Nokia Arena

Torski

Tähtipelaaja
Viestejä
11 468
Eipäs hosuta siellä takana :D Nämä hotellihuoneissa kosteuden takia vaihtoon menevät seinät tilataan Italiasta. Kuulit oikein :D Ja uudet ovat myös Italiasta koska mikä oliskaan hienompaa huoneen mainoksessa kuin "aidot Italialaiset" :)
Toivottavasti ovat parempaa tekoa kuin nämä surulliset pönikät maassa Areenan läheisyydessä kun eivät kestä pakkasta...

Samasta maasta nekin..
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 420
Toivottavasti ovat parempaa tekoa kuin nämä surulliset pönikät maassa Areenan läheisyydessä kun eivät kestä pakkasta...

Kannattaa aina muistaa, miksi nää tolpat siä ylipäätään on...

Koska "autopuolue" vastusti Sorinsillan sulkemista (tekemistä joukkoliikennekaduksi) koska "autoilijoita on kyykytettty liikaa".

Jos Sorinsilta ois vain busseille (jolloin myös risteykset Rautatienkadulle, Hatanpäänvaltatielle, Vuolteenkadulle ja Suvantokadulle olisi suunniteltu erilailla) ei tarettas mitään tolppia tai järkkäreitä ohjailemassa jalankulkijoita ennen ja jälkeen matsien. Vierasfanit vois tiputtaa sillalla bussista, ihmiset hajaantus katutilaan ilman isoja härdellejä jne jne.

..mutta kun "autoilijoita on kyykytetty liikaa" ja näin saatiin myös paska Puutarhakatu.. kandee mkysellä niiden omien ehdokkaiden asenteita enskeväänä näiden asioiden suhteen...
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 420
..samahan Tammelan kohdalla on, kun ”Tammelan katua ei voi sulkea, autolla pitää päästä ja parkkipaikat kadunvarrella säilyttää”


Joitakin matseja sitä Tammelankatua yriteltiin pitää auki epätoivoisesti ihmisiä paimentamalla ja estämällä ulospääsy BC porteista jne..

vaikka ”kaikki” tiesi jo suunnitteluvaiheessa, että ei tule onnistumaan.. ja kas, nyt se Tammelankatu on suljettu henkilöautoilta irtoraksapuomeilla matsipäivinä.. Mutta koska ”autoilijoita on kyykytetty jo liikaa” ei Tammelankadusta saatu edes Salhojankadun tapasta yhteistilakatua.
 

hanhenkaula

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
216
ja kas, nyt se Tammelankatu on suljettu henkilöautoilta irtoraksapuomeilla matsipäivinä.. Mutta koska ”autoilijoita on kyykytetty jo liikaa” ei Tammelankadusta saatu edes Salhojankadun tapasta yhteistilakatua.
En ole yhteistilakatujen tai muiden liikenneratkaisujen asiantuntija, joten mielipide voi sisältää asiavirheitä.

Eikös tuo ole sinänsä ihan hyvä ratkaisu? Silloin kun stadionilla on täys humppa päällä, niin irtopuomeilla homma haltuun siksi aikaa, jotta ihmisillä turvallista liikkua. Sen 95% ajasta, kun humppa ei ole päällä, katu pysyy autoilijoiden käytössä ja tietysti myös muiden tienkäyttäjien.
Tai jotenkin tuntuisi hassulta, että 1-2 kertaa viikossa olevan karkeasti 4-6h kestävän tapahtuman takia kokonainen katu pitäisi laittaa säppiin.
Tuo irtopuomitus on myös siinä määrin hyvä, että puomitettavan alueen kokoa voidaan säätää helposti.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Suurin ongelma taitaa olla tuo stadionin kohdalla oleva Tammelankadun kadunvarsipysäköinti ja stadionin alla olevan parkkihallin kulkuväylä. Molempien olemassaolo tuossa nostaa kadun sulkemisen kynnyksen edes lyhytaikaisesti erittäin korkeaksi. Maksimissaan noin 10 auton kadunvarsipysäköintiä ei olisi ollut mikään pakko toteuttaa tuossa kohdin, vaan esimerkiksi stadionin jalkakäytästä olisi varmaankin voitu tehdä leveämpi. Vähän samaan tapaan kuin Sorinsillallakin neljästä kaistasta tuli areenan valmistumisen jälkeen kolme kaistaa ja areenan puolelle rakennettiin myös pyöräkaistat.

Ymmärtääkseni Tammelankadun kadunvarsipysäköinti oli vieressä olevan taloyhtiön vaatimus, johon osa poliittisista päättäjistä tarttui. Nyt sitten lopputuloksena on nähty Veikkausliiga-otteluissa koko kadun sulkemista tai kaventamista, kun sisäänpääsyä jonottava katsojamassa pursuaa ajoradalle. Varsinkin jälkimmäiseen sisältyy turvallisuusriskejä, mutta ainakaan omiin korviini ei ole onneksi kantautunut mitään onnettomuuksia.

On jo hieman hupaisaa, että autotie haluttiin säilyttää juuri sillä puolella stadionia, jonka sisäänkulkuihin on lyhyempi matka ratikkapysäkiltä jne. joihin isommat katsojamassat kertyvät luonnollisesti. Vaikka itsellä on kausaripaikka eteläpäädyssä, niin aika usein tulee silti käveltyä koulun vieressä olevan pohjoispäädyn sisäänkäynneille, joilla on yleensä lyhyemmät jonot. Tuon seurauksena on sitten kuitenkin vastavirtaan kulkemista stadionin sisällä joko länsisivun täynnä olevan ravintolan läpi tai B-katsomon ahdasta yläkäytävää pitkin.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 420
Eikös tuo ole sinänsä ihan hyvä ratkaisu?

Juurikin Salhojankadun ratkaisu, joka on pyöräkatu, jossa saa ajaa myös autolla, mutta etuajo-oikeus on pyöräilijöillä ja jalankulkijalla ja pinnoite on sellainen, että siinä ei "hurjastella". Tämä olisi ollut oiva ratkaisu myös Tammelankadulle, mutta kadunvarren parkkipaikkoja ei saanut poistaa "koska autoilijoita on kyykytetty jo tapreeksi".

Parkkihallin sisäänajon sijoittamisesta oli paljon puhetta, mutta sen ulos ja sisäänajo olisi siis voinut tapahtua nykyisen ottelutapahtuman käytännön mukaan, eli Tammelankatua Länteen. Nyt kun siis se Tammelankatu on suljettu niillä työmaapuomeilla...

Joka osittaa siis, että näin ei ole ollut ajatus, muutenhan Areenankaltainen Tolppajärjestely olisi tehty. Nyt on haettu varastosta/vuokralle työmaapuomeja ohjaamaan liikennettä.

Homma ois rakennu sillä, että TammleankatuKin olisi ollut pyöräilykatu parkkiahallin suuaukolle asti... mutta siinä oli sellanen kirosana siinä katutermissä, joka kaato Puutarhakadunkin hyvän suunnitelman, koska "autoilijoita on jo kyykytetty tarpeeksi"
 

Magevaan

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
428
"koska autoilijoita on kyykytetty jo tapreeksi"."on jo kyykytetty tarpeeksi"

En nyt halua loukata sinua "autovihaajana", mutta autoilla nyt suoritetaan 99.9% kaikesta logistiikkajakeluista. Viereinen terveyskeskus vaatii myös enemmän kuin yhden kulkemisväylän.
Viereisistä taloyhtiöistä pitää myös päästä pois.

Stadion rakennettiin "väärinpäin" sen takia että kummallekkin puolen saatiin mahdutettua asuinkerrostalot.

Autoilijoita on todellakin kyykytetty tarpeeksi.
 

hanhenkaula

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
216
En nyt halua loukata sinua "autovihaajana", mutta autoilla nyt suoritetaan 99.9% kaikesta logistiikkajakeluista. Viereinen terveyskeskus vaatii myös enemmän kuin yhden kulkemisväylän.
Viereisistä taloyhtiöistä pitää myös päästä pois.

Stadion rakennettiin "väärinpäin" sen takia että kummallekkin puolen saatiin mahdutettua asuinkerrostalot.

Autoilijoita on todellakin kyykytetty tarpeeksi.
Tähän olisi hyvä lisätä, että myös raha liikkuu tässä kaupungissa hyvin pitkälti autoilevan kansanosan mukana.
Hyvänä esimerkkinä se, että Ideapark myy enemmän kuin Ratinan kauppakeskus, Koskikeskus ja Elo yhteensä.
Joo, kai sinnekin julkisilla pääsee, mutta varmaan pointti selkeä.
 

Takaisku

Luottopelaaja
Viestejä
2 461
Tähän olisi hyvä lisätä, että myös raha liikkuu tässä kaupungissa hyvin pitkälti autoilevan kansanosan mukana.
Hyvänä esimerkkinä se, että Ideapark myy enemmän kuin Ratinan kauppakeskus, Koskikeskus ja Elo yhteensä.
Joo, kai sinnekin julkisilla pääsee, mutta varmaan pointti selkeä.
Ja tuo entisen Anttilan alue on nykyään liiketoiminnaltaan melko kuollutta. Ei ihme, että sinne suunnitellaan suurta maanalaista parkkihallia.
 

931931

Luottopelaaja
Viestejä
1 632
Tähän olisi hyvä lisätä, että myös raha liikkuu tässä kaupungissa hyvin pitkälti autoilevan kansanosan mukana.
Hyvänä esimerkkinä se, että Ideapark myy enemmän kuin Ratinan kauppakeskus, Koskikeskus ja Elo yhteensä.
Joo, kai sinnekin julkisilla pääsee, mutta varmaan pointti selkeä.

Väärin. Huhtikuussa 2021 kerätyn aineiston pohjalta tehdyn tutkimuksen mukaan tämän kaupungin keskustan liikkeisiin eniten rahaa tuovat kävellen kulkevat. Polkupyörällä kulkevien vuosikulutus taas on suurinta.

Kun palvelut hajautetaan halvan maan arvon ja halvan bensan periaatteiden mukaisesti keskelle ei-mitään, niin ei yllätä että sinne mennään autolla. Kun palvelut ovat keskustamaisessa ympäristössä sinne todennäköisesti tullaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Tai jos ei tulla, niin olisihan se tyhmää olla tulematta ilmaiseksi, kun joukkoliikennekin kuuluu sekä Kansiareenalla, että Tammelan stadionilla lipun hintaan.

e: Selvennyksenä, keskusta-alueilla ei pitäisi katusuunnittelussa pitää yksityisautoa jonain pyhänä lehmänä, koska sitä se ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Ipan pakki

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
296
Tähän olisi hyvä lisätä, että myös raha liikkuu tässä kaupungissa hyvin pitkälti autoilevan kansanosan mukana.
Hyvänä esimerkkinä se, että Ideapark myy enemmän kuin Ratinan kauppakeskus, Koskikeskus ja Elo yhteensä.
Joo, kai sinnekin julkisilla pääsee, mutta varmaan pointti selkeä.
Niin vai voisiko sillä olla jtn tekemistä asian kanssa että Ideapark on suurempi kuin nuo kolme yhteenlaskettuna... hmmm...
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 912
Niin vai voisiko sillä olla jtn tekemistä asian kanssa että Ideapark on suurempi kuin nuo kolme yhteenlaskettuna... hmmm...

En nyt tiedä mikä tässä on ollut mittarina, mutta onhan sillä nyt pirusti väliä mitä liikkeissä myydään? Muutenkin on täysin selvää, että liikkeiden profiili on erilainen, jos ollaan keskustassa vs motarin varressa.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 850
Samat ketjuputiikit siellä Ideaparkissa on kuin mitä keskustassa oli, ennen kuin melkein kaikki siirtyivät Ratinaan.

Suomalaisten erityiseen luonto- ja taloussuhteeseen toki ylipäätään kuuluu rakentaa vitunmoisia, vain autolla saavutettavia ostoshelvettejä moottoritien varteen ja tilata loput paskat Wishistä ja sitten manata kommunistihallintoa siitä, että kaupungin keskusta "autioituu".
 

hanhenkaula

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
216
Niin vai voisiko sillä olla jtn tekemistä asian kanssa että Ideapark on suurempi kuin nuo kolme yhteenlaskettuna... hmmm...
Niin, no luulisi silläkin olevan että toinen on Lempäälässä ja kaksi Tampereen ydinkeskustassa...

Väärin. Huhtikuussa 2021 kerätyn aineiston pohjalta tehdyn tutkimuksen mukaan tämän kaupungin keskustan liikkeisiin eniten rahaa tuovat kävellen kulkevat. Polkupyörällä kulkevien vuosikulutus taas on suurinta.

Kun palvelut hajautetaan halvan maan arvon ja halvan bensan periaatteiden mukaisesti keskelle ei-mitään, niin ei yllätä että sinne mennään autolla. Kun palvelut ovat keskustamaisessa ympäristössä sinne todennäköisesti tullaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Tai jos ei tulla, niin olisihan se tyhmää olla tulematta ilmaiseksi, kun joukkoliikennekin kuuluu sekä Kansiareenalla, että Tammelan stadionilla lipun hintaan.

e: Selvennyksenä, keskusta-alueilla ei pitäisi katusuunnittelussa pitää yksityisautoa jonain pyhänä lehmänä, koska sitä se ei ole.
Tästä kaikille palstalaisille oppia miten argumentoidaan asiallisesti!
Hyviä pointteja ja samaa mieltä useasta asiasta.

On totta, että asutuskeskittymissä ihmiset liikkuvat kävellen/pyörällä/julkisilla, sillä palvelut ovat lähellä ja arkikuluttaminen kohdistuu luontaisesti lähialueelle (tarkoitan tässä Tampereen keskustaa).
Erikoista on juuri tuo, ettei keskustan arkikuluttamisella saada silti Ideaparkia suurempia myyntejä keskustan ostoskeskuksiin, vaikka Ideapark on kooltaan suurempi. Raha siis taitaa liikkua autolla, koska Ideaparkin lähettyvillä ei ole millään tapaa samanlaisia asutuskeskittymiä tai työpaikkakeskittymiä kuin Tampereen keskustassa.
Tampereen ravintolat varmasti myy pelkästään lounastakin todella paljon vs. Ideaparkin ja 99% asiakkaista saapuu jalan tai pyörällä. (tämä mutuilua)

Lisäksi on täysin eri verrata kaikkia keskustan liikkeitä, kuin ostoskeskuksia. Tällöin pitäisi laskea koko Pirkanmaan kaikki ostotpaahtumat ja selvittää, miten asiakkaat ovat paikalle tulleet.
Esimerkiksi Pirkkalan Motonettiin taitaa moni mennä autolla, samoin kuin Kangasalan Biltemaan.

Jep, nyt ollaan kaukana ketjun tarkoituksesta, mutta hyvä että asiasta keskustellaan.

PS. Mäntykivi keskelle vai laitaan?
 
Ylös