Samuli Ratinen

Tämä on ihan hyvä palanen kolmosketjuun ja tarvittaessa tuuraamaan satunnaisia pelejä ylempänä. Kyllä minun puolestani menisi tässä roolissa vaikka vielä viisikin vuotta Ilveksessä ihan komeasti. Eturivin mies ei ole, eikä sellaiseksi tällä tasolla koskaan myöskään tule.

Nautin näistä kommenteista jo etukäteen.

Ilveksessä on mennyt pelaajahankinta aivan metsään, jos Ratisella on edes mahdollisuus olla 50 pisteen pelaaja. Tuo tarkoittaisi käytännössä paikkaa ykkösketjussa ja siihen Ratisesta ei ole. Ainakin itse toivon vahvasti, että Suomen tilalle on hankittu joku muu noin 250 000 euron kausiliksasta nauttiva pelaaja.

Tällä kaudella Ratinen joutui liian isoon rooliin loukkaantumisten takia. Kolmoseen tai miksei jopa neloseen sopiva pelaaja tuomaan kiekkoa hyökkäysalueelle ja pitämään sitä siellä.

Oli olosuhteiden pakosta aivan liian suuressa roolissa kevään peleissä. Mies liikkuu nopeasti, kiekko ei. Liikaa tehotonta pyörimistä ja tyhmiä jäähyjä.
Kun junnuina pelattiin pihahöntsyjä mukana oli aina yksi "Ratinen", kikkapoika, joka yritti usein jotain vähän liian hienoa ja onnistui harvoin. Kikkapojat ovat harvemmin kevään miehiä.

Ylivoimainen inhokkini nykyjengistä. Peliä edistävän pelaajan vastakohta. Löytyy loistava luistelu ja vähän käsiäkin mutta pelikäsitys niin heikko että hyvistä ominaisuuksista saa irti lähinnä kiekonriistoja. Ihmettelen valmennuksen päätöstä peluuttaa tätä puoli kautta kärkijätkien vieressä ja varsinkin ylivoimalla? Tarvii pienemmän roolin ja valmennuksen / kokeneiden pelaajien säännöllisen muistutuksen että syötä nyt vittu ajoissa.

Kauhea määrä foorumilla on jengiä, jotka suorastaan hyljeksii Ratista. Itse olen eri mieltä.

Olen samaa mieltä haukkujien kanssa siitä, mitkä ovat puutteet. Pelinlukutaito, oikeiden valintojen tekeminen tilanteissa on välillä haasteellista, joskin nähtiin myös yksittäisiä loistosyöttöjäkin, jotka maaleihin kauden aikana johtivat.

Sitten avaan niitä vahvuuksia. Kaikki toitottaa, että joukkuehan oli liian hidas pärjäämään liikkuvia joukkueita (etunenässä KalPa) vastaan. Niin oli, joukkueessa oli tahmaista jalkaa ihan liikaa, nostetaan vaikka Nättinen, Väisänen, Borg, Lieriö, Björqvist, Meskanen, Könönen. Tämä on vaan liikaa.

Jos ei olisi ollut / ensi kaudella olisi Ratista, niin sehän olisi liikkeeseen taas valtava isku huonompaan suuntaan. Rati pystyy yksinään tuomaan kiekkoa alueelle. Vielä kun omaisi paremman vedon (tätä pitää harjoitella!), olisi laitanousujen kautta maalia kohti valtava uhka vastustajille.

Eniten lämmitti Ratisessa NE LUKUISAT TAKAKARVIT, niin Tappara- kuin KalPa-sarjassakin. Sai lukuisia kiekonriistoja niistä tai vähintään tyrehdytettyä vastustajan mahdollisesti vaaralliseksi muuttuvan hyökkäyksen.

Ratisella on jo pelkästään tämän suurimman vahvuuden eli liikkeen ansiosta aina paikka minun joukkueelle. Toivottavasti saa ensi kaudella kutiaan parannettua, niin pääsee tehoilemaan vielä nähtyä enemmän. Tappara-pelin hatullinenkin lämmitti kyllä sydäntä, vaikka kyseessä olikin Tapparan suurin sulaminen, suorastaan luovuttaminen kyseisessä 4.pelissä.

Mihin ketjuun Ratista sitten pitää asetella ensi kaudella? Siihen vaikuttaa niin moni asia, tärkeimpänä ensi kaudelle tulevat pelaajahankinnat /-tyypit, että turha tällaista on yhtään vielä miettiä. Ja ilman muuta voi herra kehittyä vielä mm. sen pelinäkemyksen ja kudin suhteen.

Foorumin isoin sylkykuppi. Oli mielestäni kuitenkin kauden yllättäjiä. Hyvä liike ja kiekosuojaustaidot, puutteet kaikki tietävät, muttei me Ratiin kaaduttu, vaan ihan johonkin muuhun ja senkin kaikki tietää.

Ehkäpä jo ensi kaudella Rati paukuttaa kovat pisteet.

Kyllä Ratinen menee minulla samaan kategoriaan kuin Lööke. Yllätti todella positiivisesti. Ja tuntuu että täällä molemmat saavat rapaa niskaan. Lööke vähemmän mutta hänkin jostain ihmeen syystä. Ratinen voi helposti rikkoa 30 pisteen rajan ensikaudella.

Todella hyvä ja paransi vielä kevättä kohden, yksi harvoista tässä joukkueessa jolla jalka riitti Kalpaa vastaan. Esim Svejkovskyn kanssa voi ensikaudella olla hyvä tutkapari.

Intoa, käsiä ja jalkoja on, mutta pää tulee valitettavasti aina vähän perässä. Veto paremmaksi ja koheltamista pienemmälle, niin osakkeet paranisi silmissä.

Komppaan ylläolevia, Ratilla on fyysiset ominaisuudet niin hyvässä tikissä, että nyt on aika keskittyä räätälöidysti lajitaitoihin tänä kesänä. Juurikin laukaus, ja päätöksenteko paineen alaisena.

Kutiin löytyy taitovalmennusta helposti, aivojen suorituskyvyn treenaamiseen voisi ottaa mallia vaikkapa sotilaslentämisen puolelta?

(Heikki Mansikka inspiroi ajatusta)

Kauhea määrä foorumilla on jengiä, jotka suorastaan hyljeksii Ratista. Itse olen eri mieltä.

Olen samaa mieltä haukkujien kanssa siitä, mitkä ovat puutteet. Pelinlukutaito, oikeiden valintojen tekeminen tilanteissa on välillä haasteellista, joskin nähtiin myös yksittäisiä loistosyöttöjäkin, jotka maaleihin kauden aikana johtivat.

Sitten avaan niitä vahvuuksia. Kaikki toitottaa, että joukkuehan oli liian hidas pärjäämään liikkuvia joukkueita (etunenässä KalPa) vastaan. Niin oli, joukkueessa oli tahmaista jalkaa ihan liikaa, nostetaan vaikka Nättinen, Väisänen, Borg, Lieriö, Björqvist, Meskanen, Könönen. Tämä on vaan liikaa.

Jos ei olisi ollut / ensi kaudella olisi Ratista, niin sehän olisi liikkeeseen taas valtava isku huonompaan suuntaan. Rati pystyy yksinään tuomaan kiekkoa alueelle. Vielä kun omaisi paremman vedon (tätä pitää harjoitella!), olisi laitanousujen kautta maalia kohti valtava uhka vastustajille.

Eniten lämmitti Ratisessa NE LUKUISAT TAKAKARVIT, niin Tappara- kuin KalPa-sarjassakin. Sai lukuisia kiekonriistoja niistä tai vähintään tyrehdytettyä vastustajan mahdollisesti vaaralliseksi muuttuvan hyökkäyksen.

Ratisella on jo pelkästään tämän suurimman vahvuuden eli liikkeen ansiosta aina paikka minun joukkueelle. Toivottavasti saa ensi kaudella kutiaan parannettua, niin pääsee tehoilemaan vielä nähtyä enemmän. Tappara-pelin hatullinenkin lämmitti kyllä sydäntä, vaikka kyseessä olikin Tapparan suurin sulaminen, suorastaan luovuttaminen kyseisessä 4.pelissä.

Mihin ketjuun Ratista sitten pitää asetella ensi kaudella? Siihen vaikuttaa niin moni asia, tärkeimpänä ensi kaudelle tulevat pelaajahankinnat /-tyypit, että turha tällaista on yhtään vielä miettiä. Ja ilman muuta voi herra kehittyä vielä mm. sen pelinäkemyksen ja kudin suhteen.
Tässä on hyvä ja kokonaisvaltainen analyysi Ratisesta.

Takaisin