Voisin vähän henkilökohtaisesta kokemuksesta ottaa koppia tästä nyt käytävästä keskustelusta siitä, kuinka Osaston väki näyttäytyy vaikeasti lähestyttävänä tai jopa "pelottavana".
Itse olen nimittäin tuossa porukassa ja seisomakatsomon toiminnassa mukana, mutta vasta ihan "monnin" statuksella. Ensimmäinen seisomakatsomokausari oli viime kesälle Tammelaan, ja heti ostin myös Arenalta vastaavan kun myyntiin tulivat. Tätä ennen olin kuitenkin suurimman osan elämääni pitkien sivujen lihatäytteenä. Isäni kanssa mulla oli kausarit istumapaikoille jostain 10-vuotiaasta asti, enkä todellakaan esimerkiksi kasvanut tuohon ääneenkannattamiskulttuuriin.
No, joka tapauksessa isä hävisi tossa pari vuotta sitten game sevenin eturauhassyövälle, ja mää jäin viime kaudeksi yksin käymään matseissa. Siinä kohtaa sitä alkoi vähän kiinnostuneemmin silmin vilkuilemaan tonne päätyyn, missä sitä menoa ja meininkiä oli joka matsissa.
No, jalkapallokauden alkaessa otin päätyyn kausarin ja ihan vaan menin sinne seisomaan ja laulamaan muiden mukaan. En mää sieltä ketään siinä vaiheessa tuntenut, eikä kukaan ainakaan tietääkseni tuntenut mua, mutta kesän mittaan tuli enemmän ja enemmän noita "naamatuttuja". Ja siitähän se lähtee. Jos seisomakatsomon toimintaan haluaa päästä mukaan, niin ei se tarvi muuta kun pidät aktiivisesti ääntä ja käyt myös vierasreissuilla, etkoilla, jatkoilla yms. ja tuet muutenkin aktiivisesti toimintaa. Ennen pitkää naamatutuista tulee ihan oikeita tuttuja, ja itseni ainakin on otettu oikein hyvin porukkaan mukaan kun olen ensin antanut näyttöjä siitä, että olen tässä hommassa ihan aidosti mukana.
Ei meitä pelätä tarvi, mukaan vaan, me ollaan hulluja!