Vs: Paluu menestykseen
Pro sanoi:
OK. Muistin varmasti väärin sitten "venyttämishuutelijat".
Mutta miten ihmeessä näet lähtökohtaisesti pelaajamateriaalin olevan edes tällä hetkellä viime kautta edellä? Laajempi on, allekirjoitan, mutta edellä olevaa en ymmärrä ollenkaan. Poistuneet suhteessa tulijoihin, tietänet rampaosaston.....miinukselle jäädään, pyöritellään Tuokkolaa kuinka päin vain.
Pelaajavertailua voidaan tehdä monella eri tavalla. Yksinkertaisin tapa lienee se, että tuijotetaan pelkkää nimilistaa ja tuumaillaan aiempia meriittejä uralla. Tällöin joukkue kannattaa rakentaa hentusista, pärssisistä ja vaikkapa niinimäistä, jotka koko valtakunta tuntee.
Itse olen sillä linjalla, että pelaaja tulisi punnita sen mukaan, miten hän soveltuu valmentajan pelitapaan sekä omaan rooliinsa joukkueen sisällä. Terve kilpailu ja ihan oikea pelitapa (kumpaakaan ei Ilveksessä ole ollut vuosiin, nyt voi jopa ollakin) saattavat aiheuttaa sellaisen kummallisen ilmiön, jota kutsutaan kehittymiseksi. Nyt tullaankin sitten siihen, että mikä on edellämainittujen pelaajien kehityspotentiaali? Ja toisaalta, onko meillä varaa hankkia valmiita pelaajia vai joudummeko rakentamaan materiaalin itse?
Kannattaa muistaa, että muutama kausi sitten esim. Jarno Koskiranta veteli Mestistä. Pari kautta SaiPassa ja viime kaudella lopullinen läpimurto Tapparassa. Keväällä oli edessä MM-kisat ja nyt lähdetään ruplia vuolemaan KHL:ään. Veikkaan, että jos Koskiranta ketjukavereineen olisi ollut viime kaudella vetämässä Ilveksessä ykkösketjuna Raipe-kiekkoa, ei hänen kautensa (eikä koko ketjun kausi) olisi ollut yhtä menestyksekäs. Nyt sitten kirottaisiin porukalla, että "mitä h*lvettiä tossa Koskirannassakin nähtiin, kun se piti tänne raahata?".
Minä jaksan uskoa siihen, että Tuokkola tuntee oman pelitapansa niin hyvin, että osaa myös arvioida, millaiset pelaajat sitä toteuttamaan tarvitaan. Tämä ei vielä sinällään vaadi kummia - ennemmin kyseessä on valmentamisen perusasia. Mutta uskon myös, että Tuokkola tunnistaa tuntemattomassakin pelaajassa ne elementit, joita hiomalla pelaajasta saadaan toimiva palanen hänen pelitapaansa. Tämä onkin sitten sellainen tekijä, joka erottaa tosivalmentajat niistä, jotka mälläävät rahalla ja vaativat käsiinsä valmiin paletin.
Summa summarum, itse en halua vertailla pelaajia paperilla, vaan huomioon tulee mielestäni ottaa myös valmennus ja pelitapa. Moni muukin asia toki vaikuttaa, mutta nuo ovat niin olennaisesti sidoksissa pelaajan tekemiseen, ettei niitä kerta kaikkiaan voi jättää huomiotta.