Vs: Sjöblomin esisopimuksen purkaminen
Ketju on pompannut enemmän omistajuuden pohdintaan kuin varsinaiseeen sopimuksen purkamiseen. Mä olen koittanut pohtia tätä omistajuuden mallia, mikä olisi pitkässäjuoksussa parasta. Kullakin mallilla on etunsa ja sudenkuoppansa.
Yksinvaltias on aina yksinvaltias, kun valtiaalla on homma hallussa, ja oikeat henkilöt valittuna kanssaan yrityksen johtoon, niin hommahan toimii kuin tanssi. Ongelmat putoavat ko. tahon ratkottavaksi. rahojen loppussa lisää tulee joko valtiaalta, tahi valtias etsii tilalleen uuden. Hyvin mennessä taasen valtias voi halutessaan tehdä tiliä ja myydä omistuksesa seuraavalle joka kohtaa urheilubisneksen haasteet.
Hajautetussa omistuksessa ongelmia tulee yhtiökokoustasolla siitä että kuka pääse valtaan. Oikean hallituksen nimittäminen ratkaisee menestyykö vai floppaako firma. Kun bisnes on kuitenkin varsin pieni, ja suhdanneherkkä on se aina alttiina keinottelulle ja keplottelulle, joku haluaa tuoda visionsa esiin ja taustalla on jatkuva kohina ja häärääminen että kuka pääsee valtaan.
Yksittäinen 33% omistus toimii keinottelun estäjänä juurikin niin kauan kun firma elää omillaan. Tämähän on tietysti tavoitteena, mutta historia on meille opettanut että näin ei aina ole. Kuoppia syntyy ja pääomasijoituksia pitää muodossa tai toisessa aina joskus tehdä. Mistäs ry. tempaisee vaikkapa kolmisensataatuhatta kun omaapääomaa pitää miljoonalla korjata? Fiksulla ry:llä olisi tietysti jemmassa Oy:n aiemmat tuotot, mutta reaalimaailmassa? Tähän tilanteeseenhan aikoinaan ajauduttiin ja apuun tuli Vinnie, pelasti ry:n ja toiminta yhtiöitettiin, ja samaan miinaan on sen jälkeen ajauduttu X kertaa. ja joka kerran Setä on kaivanut taskujaan ja lisännyt omistustaan. Muut on lähinnä vikisseet.
Ja turha väittää etteikö Setä olisi puuttunut päivittäiseen toimintaan. Herra on raahannut tänne omia valmentajiaan ja pelaajan riaskoja.... jaellut potkuja jne... tottakai tämähän on Hänen leikkikalunsa.
Kun tämä bisnes turpoaisi niin suureksi että siitä kiinnostuisi instituutionaaliset sijoittajat olisi se väistämättä parasta mitä omistukselle voisi tapahtua. Iso raha toisi mukanaan ammattilais johtajat ja vastuun kantajat. Valitetttavasti koko sm-liiga yhdessäkin on vielä liian pientä ja riskialtista nappikauppaa, että eläkevakuutusyhiöt yms kiinnostuisivat ja sijoittaisivat varojaan.
Mä ymmärrän että sopimus Markon kanssa haluttiin purkaa, mutta tapa miten se hoidettiin on suolesta. ja vaihtoehto näyttää juuri nyt katastrofilta.
Kunpa Setä löytäisi jostain energisen ilveshenkisen sijoittajan joka ostaisi pois laittaisi hommat kuntoon. Kun Oy olisi terve toimiva ja johdossa hommat hanskassa olisi aika pilkkoa omistus.... ja sitten mä heräsin.
J