Osasto 41

rysty

Vakiokokoonpanossa
Porin illassa oli myös hieno hetki jolloin oma iho meni kananlihalle kun Ässäfanit lauloivat yhdessä Isonmäen legenda kappaleen. Valitettavasti osasto ei ollut vielä silloin paikalla kuulemassa. Laulu sulatti kyllä vanhan Ilvessydämmenkin. Yhteisöllisyyttä parhaimmillaan.

mindfcuk

Vakiokokoonpanossa
No tähän täytyy pystyä jotain kautta tarttumaan kiinni, kun siellä tosiaan saa nyt toinen osapuoli luritella tarinaa ihan median kautta.

Minä käsitin tuon niin, että lokakuussa pelatussa paikallisottelussa oli linjattu, ettei saa heiluttaa pelin aikana. Rangaistuksena oli sanottu se, ettei seuraavaan peliin saa tuoda lipun lippua. Tätä ei sitten noudatettu, joten rangaistus pistettiin käytäntöön perjantain ottelussa.

Minulle tosin on epäselvää se, mikä on eri tahojen määritelmä "isosta lipusta". Tarkoittaako Hautamäki "isolla lipulla" noita ~metri x ~metri -lippuja, jotka taas toisille tahoille ovat "pieniä" lippuja? Voiko tässä olla jokin kommunikaatiohäiriö tuon myötä? Osastohan ei heiluttele niitä "isoimpia" lippuja, mutta ns. "keskikokoisia" kyllä.

Penkinlämmittäjä22

Luottopelaaja
Olisikohan mahdollista vielä tälle kaudelle tämmönen uusi megamatka esimerkiksi playoffeihin?
Runkosarjassakin on vielä pari matkaa jäljellä. Esimerkiski Lahiin voisi kauden lopussa lähteä paljon porukkaa, sinne vaan sitten kaikki ilmottautumaan kun ilmoittautuminen aukeaa. Toki en ole aivan varma paljonko Pelicans edes tarjoaa paikkoja vieraskannattajille.

Janko

Luottopelaaja
Minä käsitin tuon niin, että lokakuussa pelatussa paikallisottelussa oli linjattu, ettei saa heiluttaa pelin aikana. Rangaistuksena oli sanottu se, ettei seuraavaan peliin saa tuoda lipun lippua. Tätä ei sitten noudatettu, joten rangaistus pistettiin käytäntöön perjantain ottelussa.

Minulle tosin on epäselvää se, mikä on eri tahojen määritelmä "isosta lipusta". Tarkoittaako Hautamäki "isolla lipulla" noita ~metri x ~metri -lippuja, jotka taas toisille tahoille ovat "pieniä" lippuja? Voiko tässä olla jokin kommunikaatiohäiriö tuon myötä? Osastohan ei heiluttele niitä "isoimpia" lippuja, mutta ns. "keskikokoisia" kyllä.
Hautamäki kertoo kiellon koskeneen isoja kannatuslippuja joten ainakin minun korvaani se kuulostaa siltä että kyllä sielläkin tajutaan että kannattajaryhmällä on isoja ja pienempiä lippuja. Mikäli kyseessä olisi ennalta päätetty totaalikielto lippujen suhteen niin miksi hän käyttäisi haastattelussa termiä "isot kannattajaliput"?

Mysteeri tässä on se että miksi niitä pienempiä lippujakaan ei sallittu vaikka a) niitä ei ollut ennakkoon kielletty ja b) Hautamäki ei kerro että pienetkin liput olisivat kielletty.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Olisko tästä vanhasta herrasmiehestä joka on selvästi varautunut myrskyyn parempaa kuvaa?
Tarvisin uuden profiilikuvan ja muutenkin.
Screenshot_2023-01-29-15-31-11-93_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

mindfcuk

Vakiokokoonpanossa
Hautamäki kertoo kiellon koskeneen isoja kannatuslippuja joten ainakin minun korvaani se kuulostaa siltä että kyllä sielläkin tajutaan että kannattajaryhmällä on isoja ja pienempiä lippuja. Mikäli kyseessä olisi ennalta päätetty totaalikielto lippujen suhteen niin miksi hän käyttäisi haastattelussa termiä "isot kannattajaliput"?

Mysteeri tässä on se että miksi niitä pienempiä lippujakaan ei sallittu vaikka a) niitä ei ollut ennakkoon kielletty ja b) Hautamäki ei kerro että pienetkin liput olisivat kielletty.

No, voihan pieni lippu olla sellainen parikymmentäsenttinenkin? :) Vrt. mitä tyypillisesti näkee sivukatsomoissa.

Minä nimenomaan ymmärsin niin, että lokakuussa pelissä oli linjattu, että rangaistuksena lippujen heiluttelusta pelin aikana olisi totaalikielto lipuille tästä pelistä. Onko Osasto heiluttanut noita isoimpia lippuja aiemmin pelin ollessa käynnissä? Omissa peleissä ei ainakaan nykyään heiluta, kun viime viikolla asiaa katsoin.

Vahvasti haisee kyllä kommunikointiongelmalta.

Janko

Luottopelaaja
No, voihan pieni lippu olla sellainen parikymmentäsenttinenkin? :) Vrt. mitä tyypillisesti näkee sivukatsomoissa.

Minä nimenomaan ymmärsin niin, että lokakuussa pelissä oli linjattu, että rangaistuksena lippujen heiluttelusta pelin aikana olisi totaalikielto lipuille tästä pelistä. Onko Osasto heiluttanut noita isoimpia lippuja aiemmin pelin ollessa käynnissä? Omissa peleissä ei ainakaan nykyään heiluta, kun viime viikolla asiaa katsoin.

Vahvasti haisee kyllä kommunikointiongelmalta.
Ilmeisesti lipun suurin sallittu koko on tämä tässä videolla näkyvä:

Tarinankertoja

Luottopelaaja
eihän se tunnelma siinä näy mitä tapahtumasta viivan alle jää.

Juuri tällaista ajattelua siellä naapurissa ilmeisesti viljellään, mutta on siis lyhytnäköistä ja suoraan sanoen väärää ajattelua.

Urheiluviihdebisnes on jatkumoa ja katsojien tunne-elämyksellä on merkitystä jos ja kun se onnistutaan toisintamaan jatkumona. Se on se asia joka lisää katsojamääriä ja sitä kautta rahamääriä.

Tappara on nojannut menestykseen, kieltämättä kovaan sellaiseen, viimeiset kymmenenvuotta, mutta menestyksen toisintaminen on haastava keino toisintaa tunne-elämys. Kun tunne-elämys syntyy muustakin kuin pelistä jäällä, ollaan laajemmassa kokemuspohjassa.

Sitä tollanen yksioikoinen yhden (tai muutaman) ottelun tarkastelu pelkässä rahamäärässä ei huomioi.

Kuten Jalkakynä totesi, Tamhockey elää siellä jossain kaukana vanhoissa ajattelumalleissa

Hyrrä

Luottopelaaja
pelikatkoilla ja mainostauoilla voisi yrittää kannustaa muitakin katsomoita heiluttamaan lippuja. Siitä voisi tulla Ilveksen oma juttu, koska tietääkseni se ei ole millään paikkakunnalla vielä systemaattista muuten kuin kannattajaryhmien seisomakatsomoissa.

Jos lipuille olisi otteluissa nykyistä enemmän käyttöä, niitä menisi todennäköisesti vieläkin enemmän kaupaksi fanituotemyymälässä.

Vähän niin kuin uuden ja vanhan fanikulttuurin yhdistämistä. Ysärillä halli oli lippumeri maalin syntyessä, mutta liehuivat ne muutenkin. Niitä oli monilla, vähän jokainen käveli lipun kanssa käytävillä. Tankonsa ympärille käärityt liput olivat yleinen näky bussipysäkeillä ympäri Tamperetta, kun porukka oli matkalla peliin. En oikeastaan tiedä, mihin tämä tyssäsi. Itselläkin on suuri lippu, jollaista ei saa enää edes ostettua vaikka haluaisikin. Mahtaako sellaisen kanssa päästä enää sisään, joutuuko pidätetyksi.

mindfcuk

Vakiokokoonpanossa
Itse hetken asiaa nyt sulatelleena ajattelen "diplomaattisesti", että tässä on nyt vain kommunikointiongelmia ja valitettavan surkeaa katsomosuunnittelua Arenan osalta. En näe, että lisäämällä vastakkainasettelua tässä asiassa saadaan kaikille osapuolille sopivia kompromisseja aikaan. Paras olisikin siis, jos tässä nyt kaikki osapuolet pystyisivät hetkeksi hautaamaan sotakirveensä tavalla tai toisella ja yrittämään ratkaista tätä asiaa niin, että katsomokulttuuri saadaan kukoistamaan myös paikallispeleissä Nokia Arenalla, kaikkia osapuolia tyydyttävillä ratkaisuilla. Kaikkea ei välttämättä saa, mutta jotain voi saada tilalle?

- Tapparan pitäisi ymmärtää dedikoida tuota katsomonosaa paikallispeleihin automaattisesti, eikä pyynnistä
- Areenayhtiön ja seurojen pitäisi käydä keskustelua invapaikkojen siirrosta niin, että uusilta paikoilta ei ole näköhaittoja ja että ne ovat turvallisesti sijoitettuina esim. paloturvallisuuden osalta (estoton kulku, hissit lähellä, jne.)
- mahdolliset paikat, joissa voi tulla näköhaittoja, myydään näköhaitallisina
- lippu.fi:n järjestelmän pitäisi tukea parempaa paikanvalintaa yhteistyöpisteissä (antaa valita vain katsomon ja sitten suosittelee parasta paikkaa; satunnaiskävijälle ei välttämättä ole parasta tulla sijoitetuksi faniryhmän välittömään lähistöön, ellei varsinaisesti sitä toivo -> jotenkin asia paremmin selväksi)
- aitiot yläpuolella myydään näköhaitallisina tavalla tai toisella tarjoten siinä lisäpalvelua/alhaisempaa hintaa/mitä tahansa muuta
- kausikorttien osalta parempaa informaatiota asiasta ja omien junnujen yms. sijoitus eri tavalla
- yms, yms.

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
katsojien tunne-elämyksellä on merkitystä

Ja ainakin minulle tässä on yksi olennaisimpia syitä minkä vuoksi itse haluan katsoa otteluita nimenomaan paikan päällä ja todistaa tunteita ja elämyksiä mitä kotisohvalta käsin ei koe, pelkän matsinhan voisin vain katsoa tv:stä "pienemmällä vaivalla".

harkkapilli

Luottopelaaja
Vähän niin kuin uuden ja vanhan fanikulttuurin yhdistämistä. Ysärillä halli oli lippumeri maalin syntyessä, mutta liehuivat ne muutenkin.
Tuo on muuten totta. Vanhoissa videoklipeissäkin näkee Hakametsässä melkoisen lippumeren maalin syntyessä. Johonkin tuo kulttuuri tosiaan hävisi. Nyt sitä olisi mahdollista elvyttää, koska väriähän katsomoon kaivataan.

Olisikin oivaa pelisilmää Ilves-Kaupalta laittaa kannatusliput nyt alennukseen. Toki olisihan tuo varmaan hieman myös pyllistämistä saman hallin jakavan Tapparan suuntaan, mutta mieluummin näkisin silti, että seura pitää kannattajiensa puolta, kun Osastoa kuitenkin hyödynnetään koko ajan otteluiden markkinoinnissa.

alakkriP

Vakiokokoonpanossa
Ja ainakin minulle tässä on yksi olennaisimpia syitä minkä vuoksi itse haluan katsoa otteluita nimenomaan paikan päällä ja todistaa tunteita ja elämyksiä mitä kotisohvalta käsin ei koe, pelkän matsinhan voisin vain katsoa tv:stä "pienemmällä vaivalla".

Ensinnäkin aloitan kiittämällä sinua ja sinun kirjoituksia tänne meidän foorumille. Toisin kun useat toisen joukkueen kannattajat, sinä ymmärrät kirjoittavasi Ilveshenkisten foorumille ja osaat olla pahemmin provosoimatta, se on ensimmäinen askel, että kirjoituksiesi asiasisältö välityy. Kiitos siis siittä.

Tähän lainaamaani tekstiin liittyen, olen kanssasi täysin samaa mieltä. Syy siihen, että maksan joka kausi sen yli kaks tonnia Ipalle ja käyn katsomassa kaikki pelit paikanpäällä on että siihen tunnelmaan jää ns. koukkuun. Ei se ole sama asia, jos joutuu pelin katsomaan kotoa. Tämän takia arvostan osaston tekemää työtä erittäin paljon ja seison pääsääntöisesti heidän tekemien päätöksien takana, mutta väkivaltaa, toisten omaisuuden rikkomista/varastamista en hyväksy.

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Ensinnäkin aloitan kiittämällä sinua ja sinun kirjoituksia tänne meidän foorumille. Toisin kun useat toisen joukkueen kannattajat, sinä ymmärrät kirjoittavasi Ilveshenkisten foorumille ja osaat olla pahemmin provosoimatta, se on ensimmäinen askel, että kirjoituksiesi asiasisältö välityy. Kiitos siis siittä.

Tähän lainaamaani tekstiin liittyen, olen kanssasi täysin samaa mieltä. Syy siihen, että maksan joka kausi sen yli kaks tonnia Ipalle ja käyn katsomassa kaikki pelit paikanpäällä on että siihen tunnelmaan jää ns. koukkuun. Ei se ole sama asia, jos joutuu pelin katsomaan kotoa. Tämän takia arvostan osaston tekemää työtä erittäin paljon ja seison pääsääntöisesti heidän tekemien päätöksien takana, mutta väkivaltaa, toisten omaisuuden rikkomista/varastamista en hyväksy.

Kiitos paljon, täällä ilvesläisten kanssa minulla on erittäin hyvä tilaisuus keskustella ns. boksin ulkopuolella asioista jotka kiinnostavat ja ovat itselleni tärkeitä joten asiasisällössä pysyminen on minulle olennainen juttu, näin keskustelu on kaikille antoisaa. Ja kiitos myös tämän foorumin porukalle että olette todella hyvin ottaneet minut vastaan, tällä foorumilla tietyissä aiheissa koen saavani jopa enemmän ymmärrystä osakseni kuin ns. omien keskuudessa, se on hienoa ja monista eri topiikeista tässä on jo ehtinyt syntyä hienoa keskustelua.

Samat minulla, kotipelit ehdottomasti haluan olla paikan päällä ja lähinnä vieraspelejä tulee tv:stä seurattua ja silloin huomaa juuri sen olennaisen eron minkä takia kausikorttiin sijoittaminen on täysin sen arvoista, ei kotona vaan lähellekään samalla tavalla syty matseille kun tunnelman välittyminen on hyvin rajallista. Pääsääntöisesti meillä Tampereella on kaksi todella hyvin käyttäytyvää kannattajaporukkaa ja todella vahvaa tekemistä yksittäisiä ylilyöntejä lukuun ottamatta jotka eivät yleensä edes mitenkään organisoituihin porukoihin liity, se on asia mistä sopii olla tyytyväinen ja ylpeä.

harkkapilli

Luottopelaaja
Sinänsä televisiosta katsoessahan itse pelin ja ottelun tapahtumat saattaa hahmottaa jopa paremmin kuin hallissa. Siihen päälle sitten vielä selostus ja hidastukset jne. Silti itsekin nautin enemmän tunnelmasta hallissa. Se ei välity televisioon koskaan yhtä hyvin, vaikka tapahtumia välitettäisiin kymmenillä kameroilla ja joka nurkaan olisi kylvetty mikrofoneja.

Myös hallin sisällä kokemuksessa on eroja. Aikanaan Hakametsässä tuli istuttua pitkään enimmäkseen E-parvella. Siellä pelin seuraaminen muistutti paljon TV:stä katsomista ja hieman samanlainen tilanne on Nokia Arenan yläkatsomossakin, jossa hinta–laatu-suhde on pelin seuraamisen kannalta loistava.

Jossain vaiheessa hankin Hakametsässä kausikortin vaihtoaitioiden takana istuvan kaverini vierestä ja siellä katsomokokemukseni mullistui. Verrattuna E-parven televisioimaiseen taktiseen näkymään pelin vauhti kasvoi huomattavasti, pelaajien sekä tuomareiden huudot alkoivat kuulua selvästi ja hiki haisi. Alariveillä pelien aistikokemus oli kattavampi, vaikka kaikissa tilanteissa ei läheltä katsottuna pysynytkään niin hyvin mukana ja kaukalon "AD-kulma" jäi istumapaikaltani katveeseen. Sen puutteen pystyi korvaamaan katsomalla kuvaa mediakuutiolta, kun siellä alkoi aikanaan näkyä pelitapahtumat suorana.

Yksi olennainen asia hallilla katsomisessa on myös ne lukuisat muut Ilves-kannattajat, joiden kanssa saa jakaa niin voitot kuin karvaat tappiotkin. Tokihan kotisohvalla voi kirjoittaa heidän kanssaan keskustelupalstalle tai johonkin muuhun viestimeen, mutta ainakaan itselleni se ei ole kuitenkaan sama asia.

Rosbhuttos

Vakiokokoonpanossa
Kiitos paljon, täällä ilvesläisten kanssa minulla on erittäin hyvä tilaisuus keskustella ns. boksin ulkopuolella asioista jotka kiinnostavat ja ovat itselleni tärkeitä joten asiasisällössä pysyminen on minulle olennainen juttu, näin keskustelu on kaikille antoisaa. Ja kiitos myös tämän foorumin porukalle että olette todella hyvin ottaneet minut vastaan, tällä foorumilla tietyissä aiheissa koen saavani jopa enemmän ymmärrystä osakseni kuin ns. omien keskuudessa, se on hienoa ja monista eri topiikeista tässä on jo ehtinyt syntyä hienoa keskustelua.

Samat minulla, kotipelit ehdottomasti haluan olla paikan päällä ja lähinnä vieraspelejä tulee tv:stä seurattua ja silloin huomaa juuri sen olennaisen eron minkä takia kausikorttiin sijoittaminen on täysin sen arvoista, ei kotona vaan lähellekään samalla tavalla syty matseille kun tunnelman välittyminen on hyvin rajallista. Pääsääntöisesti meillä Tampereella on kaksi todella hyvin käyttäytyvää kannattajaporukkaa ja todella vahvaa tekemistä yksittäisiä ylilyöntejä lukuun ottamatta jotka eivät yleensä edes mitenkään organisoituihin porukoihin liity, se on asia mistä sopii olla tyytyväinen ja ylpeä.

Olen itse jo ikämies ja paljon Tapparan kannattajia kavereissa... on ilves kannattajia... parhaat kiekko keskustelut tulevat juuri näiden Tapparalaisten kanssa.. Hyvässä suhteessa vittuilua mutta myös kunnioitusta.. Täällä juuri "kirvesrinnassa" ja "oranssi-kolmoispaita" ovat esimerkkejä hyvästä tyylistä.. voisi hyvin kuvitella itsensä herrojen kanssa bupiin keskusteleen vaikkapa koska se Taappara on perustettu tai koska viimeksi Ilves ollut mestari..

Kevättä kohden veljet..