Osasto 41

GNR

Vakiokokoonpanossa

Tarinankertoja

Luottopelaaja
"Hyvin te vedätte. Hieman ehkä vaikutatte "pelottavilta" ja vaikeasti lähestyttäviltä ihmisille jotka eivät ole mukana olleet. "
Nappasin yhden kommenteista tähän, koska tässä asia joka on vähän ”huolestuttanut” itseä.. no siis ei varsinaisesti huolestuttanut aka toimintana vaan näkymänä ulos.

Jalkapallon puolella oli hieno vierasreissu HJK matshiin syksyllä. Mahtava tunnelma ja hieno setti kannustamista ja kulttuuria. Ilmeisesti klubirunkkareiden jostain busseilla käymisestä sitten tuli tämä, ettei poliisi päästänyt kannattajakatsomsota pitkään aikaan ulos (osa omatoimisista myöhästy junasta) jne.

Miten tämä liittyy lainaukseen?

Scenenssä on tapana pukeutua mustiin. Mustiin pukeutunut miesporukka nähdään uhkaavana. Ja siis en tarkoita että vain ”suuriyleisö”, vaan esim poliisia ja kas ensikesän HJK – Ilves pelataan maanantaina koska ”highrisk”. Ulospäin kun ”mob” on mustiin pukeutuneita ja katsomossa on ”ultras” lippu. JOOO tiedän, mutta nyt on kyse siitä miltä se näyttää ulospäin ja mitä vaikutuksia sillä on.

Konkreettisena siis e, että kannattajabossea pidetään uhkaavana ja pelipäivä pistetään maanantaille ja… lainattuun kommenttiin viitaten… aremmat ei uskalla lähestyä hieman uhkaavalta näyttävää isoa mustiin pukeutunutta miesporukkaa.

Jo Kekkonen sanoi aikanaan ”niin on, jos siltä näyttää” ja jos näyttää ”uhkaavalta” tai vähintään ”etäiseltä” sitä on.

Eli…

Heittäisin Osastolle brandykseen osalta mietintänään päävärin vaihto. Jos Osasto keldjut oiskin Keltasia? Tai edes vihreitä?

Juu, ei ole helppo asia, koska skene, toisin Osaston itsetunnolla tämä saattaisi olla mahdollista, kun ketään ei tartte matkia. Jos nyt mietitte vaikka ”roligaaneja” miksi niihin niin positiivista suhtautumista ja hyggeä on.. väitän että iso osa johtuu värityksestä. se on”iloista” joten tottakai ne känniörveltäjiään myöden on ilosia :-D

38 Special

Luottopelaaja
Scenenssä on tapana pukeutua mustiin. Mustiin pukeutunut miesporukka nähdään uhkaavana. Ja siis en tarkoita että vain ”suuriyleisö”, vaan esim poliisia ja kas ensikesän HJK – Ilves pelataan maanantaina koska ”highrisk”. Ulospäin kun ”mob” on mustiin pukeutuneita ja katsomossa on ”ultras” lippu. JOOO tiedän, mutta nyt on kyse siitä miltä se näyttää ulospäin ja mitä vaikutuksia sillä on.
Eiköhän tuon pelin high risk-luokituksen syy ole jokin ihan muu kuin Osaston mustat paidat. Klubilaiset pukeutuu sinisiin, vepsulaiset valkoisiin, Stadin Kingit punaisiin, Dortmundissa on keltainen seinä jne. jne. Ilves-HJK pelataan kuitenkin lauantaina.

Hokkarihemmo

Tulokas
Nappasin yhden kommenteista tähän, koska tässä asia joka on vähän ”huolestuttanut” itseä.. no siis ei varsinaisesti huolestuttanut aka toimintana vaan näkymänä ulos.

Jalkapallon puolella oli hieno vierasreissu HJK matshiin syksyllä. Mahtava tunnelma ja hieno setti kannustamista ja kulttuuria. Ilmeisesti klubirunkkareiden jostain busseilla käymisestä sitten tuli tämä, ettei poliisi päästänyt kannattajakatsomsota pitkään aikaan ulos (osa omatoimisista myöhästy junasta) jne.

Miten tämä liittyy lainaukseen?

Konkreettisena siis e, että kannattajabossea pidetään uhkaavana ja pelipäivä pistetään maanantaille ja… lainattuun kommenttiin viitaten… aremmat ei uskalla lähestyä hieman uhkaavalta näyttävää isoa mustiin pukeutunutta miesporukkaa.

Jo Kekkonen sanoi aikanaan ”niin on, jos siltä näyttää” ja jos näyttää ”uhkaavalta” tai vähintään ”etäiseltä” sitä on.

Eli…

Heittäisin Osastolle brandykseen osalta mietintänään päävärin vaihto. Jos Osasto keldjut oiskin Keltasia? Tai edes vihreitä?

Juu, ei ole helppo asia, koska skene, toisin Osaston itsetunnolla tämä saattaisi olla mahdollista, kun ketään ei tartte matkia. Jos nyt mietitte vaikka ”roligaaneja” miksi niihin niin positiivista suhtautumista ja hyggeä on.. väitän että iso osa johtuu värityksestä. se on”iloista” joten tottakai ne känniörveltäjiään myöden on ilosia :-D

Omasta kokemuksesta tuo vaikeasti lähestyttävyys ei johdu mistään vaatteiden väristä, vaan ihan sitä että vaikka koittanut heittää jotain läppää erätauolla, niin katsotaan nenänvartta pitkin. Ei tietenkään kaikki ja ihan ymmärrättävästi kaikki eivät ole sosiaalisia jutustelijoita, mutta siitä voi helposti tulla väärä kuva. Myöskin olen kokenut joidenkin käytöksen kannattajakatsomossa (passiivis)aggressiiviseksi.

Viimeksi muokattu:

R21

Tulokas
Omasta kokemuksesta tuo vaikeasti lähestyttävyys ei johdu mistään vaatteiden väristä, vaan ihan sitä että vaikka koittanut heittää jotain läppää erätauolla, niin katsotaan nenänvartta pitkin. Ei tietenkään kaikki ja ihan ymmärrättävästi kaikki eivät ole sosiaalisia jutustelijoita, mutta siitä voi helposti tulla väärä kuva. Myöskin olen kokenut joidenkin käytöksen kannattajakatsomossa (passiivis)aggressiiviseksi.
Allekirjoitan tämän täysin. Minullakin on ollut sama fiilis, ja tämän takia ehkä en ole yrittänyt aktiivisemmin olla mukana. Mutta minun mielestäni nyt on oivallinen ajankohta meidän kaikkien mennä Shootersiin ja yrittää tutustua toisiimme ja olla enemmän mukana. Ainakin sitä toivon

Teme-74

Luottopelaaja
Allekirjoitan tämän täysin. Minullakin on ollut sama fiilis, ja tämän takia ehkä en ole yrittänyt aktiivisemmin olla mukana. Mutta minun mielestäni nyt on oivallinen ajankohta meidän kaikkien mennä Shootersiin ja yrittää tutustua toisiimme ja olla enemmän mukana. Ainakin sitä toivon
Siis samaa leipää toi Osaston poppoo syä. Laidasta laitaan persoonia varmaan mitä muissaki ihmisissä, mutta pikkusen ku tutustuu ni mukavan sorttista porukkaa ainaki mun kokemuksilla. Isoin vaatimus Osaston puolelta tulee kai niille, jotka menee kannattajakatsomoon, ni siellä sitte kannatetaan kanssa eikä rävelletä kännykkää tms... Emmä usko että Osastoa vaatteiden värin takia jotku ujostelee, vaan enemmänki totuttu että joku porukka on keskenään, ja oletetaan että niin haluavat ollakkin ?
Meet porukkaan mukaan vaan pää pystyssä.

Jäähykuningas18

Luottopelaaja

Kuten muitakin ihmisiä, myös meitä Osastolaisia on moneen junaan. Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset ja puhuvat helpommin kuin toiset jne. Mutta ei meitä pelätä tarvi. Eikä ketään ei ainakaan tarkoituksella kyllä katsella nenän vartta pitkin. Rohkeasti vain jutulle matseissa, etkoilla ja jatkoilla. Aina löytyy joku jonka kanssa tarinaa saa aikaiseksi.

Supin tukit

Luottopelaaja
Voisin vähän henkilökohtaisesta kokemuksesta ottaa koppia tästä nyt käytävästä keskustelusta siitä, kuinka Osaston väki näyttäytyy vaikeasti lähestyttävänä tai jopa "pelottavana".

Itse olen nimittäin tuossa porukassa ja seisomakatsomon toiminnassa mukana, mutta vasta ihan "monnin" statuksella. Ensimmäinen seisomakatsomokausari oli viime kesälle Tammelaan, ja heti ostin myös Arenalta vastaavan kun myyntiin tulivat. Tätä ennen olin kuitenkin suurimman osan elämääni pitkien sivujen lihatäytteenä. Isäni kanssa mulla oli kausarit istumapaikoille jostain 10-vuotiaasta asti, enkä todellakaan esimerkiksi kasvanut tuohon ääneenkannattamiskulttuuriin.

No, joka tapauksessa isä hävisi tossa pari vuotta sitten game sevenin eturauhassyövälle, ja mää jäin viime kaudeksi yksin käymään matseissa. Siinä kohtaa sitä alkoi vähän kiinnostuneemmin silmin vilkuilemaan tonne päätyyn, missä sitä menoa ja meininkiä oli joka matsissa.

No, jalkapallokauden alkaessa otin päätyyn kausarin ja ihan vaan menin sinne seisomaan ja laulamaan muiden mukaan. En mää sieltä ketään siinä vaiheessa tuntenut, eikä kukaan ainakaan tietääkseni tuntenut mua, mutta kesän mittaan tuli enemmän ja enemmän noita "naamatuttuja". Ja siitähän se lähtee. Jos seisomakatsomon toimintaan haluaa päästä mukaan, niin ei se tarvi muuta kun pidät aktiivisesti ääntä ja käyt myös vierasreissuilla, etkoilla, jatkoilla yms. ja tuet muutenkin aktiivisesti toimintaa. Ennen pitkää naamatutuista tulee ihan oikeita tuttuja, ja itseni ainakin on otettu oikein hyvin porukkaan mukaan kun olen ensin antanut näyttöjä siitä, että olen tässä hommassa ihan aidosti mukana.

Ei meitä pelätä tarvi, mukaan vaan, me ollaan hulluja!

Tre1931

Vakiokokoonpanossa
Osastolaisia on moneen junaan, on vanhempia ja nuorempia, on korkeesti koulutettuja, opiskelijoita, raksapenoja, jne. Kaikille varmasti löytyy sieltä suht nopeesti joku juttelukaveri ja porukkaan otetaan oikeesti helposti mukaan, kun osoittaa, että homma kiinnostaa ja tekee porukan eteen hommia eli huutaa matseissa. Meillä on myös ns. isompi inforyhmä, johon yleensä tämmösiä "prospecteja" lisäillään. Eli kannattaa tulla nykäseen hihasta ja jauhaan rohkeesti, hommaan pääsee nopeesti mukaan.

Toki suomalainen pakokauhu voitettava eka, kun joutuu tuntemattomille puhumaan, mutta ei me kaikki syödä teitä elävältä. Eli rohkeutta, siitä se lähtee.

AnkuK

Vakiokokoonpanossa
Täytyy muistaa et meitä kaikkia kuitenkin yhdistää ainakin yks asia, rakkaus Ilvekseen.

Oon tosi usein meinannu tulla etkoille/jatkoille mut jäänyt, ei sillä en pelkää kun meitä moneen junaan mut yksin ei tuu lähettyä.
Ehkä nyt tuunkin sit!

ilvesperhe

Luottopelaaja
Sanonta on muuten Italiasta eli Kekkonen lainasi tuota. Taisi olla kirjan vai näytelmän nimi. Tämä siis tärkeänä historiapläjäyksenä Osaston ketjuun ;)
Juu.
Italialainen Nobel-kirjailija Luigi Pirandello. Hänen näytelmänsä ”Niin on, jos siltä näyttää” on vuodelta 1917. Sanontaa käytti Urho Kekkonenkin:
”Politiikassa olennaista on, miltä asiat näyttävät, ei se, mitä ne todellisuudessa ehkä ovat.”

jokuvaa

Vakiokokoonpanossa
Itse olen hämmentynyt jos joku ei ymmärrä että Tapparan peli on Tapparan peli.
Minä en niissä käy, muut saavat käydä jos haluavat.
Mikä ihmeen Tapparan peli? :D Et sää sinne Tapparaa oo menossa seuraa, Ilveksi siellä hitto pelaa myös

Tää rahotuskeskustelu on kyllä nii absurdi :D Peli myy joka tapauksessa loppuu, mutta sen sijaan, että pelaajat saisi kannatusta myös silloin, niin luovutetaan mieluummin paikat hassuhatuille. Järjetöntä.