harkkapilli
Luottopelaaja
Luonnollisesti tuo asia pitää sopia yhdessä seuran ja hallin järkkäreiden kanssa. Oletan, että Osastolla on edelleen olemassa keskusteluyhteys siihen suuntaan.Ongelma on siinä ettei Osasto voi ruveta itse sulkemaan katsomonosia vaan tässä pitäisi seuran tulla vastaan.
Minäkin olen Osaston jäsen ja yhtä lailla olen mukana kannustamassa ja heiluttamassa niitä lippuja. Kuuluvan ja näkyvän kannattajakulttuurin toteuttaminen on minulle tärkeä asia. Yritän silti miettiä asiaa kokonaisuutena ja myös muustakin näkökulmasta kuin "oman navan" suunnasta. Ja onhan sillä pelin näkemiselläkin kuitenkin merkitystä. Harvassa taitaa olla ne, jotka maksaa satasia kausarista päästäkseen katsomaan edessä heiluvia lippuja, vaikka kuinka haluaisi olla mukana mahdollistamassa näyttävää kannustusta.Ja mitä tulee lippuihin niin ne nyt valitettavasti tulee siellä tulevaisuudessakin liehumaan, toivoisi ihmisten siihen oppivan. Yhtälailla Osastolaisilla siellä sitä peliä on vaikea seurata, niillä siis jotka sitä ehtii seuraamaan.
Nokia Arenan olosuhteet ja asenne kannattajatoimintaa kohtaan ei ole osoittautunut niin hyväksi, mitä areenaa rakentaessa luvattiin ja se on pettymys. Toimivan kokonaisuuden aikaansaaminen edellyttää todennäköisesti kompromisseja ja jopa luovia ratkaisuja, joita ei ole perinteisesti muissa ryhmissä tehty. Silloin pitää uskaltaa miettiä asioita myös laatikon ulkopuolelta, eikä teilata ideat heti sillä, että ei Ruotsissa tai Italian Ultra-kulttuurissakaan tehdä niin.
Banderollit, tifot ja liput ovat hienoja, mutta ei niistä silti saa tulla mitään pyhiä itsetarkoituksia, jotka johtaa esimerkiksi Töölössä nähtyihin lapsellisiin spektaakkeleihin. Ilves on minulle se syy, miksi kannustan peleissä ääneen, eikä Osasto, Niilon Pojat, Ilves Ikuisesti jne. Ilves on se syy, miksi kannustan ääneen niissäkin seuran peleissä, joihin faniryhmät eivät vaivaudu paikan päälle.
Kannattajaryhmät ovat tärkeitä keinoja järjestäytyneemmän kannustuksen toteuttamiseen, mutta en minä silti jonkun kankaanpalan vuoksi halua lähteä tappelemaan. Eniten minua ärsyttää tuossa muiden nöyryyttämiseen tähtäävässä banderollien varastelukulttuurissa se epäkunnioitus toisen ryhmän vaivannäköä kohtaan. Toivottavasti sellainen pysyy ainakin jääkiekon puolella mahdollisimman kaukana kannustuskulttuurista.
Mitä tulee tuohon niin sanottuu casual-pukeutumiseen, niin ainakin itse olen tulkinnut sen johtuvan kannustuskulttuurissa siitä, että voidaan toteuttaa anonyymimmin kaikenlaista enemmän tai vähemmän pikkurikollista tappelua, vastustajien kannattajien provosointia, varastelua, tarrojen liimaamista ja muuta töhrimistä.
On vähän ironista, jos lauletaan "tunnusta väriä" -tyylisiä kannustuslauluja ja sitten verhoudutaan anonyymisti mustiin. Itsekin arvostan enemmän sellaisia kannattajasektioita, joissa seuran värit näkyvät myös kannattajien päällä.