• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo yhdeksättä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Osasto 41

mestari.

Vakiokokoonpanossa
Vaimo pyys aamulla töihin lähteissäni että tuotko maitoa kotimatkalla, ei kiinnostanut.

Matkalla töihin poliisi pysäytti ja puhallutti, mutta haistatin vitut.

Töihin päästyäni työnantajan kanssa sovitut tehtävät palkkaa vastaan ei kiinnostanutkaan tänään

Lopputuloksena avioero, sakot ja irtisanominen. Mut sainpahan pitää pääni.
Paljon on kerennyt sun päivässä jo tapahtuun ottaen huomioon, että kello on kuusi aamulla. Miten tää muuten liittyy ketjuun nimeltä Osasto 41?

M22

Luottopelaaja
En luullut tätä edes kirjoittavani, mutta laitetaas nyt kuitenkin, itse kuulun porukkaan taittopenkit, ajoin katkarapu tms, boomeri jne jne. Lisäksi olen periaatteessa sitä mieltä, että niitä sääntöjä pitäisi noudattaa, typeriäkin, mutta mutta.
Jokainen näki, että ne liput ei haitanneet ketään, EI KETÄÄN! Siellä takana oli pelkkiä Ilveksen kannattajia. Kyllähän siitä viereisestä katsomosta näki selvästi, että tuo järkkäreiden agressiivisuus kumpusi siitä, kun joutuivat naurunalaiseksi siinä ekan erän aikana, kun yrittivät pelin ollessa kesken jahdata sitä yhtä lippua, jota sitten siirreltiin sitä myöden sivuun.
Siinä ympärilläni oli muitakin kaltaisiani ja ekassa erässä lähinnä naurettiin sitä touhua, itse olin näkevinäni, että yhtä lippua joku järkkäri kantoi pois sieltä ja jostain ilmestyi uusi ja sille naurettiin, ja sille jahtaamiselle. Porukalla ihmeteltiin, että miksi eivät anna olla. Vielä enemmän naurettiin, kun niitä lippuja olikin yhtäkkiä kolme.
Erätauolla lähinnä tyrmistyttiin siitä touhusta ja oltiin jo aivan varmoja, että se seisomakatsomo tyhjennettäisiin, onneksi niin ei käynyt. Se järkkäreiden touhu näytti täysin ylimitoitetulta ja provosoivalta.
Toivottavasti selvittiin pienillä vahingoilla, itse olin näkevinäni, että se hoitotoimenpiteiden kohteena ollut kaveri palasi myöhemmin katsomoon.
Korjataas vielä lopuksi, oli niistä lipuista kuitenkin se haitta, että aika ajoin ekassa erässä meinasi pelin seuraaminen häiriintyä, kun piti seurata sitä järkkäreiden juoksuttamista.

mestari.

Vakiokokoonpanossa
En luullut tätä edes kirjoittavani, mutta laitetaas nyt kuitenkin, itse kuulun porukkaan taittopenkit, ajoin katkarapu tms, boomeri jne jne. Lisäksi olen periaatteessa sitä mieltä, että niitä sääntöjä pitäisi noudattaa, typeriäkin, mutta mutta.
Jokainen näki, että ne liput ei haitanneet ketään, EI KETÄÄN! Siellä takana oli pelkkiä Ilveksen kannattajia. Kyllähän siitä viereisestä katsomosta näki selvästi, että tuo järkkäreiden agressiivisuus kumpusi siitä, kun joutuivat naurunalaiseksi siinä ekan erän aikana, kun yrittivät pelin ollessa kesken jahdata sitä yhtä lippua, jota sitten siirreltiin sitä myöden sivuun.
Siinä ympärilläni oli muitakin kaltaisiani ja ekassa erässä lähinnä naurettiin sitä touhua, itse olin näkevinäni, että yhtä lippua joku järkkäri kantoi pois sieltä ja jostain ilmestyi uusi ja sille naurettiin, ja sille jahtaamiselle. Porukalla ihmeteltiin, että miksi eivät anna olla. Vielä enemmän naurettiin, kun niitä lippuja olikin yhtäkkiä kolme.
Erätauolla lähinnä tyrmistyttiin siitä touhusta ja oltiin jo aivan varmoja, että se seisomakatsomo tyhjennettäisiin, onneksi niin ei käynyt. Se järkkäreiden touhu näytti täysin ylimitoitetulta ja provosoivalta.
Toivottavasti selvittiin pienillä vahingoilla, itse olin näkevinäni, että se hoitotoimenpiteiden kohteena ollut kaveri palasi myöhemmin katsomoon.
Korjataas vielä lopuksi, oli niistä lipuista kuitenkin se haitta, että aika ajoin ekassa erässä meinasi pelin seuraaminen häiriintyä, kun piti seurata sitä järkkäreiden juoksuttamista.
Täysin samoja huomioita tein. Tuohon pitää vielä se lisätä, että jos jotakuta ne liput olisi häirinneet niin penkkejä olisi ollut kyllä muualtakin vapaana oikein reilusti. Siinä kohtaa jotenkin ymmärtäisi, että liput on saatava pois jos areena on loppuunmyyty ja jonkun katselukokemus siitä oikeasti kärsisi. Nyt lähinnä monen katselu/kannatus kärsi järjestyksenvalvojien takia.

M22

Luottopelaaja
Täysin samoja huomioita tein. Tuohon pitää vielä se lisätä, että jos jotakuta ne liput olisi häirinneet niin penkkejä olisi ollut kyllä muualtakin vapaana oikein reilusti. Siinä kohtaa jotenkin ymmärtäisi, että liput on saatava pois jos areena on loppuunmyyty ja jonkun katselukokemus siitä oikeasti kärsisi. Nyt lähinnä monen katselu/kannatus kärsi järjestyksenvalvojien takia.
Joo, lisään vielä; en tiedä oliko se harkittua vai sattumaa, mutta ne liputhan liehuivat siellä alempana tällä kertaa, joten ne eivät voineet haitata edes takana mahdollisesti olleita aitiokatsoja, tästähän käsittääkseni on puhuttu.
Tuntuu, että tämä on mennyt Tapparan puolelta täysin periaatteelliseksi, olisivat yhtä hyvin voineet Osaston laittaa sinne parvelle.
Tai sitten olisivat voineet toimia niin, että olisivat antaneet tässä pelissä sen kaksi erää asian olla ja ihannemaailmassa, ennen syksyä neuvotelleet Osaston kanssa hengessä: "Sehän meni kuitenkin hyvin, pidättekö jatkossakin ne liput katsomon alaosassa, etteivät häiritse ketään".
Mutta noi edellä mainitut vaatisivat jonkinasteista nöyrtymistä Tapparalta, enkä pidättele hengitystäni sen suhteen.
Ja vielä kerran, viereisestä katsomosta katsottuna pidän selvänä, että se erätaukohässäkkä johtui siitä, että järkkärit joutuivat naurunalaiseksi jahdatessaan niitä lippuja.

Jack Overdose

Vakiokokoonpanossa
Se nyt ei vaan ole millään lailla oleellinen seikka haittasiko ne liput ketään vai ei. Ne oli kielletty, that's it.
Sitten vielä aletaan porukalla pistään vastaan järjestyksenvalvojille...

Pieni ja Lihava

Vakiokokoonpanossa
Osasto valtasi Tapparan kotiluolan! Tapparan vähät fanit jotka edes vaivautui paikalle jyrättiin. Ihanaa oli katsella ja kuunnella sitä taittopenkiltä. Upeaa meteliä koko peli! Jos teidän suurin synti on lipun heiluttelu niin kovaa ajoo vaan! Tappara nyt haluaa lopettaa kannustamisen vaikka väkivalllalla.

M22

Luottopelaaja
Lisäksi olen periaatteessa sitä mieltä, että niitä sääntöjä pitäisi noudattaa

Tuntuu, että tämä on mennyt Tapparan puolelta täysin periaatteelliseksi,

Se nyt ei vaan ole millään lailla oleellinen seikka haittasiko ne liput ketään vai ei. Ne oli kielletty, that's it.
Niin, kuten noissa aiemmissa viesteissä sanoin, sääntöjä pitäisi noudattaa ja tämä on mennyt periaatteelliseksi.
Omalta osaltani tämä saa jäädä tähän, koska mihinkään juupas-eipäs väittelyyn ei ole kiinnostusta. Mutta jos luit viestini kunnolla, niin minähän otin nimenomaan kantaa siihen, mikä johti tuohon ekan erätauon hässäkkään.

wunderveba

Vakiokokoonpanossa
Vaimo pyys aamulla töihin lähteissäni että tuotko maitoa kotimatkalla, ei kiinnostanut.

Töihin päästyäni työnantajan kanssa sovitut tehtävät palkkaa vastaan ei kiinnostanutkaan tänään

Areenan ex-järkkäri?

yellowgreen

Luottopelaaja
Vain Suomessa on mahdollista saada kannattajien syyksi se, että yhden (1) lipun heiluttaminen urheilukatsomossa eskaloituu väkivaltaiseksi.

Tämä. Se lippujen heiluttelu kun on niiiin vaarallista. Ja vaikka tässä joku nyt kovasti asiaa haastaa, että sääntöjä pitää noudattaa oli niistä mitä mieltä ikinä, on tämä kummallista. Kyllä, sääntöjä pitää noudattaa. Kuitenkin anarkismi tai sääntöjen testaaminen kuuluu elämään, ja niitä testataan sitä enemmän mitä huonompia ne on. Esimerkiksi jokainen ymmärtää ylinopeuden riskit, ja siksi nopeusrajoitusten mukaan ajamista ei voi kukaan kyseenalaistaa.

Mutta tämä lippukielto on vähän sama kuin festareille kieltäisi aurinkolasit ja sitten alettas jahtaamaan niitä, jotka ne päähän puki.

Konkreettisesta elämästä esimerkki tyhmästä säännöstä: Yksi tuttu kertoili, että heillä ei saa 1.lk olevat koululaiset pyöräillä kouluun ja takaisin. Säännölle ei ole järkevää perustelua (todellinen syy taitaa olla se, että koulu ei ole hankkinut tarpeeksi pyörätelineitä ja yrittää sen sijaan keksiä jonkun muun syyn) eikä sen rikkominen ketään satuta.

Jack Overdosen esimerkki taskumatista taas on aivan eri asia. Päihteiden kieltäminen ennaltaehkäisee ihmisen muuttumista arvaamattomaksi ja ympäristölle vaaralliseksi. Samalla logiikalla kuin ylinopeus, päihtymisessä on muihin kohdistuva riski. Jos tilaisuudessa kuitenkin saa käyttää alkoholia, mutta ei saa tuoda omaa piilopulloa, niin siinäkin toiminnassa on kärsijöitä. Omien juomien nautiskelu aiheuttaa vahinkoa paikalla vaikuttavan yrittäjän liiketoimintaan. Oli kyseessä festarit tai kiekkopeli. Yrittäjien liiketoiminta on arvioitu osana lippuhintoja. Alkoholin salakuljettaminen on verrannollinen veronkiertoon, harmaaseen talouteen tai siihen, että ostat 5e omenoita ja punnitset ne 1e kilohinnan omenoina. Lippujen heiluttaminen ei aiheuta kellekään vahinkoa, paitsi jollekin Tapparan itsetunnolle. Samaan syssyyn voisi kieltää kannattamisen, kiroiluun vedoten.

Kyllä kaikki tietää, miksi ne liput on kielletty.

Ja vaikka olen sitä mieltä, että sääntöjä tulee aina noudattaa (ja tätä korostin lapsellekin), HUONOT säännöt tulee aina aiheuttamaan vastareaktioita ja on järjestystä valvovien tehtävänä tehdä riskiarvio ja tehdä toimintasuunnitelma perustuen siihen arvioon. Nyt meni vihkoon. Ellei joku pysty mulle perustelemaan, miten ne liput on vaaraksi tai haitaksi kellekään, pitäydyn kannassani.

Tämä enemmänkin siis Jack Overdoselle vastauksena.

Tämä oli kaikkien ympärillä olevien keskusteluista päätellen yleinen näkemys, että järjestyksenvalvojien toiminta oli ylimitoitettua ja täysin turhaa. Myös vieressä istuneet Tappara-fanit asiaa ihmetteli näillä samoilla keloilla.

Viimeksi muokattu:

VärienTunnustaja

Divarijyrä
Ylläpidon jäsen
Mediallakin oli vain kiire saada huomio Osastoon.

"Järjestyksenvalvojien fyysistä koskemattomuutta rikottiin"

Niin tehtiin myös sille kannattajalle jolta lippua tultiin väkisin repimään.

En syytä järkkäreitä siitä, että tuollainen sääntö tehty. Siitä menee syyt ihan järjestävälle taholle, jolle sana yhteisö ja kannattaminen taitaa olla vieraita termejä.

Sitä en ymmärrä, että miksi muuttivat lähestymistapaa, kun ensimmäisessä naapurin isännöimässä kävivät vain sanomassa, mutta eivät sitten sen enempää asiaan puuttuneet.

Nyt sitten päättivät tuolla tavoin toimia, niin joku hyvin vahva suositus jostain pakosta tullut tms. Joka tapauksessa tuolla tavalla saa aikaan vain vastareaktioita. En jaksa ymmärtää edelleenkään miksi sinne piti lippujen takia joku rynnäkkö tehdä isoon ihmismassaan. Mitä ajattelivat saavuttaa tuolla? Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

Tuskimpa enää tällä kaudella on lippugateja, kun tämä antikannattustoiminnan dynastia lähti leville lipputuloistaan saamilla satasilla.

TaikuriLuttinen

Luottopelaaja
Mäkin onnistuin kerran salakuljettamaan viinapullon Hakametsään. Järkkäreiden vika kun eivät tutkineet ovella tarpeeksi hyvin joten minun olisi pitänyt saada juoda se vapaasti katsomossa?
Olisiko minulla ollut "oikeus" pistää vastaan järkkäreille kun tulivat multa pulloa ottamaan koska sehän oli vain pieni, parin desin taskumatti? Olisiko se ollut järkkäreiden vika jos olisin alkanut painiin ja siinä rytäkässä joku sivullinen olisi loukkaantunut? Olinko minä uhri?

Tämähän on loistava esimerkki, jos tilanne siis mennyt noin kuin täällä paikalla olleet sanoneet.

Ei ne festareilla/keikoillakaan järkkärit lähde sinne yleisömereen rynnimään jonkun munapullon takia, vaan nappaavat sitten esmes keikkojen välissä jos joku on onnistunut laittoman alkoholiannoksen alueelle tuomaan (itse en vie, minä en tee laittomuuksia). Tuollaisella rynnimisellä aiheuttaa vain vaaratilanteita, kuten eilen ilmeisesti käynyt.

Kaikki tuki Osaston porukalle tässä, näin vaarallisena Maarianhamina Safetor awayn veteraanina tiedän, että järkkäritkin tekee virheitä.

Mäkin onnistuin kerran salakuljettamaan viinapullon Hakametsään. Järkkäreiden vika kun eivät tutkineet ovella tarpeeksi hyvin joten minun olisi pitänyt saada juoda se vapaasti katsomossa?
Olisiko minulla ollut "oikeus" pistää vastaan järkkäreille kun tulivat multa pulloa ottamaan koska sehän oli vain pieni, parin desin taskumatti? Olisiko se ollut järkkäreiden vika jos olisin alkanut painiin ja siinä rytäkässä joku sivullinen olisi loukkaantunut? Olinko minä uhri?

Ehkä jonkun mielestä mutta luovutin kuitenkin järkkäreille pullon ja lähdin kiltisti heidän ohjaamanaan pihalle koska tiesin rikkoneeni sääntöä. Vaikka se minusta pikkuasialta tuntuikin.

Sanot siis että sääntöjä tarvii noudattavaa vain jos ne on sinun mielestäsi järjellisiä eli toisin sanoen sinun ei tarvitse noudattaa sääntöjä? Toi on aika vaarallinen ajattelutapa.
Mietitäänpäs tämä tilanne nyt vielä kertaalleen järjestyksenvalvonnan näkökulmasta.

Liput kielletty. Lippu heiluu katsomossa. Kenenkään henkeä tai terveyttä ei uhata. Tiedossa on, että vastarintaa tulee, jos rynnätään katsomoon. Tiedossa on, että katsomossa on paljon lapsia, myös ihan polvenkorkuisia.

Vaihtoehto 1.
Annetaan olla, hoidetaan tilanne jälkisanktioilla. Kehenkään ei satu.

Vaihtoehto 2.
Rynnitään katsomoon tiedostaen, että tulee vastarintaa. Erittäin todennäköisesti omat työntekijät saavat joko kaaoksen aiheuttamaa tahatonta taikka tahallista osumaa. Erittäin todennäköisesti konfliktin toisena osapuolena olevat asiakkaat saavat osumaa. Erittäin todennäköisesti polvenkorkuiset lapset saavat osumaa.

Toteutus:
Rynnitään katsomoon kesken pelin. Vastarintaa tulee. Jatketaan, kunnes todetaan, ettei tästä tule mitään.

Erätauolla porukkaa poistuu katsomosta, mutta iso joukko jää katsomoon puolustamaan lippuja.

Uusi rynnäkkö, josta omia havaintoja lähietäisyydeltä:
Ainakin yksi poistetuista ei tehnyt käytännössä mitään. Yhtä polvenkorkuista lasta potkaistiin järjestyksenvalvojan toimesta. Yksi varhaisteini-ikäinen raahattiin väkivaltaisesti 4-5 järjestyksenvalvojan toimesta. Yhden maassamakaavan pään päälle astuttiin järjestyksenvalvojan toimesta. Yhdellä verta vuotava haava ranteen alueella valtimoiden lähellä. Yksi piteli kättään tuskaisen näköisenä jäätyään järjestyksenvalvojan jyrän alle. Ja tässä vain omat rajalliset havaintoni aiheutuneesta haitasta. Lisäksi omat työntekijät saivat osumaa.

Pienemmän haitan periaate unohtui täysin. Eskaloitiin rauhallinen tilanne väkivaltaiseksi.

Kumpi olisi ollut parempi tie?

masa_90

Vakiokokoonpanossa
Onkos näistä vastaavista ollut yleensä mitään seuraamuksia? Itse kannattajalle tai järkkärille?

Toivottavasti ei ala yleistymään painit ja vastakkainasettelu myöskään ei tarttis kasvaa yhtään.

Ikrak

Rivipelaaja
Peli käynnissä ja mouhojen liput liehuu. Miksi järkkärit ei pahoinpidelleet mouhoja?
1000006550.jpg

nipa

Vakiokokoonpanossa
Kyllä mun sympatiat on tässä asiassa Osaston puolella.

Ilveksen kotipeleissä Osasto on samassa hallissa, samassa katsomonosassa, joka on käytössä samalla setupilla (takana/keskellä ei ole pyörätuolipaikkoja). Jostain syystä kotipeleissä on kuitenkin vältytty järjestyksenvalvojien alaikäisiin kohdistuvalta väkivallalta niinkin vakavasta asiasta kuin kannattajalipun heiluttamisesta. Ehkä vähän voisi sieltä tapahtuman järjestäjän puolelta yrittää miettiä missä tilanteessa käsiksi käyminen on tarpeellista, ja missä se on ylimitoitettua.

Toisekseen runkosarjan vieraspaikallisiin löytyi jo (käsittääkseni) molempia osapuolia tyydyttävä kompromissi, jossa Osasto on yläkatsomossa. Miksi tästä toimivasta ratkaisusta piti luopua playoffeihin? Sen taakse ei voi mennä että tappara halusi myydä istumapaikkoja omille kannattajilleen tai halusi lipuista isompaa hintaa, sillä tuossa katsomossa oli eilen yhteensä ehkä kolme katsojaa.

Tappara on aiemminkin kieltänyt kannattajalippujen heiluttamisen vierasjoukkueelta. Tästä huolimatta vierasjoukkue on lipppuja heiluttanut. Ongelma saatiin kertaalleen jo ratkaistua, mutta silti haluttiin tuoda jälleen esiin. Käsittämätöntä.

jokuvaa

Luottopelaaja

Tää oli ehkä vuosisadan surkein vertauskuva mitä helvettiä :D

Moraalinvartija

OS41 Lutuurituottaja
Jos tässä jotain täytyy kyseenalaistaa, niin tapahtumajohtajaa joka omalla päätöksellään asetti täysin sivullisia vaaraan katsomossa eilen.

Yksikään JV- ei varmasti ollut halukas tuohon tehtävään omasta tahdostaan.

Itse revin pienempiä lapsia pois alta, sekä yhdessä kohdin pyysin itsekkin, että oisko mitään saumaa päästä täältä välistä vittuun, että seisot nyt mun varpailla jo toista minuuttia.

Hankala keissi, varmasti tästä vielä kuullaan, toivottavasti mitään oikeita vammoja ei tullut puolin toisin. Eipähän ole ennen EA-laukkua tarvittu lipunheilutukseen.

Toivottavasti ne 200 pikkulippua menivät ihmisille kotiin, oli ajatus että lapset ja miksei aikuisetkin saavat ne omakseen. Nekin pyrittiin toki ensin kieltämään tapahtuman järjestäjän taholta.

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Sanot siis että sääntöjä tarvii noudattavaa vain jos ne on sinun mielestäsi järjellisiä eli toisin sanoen sinun ei tarvitse noudattaa sääntöjä? Toi on aika vaarallinen ajattelutapa.
Vähintään yhtä vaarallista on ajatella että kaikkia sääntöjä pitää aina poikkeuksetta noudattaa oli ne kuinka huonoja tahansa.