan sähkövaihteissa oli muistaakseni molemmilla puolin sähkökiukaan verran sähkönsyöttöä. Pollarit vie todennäkösesti vielä enemmän varsinkin jos niitä on tarkotus pitää toimivina.
 

Takaisku

Luottopelaaja
Viestejä
2 559
Vuolteenkadun henkilöautoliikenne Hatanpään valtatien ja Kanslerinrinteen välillä pitäisi vaan lopettaa. Sorinsillalle rakentaa bussipysäkit ja muu liikenne kääntyy idästä Kanslerintinteeseen. Rautatienkadulta pääsee kyllä Hatanpään valtatielle, kunhan vaan Suvantokatu tätä varten rakennettaisiin. Näin henkilöautoliikenne "oppii" uudet reitit ja joukkoliikenne voi ohjatusti ajaa myös tapahtumissa Sorinsiltaa. Ratkasu korostaisi kävelykantta varsinkin kun pohjoiskansi alkaa rakentumaan...

..tämän toki estää äänekäs "autopuolue" jonka mukaan autoilun "haitataan ideologisesti" vaikka kyse on kaupunkiviihtyvyydestä.
Vielä kun bussiyhteydet Pirkkalan suuntaan saataisiin entiselle tasolle. Linja 1:n lopetus oli märkä rätti naamalle tuolla suunnalla asuville. Ei paljoa huvita lähteä Areenalta katselemaan linja-autoaseman pysäkille kun linja 8 ajaa ohi täpötäynnä. Se oli aivan sikapaska "linjauudistus". Ja joo samaa mieltä siitä, että kyllä ihmisten tulisi vähän oppia jalkojaan käyttämään. Ratinan parkista on lyhyt matka minne vaan Hämeensillan eteläpuolelle varsinkin. Kanta-asiakkaana eka tunti ilmainen.

No kyllä autoilua haitataan ideologisesti se on selvää ja siitä kärsii keskustan liikkeet. Asiaa ei auta julkisen liikenteen heikentäminen. Julkinen liikenne paremmalle tolalle ja etäparkkeja enemmän, joista nopeat julkiset yhteydet keskustaan.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 122
Lumikuningatar-jääbaletin väliajalla täytyy sanoa, että monesta asiasta kritisoimani areena taipuu kyllä hienosti tällaiseen tapahtumaan. Yritän kirjoitella jossain vaiheessa näytöksen jälkeen enemmän huomioita teknisistä ratkaisuista yms. ja niiden eroista jääkiekko-otteluun.

Näkemäni perusteella suosittelen lämpimästi hankkimaan liput johonkin jäljellä olevaan esitykseen tai katsomaan huomenna la 31.12. klo 19 TV2:lta. Lippuja oli ilmeisesti ainakin ennen joulua vielä runsaasti jäljellä. Tällainen tavallinen kiakkojunttikin on viihtynyt katsomossa hienosti.

 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 437
No kyllä autoilua haitataan ideologisesti se on selvää ja siitä kärsii keskustan liikkeet.

Ja juuri tämä EI pidä paikkaansa. Kävelevä ihminen kuluttaa eniten. Juuri siksi kauppakeskukset suunnitellaan kävely"kaupungeiksi". Sama ilmiö toteutuu kaupunkien kövelypainoitteisuuden lisääntyessä. Kaikkialla maailmassa.. ai niin, se ei kelpaa.. kaikkialla pohjoismaissa, on se sitten uumaja, tromsa, oulu tai jyväskylä, kävelykeskustojen liikevaihdot nousee kun muutoksiä autoilun vähentämiseksi tehdään.

Kyllä, hävijäijiä on aina ja yritystyyppi muuttuu.. "paheksutuiksi" juottoloiksi (oikeasti siis kahviloiksi, ravintoloiksi ja viihdepalveluiksi) jolloin tietty "rautakauppa" kärsii.

Vaikka yrittäjät luulee, että asiakkaat tulee autoilla, tosiasiassa näitä on vaan 30% parhaimmillaankin suurimman osan tullessa julkisilla ja kävellen keskustan palveluihin. Tästä löytyy esim Tre osalta hyvin tuoretta tutkimusta. (pe peli-lltana( aah mikä nautittava voitto) en nyt linkkejä kaiva, myöhemmin jos muistan)

..eli kyse ei ole ideologiasta, vaan tutkittuun tietoon pohjaavasta kaupunkisuunnittelusta.
 
Ylös