Scouttaus-, fantasiointi- ja MuTuilu-ketju

Asylum

Luottopelaaja
Varmaan sarjan huonoin puolustus sekä eniten päästettyjä maaleja, siihen peilaten on kohtuu torjunta%. Malekilla hyvän puolustuksen takana 88,94%

Muilla kausilla myös yhtä heikko torjuntaprosentti Westerholmilla, vaikka sijoitus on ollut pari napsua ylempänä. Katselisin vähän jotain muita vaihtoehtoja.

S_Kuusisto

Vakiokokoonpanossa
Olisiko Westerholm edes mikään varmempi kakkonen, kuin Malek?
Westerholm on Liigassa selvästi ykkösvahtikaliiberia, Malek ei lähelläkään. Torjuntaprosentti kertoo enemmän joukkueen puolustuspelistä kokonaisuutena kuin molarin suorituksesta, maalivahti on siinä vain yksi osa. Parempi tilasto molarin arviointiin on GSAx eli torjunnat yli odotusarvon, joka ottaa huomioon laukaisuetäisyyden ja kulman. Ei sekään täydellinen ole, mutta parempi. Sitä ei valitettavasti julkisesti löydy jatkuvasti päivitettynä, mutta joka kerta kun olen kyseisen tilaston nähnyt, on Westerholm ollut plussan puolella eli keskimääräistä parempi veska. Viimeksi 11.10. Juha Koivulan julkaisemassa tilastossa.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Westerholm on Liigassa selvästi ykkösvahtikaliiberia, Malek ei lähelläkään. Torjuntaprosentti kertoo enemmän joukkueen puolustuspelistä kokonaisuutena kuin molarin suorituksesta, maalivahti on siinä vain yksi osa. Parempi tilasto molarin arviointiin on GSAx eli torjunnat yli odotusarvon, joka ottaa huomioon laukaisuetäisyyden ja kulman. Ei sekään täydellinen ole, mutta parempi. Sitä ei valitettavasti julkisesti löydy jatkuvasti päivitettynä, mutta joka kerta kun olen kyseisen tilaston nähnyt, on Westerholm ollut plussan puolella eli keskimääräistä parempi veska. Viimeksi 11.10. Juha Koivulan julkaisemassa tilastossa.

Westerholm on varmasti tilastojaan parempi maalivahti, mutta pleijareita ajatellen on hänkin aikamoinen "märkäkorva". Itse hakisin tuohon rooliin hieman kokeneempaa kaveria ja esimerkiksi, jos Sportin tilanne sen sallii, niin Niko Hovinen voisi olla hyvä kaveri tuohon rooliin.

Mitä taas teillekin esitettyyn kysymykseen tulee, niin Saipasta ottaisin Westerholmin/Popsilin sijasta Aaron Irvingin. Pelaa kohtuullisella tasolla hurjia minuutteja huonossa jengissä ja varmasti olisi enemmän annettavaa parempien ketjukavereiden kanssa. Samalla täydentäisi Ilveksen puolustuksen rightin kätisyydellä, sekä toisi sitä kokonaisvaltaisemmaksi ominaisuuksiltaan. Myöskään itse pelaajalle en usko olevan kovin iso ongelma vaitaa Lappeenrannan valot Tampereen vastaaviin.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Jos mestaruutta haetaan, niin kakkosveskarina Malek ei riitä.
Riittää jos ei joudu pelaamaan.
2021 Lukko ei käyttänyt kakkosmaalivahtia.
2022 Tapparan kakkosmaalivahti pelasi yhden pelin pudotuspeleissä.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Hienoa päättelyä. Mestaruus myös voitetaan, jos Ilves ei keväällä häviä yhtäkään peliä.
Mää jatkoin viestiäni hieman esimerkeillä.

Itseasiassa kun nyt katselin liigan tilastoja niin kyllä siellä ollaan yhdellä maalivahdilla melkein aina menty.

Itse olen myös siis sitä mieltä, että kakkosmaalivahti tarvitaan, mutta ei se mikään pakko ole jos Langhamer pysyy ehjänä.

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Hyvä idea et Westerholm kakkoseksi keväälle! Ei hän tyhjästä oo maajoukkueessa päässyt kokeilemaan. Olis mestaruuteen riittävä pari Lankku-Westerholm.

Malekille vaan paljon pelejä Kooveessa. Kehittää enemmän ku luukun avaaminen.

Pok

Tähtipelaaja
SaiPan ero pudotuspeliviivaan on nyt jo 12 pistettä, eli siellä lyödään hanskat tätä menoa pian tiskiin.

Sen sijaan Sportien ja muiden joukkueiden pelaajista on vähän liian aikaista puhua, kun ketään muuta ei ole lähimaillakaan putoamassa playoff-kyydistä.

Westerholm olisi tosiaan kerrassaan mainio kakkosmolari.

Blackwolf

Luottopelaaja
Nämä kakkosmaalivahti tarvitaan puheet ovat sinällään hieman yliampuvia. Pelkästään katsomalla kaikkia kärkijoukkueita huomataan, että näistä jokaisella olisi sama tarve. Kaikki eivät varmastikkaan kakkosmaalivahtia
Myöskään hommaa.

Maalivahdin loukkaantuminen pudotuspeleissä olisi siis lähtökohtaisesti kaikille yhtä kova isku. Kakkosmaalivahti on hyvä vakuutus kevääksi, mutta ei mestaruuden suhteen mikääm ykköspalikka.

Ykkösmaalivahdin lisäksi, myös muiden aivan kärkipelaajien loukkaantuminen rommuttaa mestaruushaaveita kaikilta joukkueilta. Eikä myöskään näille ole ”vakuutusta”. Lehterä, Kemiläinen, Turunen, Hakulinen, Gregoire, Suomi, Haapala jne.

jurgen

Tähtipelaaja
Nämä kakkosmaalivahti tarvitaan puheet ovat sinällään hieman yliampuvia. Pelkästään katsomalla kaikkia kärkijoukkueita huomataan, että näistä jokaisella olisi sama tarve. Kaikki eivät varmastikkaan kakkosmaalivahtia
Myöskään hommaa.

Maalivahdin loukkaantuminen pudotuspeleissä olisi siis lähtökohtaisesti kaikille yhtä kova isku. Kakkosmaalivahti on hyvä vakuutus kevääksi, mutta ei mestaruuden suhteen mikääm ykköspalikka.

Ykkösmaalivahdin lisäksi, myös muiden aivan kärkipelaajien loukkaantuminen rommuttaa mestaruushaaveita kaikilta joukkueilta. Eikä myöskään näille ole ”vakuutusta”. Lehterä, Kemiläinen, Turunen, Hakulinen, Gregoire, Suomi, Haapala jne.

Tämäkin totta, mutta maalivahti tuppaa olemaan play offeissa vähintäinkin puoli joukkuetta, joskus jopa yli, että sinänsä kyllä meillä on oltava paikkansa täyttävä 2. molari. Malek ei siihen vielä riitä.

Pok

Tähtipelaaja
Ero on siinä, että kenenkään yhden kenttäpelaajan loukkaantuminen ei totaalisesti romuta mestaruushaaveita, vaikka niitä heikentääkin. Sen sijaan ykkösmaalivahdin loukkaantuminen vie realistiset mestaruusmahdollisuudet, jos kakkosmaalivahti ei ole riittävää tasoa. Jos taas kakkosmaalivahti on tasoa Kalnins tai Westerholm, niin ykkösvahdin loukkaantuminen on kyllä kova isku, mutta mestaruusmahdollisuudet eivät haihdu savuna ilmaan, kuten silloin jos jäljelle jäävä pelaava maalivahti on tasoa Malek tai Piiroinen.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Myöskään hommaa.

No jaa ainakin Lukolla ja Kärpillä on kokonaisuus niin hyvällä tolalla, ettei siellä ole tarvetta varmistella uudella 2.veskarilla.

Mitä Westerholmiin tulee, niin eiköhän halu ole pelata eikä istua loppukautta penkillä. Tarkoittaen sitä, että pelaa Saipassa kauden loppuun tai vastaavasti siirtyy seuraan, missä on realistista odottaa enemmän peliaikaa kuin Langhamerin takana Ilveksessä.

Soho

Tähtipelaaja
No jaa ainakin Lukolla ja Kärpillä on kokonaisuus niin hyvällä tolalla, ettei siellä ole tarvetta varmistella uudella 2.veskarilla.

Mitä Westerholmiin tulee, niin eiköhän halu ole pelata eikä istua loppukautta penkillä. Tarkoittaen sitä, että pelaa Saipassa kauden loppuun tai vastaavasti siirtyy seuraan, missä on realistista odottaa enemmän peliaikaa kuin Langhamerin takana Ilveksessä.

Itse veikkaan, että siirtyy sellaiseen seuraan jossa voi jatkaa ensi kaudellakin. Tuskin on jäämässä Saipaan. Sopimus loppuu sopivasti.

IhanJuniori

Junioripelaaja

Meinaatko, että Leevi Meriläinen on mitat täyttävä kakkos maalivahti? Kun Kärpät leirissä ollaan edelleen hieman sitä mieltä, että Blomqvist ei välttämättä täytä vielä edes ykkösmaalivahdin tonttia.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Itse veikkaan, että siirtyy sellaiseen seuraan jossa voi jatkaa ensi kaudellakin. Tuskin on jäämässä Saipaan. Sopimus loppuu sopivasti.

Jep tuollainen vaihtoehto on hyvinkin mahdollinen. Tätä vasten ja mitä Ilvekseen tulee, niin en olisi Westerholmista kovinkaan innoissani, vaikka onkin tilastojaan parempi.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Meinaatko, että Leevi Meriläinen on mitat täyttävä kakkos maalivahti? Kun Kärpät leirissä ollaan edelleen hieman sitä mieltä, että Blomqvist ei välttämättä täytä vielä edes ykkösmaalivahdin tonttia.

Niin itse asiassa Meriläinenhän on pelannut hyvin, eikä muutenkaan Kärppien ongelmat ole olleet oman maalin suulla, vaan lähinnä tehottomassa hyökkäyksessä.

Ainakaan itse en Kärpissä koskisi Kärppien leirissä maalivahtipeliin.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Niin itse asiassa Meriläinenhän on pelannut hyvin, eikä muutenkaan Kärppien ongelmat ole olleet oman maalin suulla, vaan lähinnä tehottomassa hyökkäyksessä.

Ainakaan itse en Kärpissä koskisi Kärppien leirissä maalivahtipeliin.
Niin siis muotoilin hieman huonosti tämän.
Meriläinen on erittäin pätevä kakkosmaalivahti, mutta ei riitä ykkösmaalivahdiksi. Ja siellä ei ole luotto ihan tapissa Blomqvistiin joten Kärpiltä saattaa puuttua ykkösmaalivahti. Kyllähän sitä pidettiin hieman riskipelinä Kärpiltä, että lähtevät kauteen näin kokemattomalla parivaljakolla. No aika näyttää miten käy.