Väärin.
Liiga ei ole se tuote, miksi ostan kausarin, vaan Ilves.
Niin , minä yksilönä ostan tuotetta Ilves.
Tämä tuote on olemassa vain ja ainoastaan koska on olemassa tuote Liiga. Liigan menestyminen taloudellisesti on kaikkien liigaseurojen etujen mukaista, koska silloin tuote Liiga saa enemmän näkyvyyttä ja sponsoreita. Sitä kautta ne joukkueet saavat enemmän näkyvyyttä ja sponsoreita. (Liigan kokonaisvetovoiman takia joka joukkue saa 1.3M euroa/vuosi Telialta)
Ei kyse ole siitä, mitä Ilveskannattaja valitsee, vaan mitä yleisö isosti valitsee, kun se valitsee viihdepalvelunsa, johon menee. Se että me ollaan jo kasvettu satunnaiskävijöistä kannattajiksi, tai itseasiassa HC faneiksi, niin se tarkoittaa, että meidän ostoskäyttäytymiseen ei juurikaan enää vaikuteta. Me ostetaan sitä ilvestä no matter what. (meihin sitten tuleekin kohdistaa erilasita viestintää, kuten arvostusta ja huolenpitoa, jotta me jälleenmarkkinoidaan Ilvestä.. ja Liigaa.. kaffepöydissä ja työpaikoilla)
Mutta jotta sää saat lisää niitä "meikäläisiä” on sun ensin saatava houkuteltua ensikertalainen halliin, huolehtia siitä että ensikokemus hallissa on hyvä. Ensikertalainen tulee ehkä katsomaan sitä kuuluisaa pelaajaa tai oletuksena että ottelu on tiukka (=tasainen sarja). Uudelleen tulemiseen sitten vaikuttaa erityisesti se odottama ottelusta, että se on tiukka. Tiukka ottelu siis saa aikaan enemmän tunne-elämyksiä, nousuja ja laskuja ja jännitystä, kuin selkeä voitto tai tappio-ottelu. Ja tunne-elämykset on taas niitä, joita ihmiset hakee jääkiekkoviihteestä… tai viihteestä ylipäätään.
Näitä asioita on tuktittu hyvinkin laajsti maailmalla. Oloshudenteikijoissä yksi tärkeimistä on WC tilojen riittävyys, siiteys ja jonottamattomuus, asia joka on noussut vasta viimevuoskymmenillä tärkeysjärjestyksen kärkeen ja on aivan oleelinen asia kunhoukutellaan perheyleisöjä.
Mutta WC jne. ovat niin sanottuja hygieniatekijöitä, joiden ollessa kunnossa, niitä ei huomata ja ne ei vaikuta. Varsinaiset vetovoimatekijät on sitten se sarjan tasaisuus, eli jokainen kotiottelu pystyy tarjoamaan sille satunnaiskävijälle sen saman tunne-elämyskokemuksen jotta se tulee uudestaan…
Kun tulee uudestaan, kasvaa kannattajuus pikkuhiljaa ja sitä kautta ”meikälisiä” jotka takaa vakaan pohjatulon ja katsojamäärän.
Nää lainalaisuudet on siä puhtaasti markkinoilla elävissä sarjoissa ymmärretty ja jokainen USA:n ammattilaissarja toimii sarjaa tasoittaakseen. Liigakin tekee niin, jakamalla TV rahat tasan (hyvä), mutta voisi vielä enemmänkin tehdä, kääntää playoffpalkkiot päälaelleen.
Asioita voi tarkastella omaa napaansa tuijottaen, tai sitten kokonaisuuksia katsoen. Asiasta on kirjotettu ja tutkittu niin paljon, että google on ystävä