Tälläinen puhe muista seuroista saa kyllä mun veren kiehumaan joka kerta. Ei tarvitse mennä hirveän montaa vuotta taaksepäin, jolloin jos olisi puhuttu 12 joukkueen Liigasta, niin Ilves olisi ollut ensimmäisten joukossa menossa suoraan alas, eikä silloin täällä kukaan olisi kannattanut Liigan supistamista.
Itsekään en pidä noista jutuista, tai kielenkäytöstä, jossa ne leimataan surkimuksiksi. Saattaa olla jopa niin, että osaa noista "surkimuksista" on hoidettu paremmin kuin Ilvestä aikanaan. Pitkälti voi jopa olla, että nykyinen systeemi voi olla iso syy, että osa seuroista on ajautunut tuohon tilaan.
Sen sijaan tuo viimeinen argumentti ei toimi, itse kuuluin jo silloin ja tunsin monta muuta, joiden mielestä liigaa olisi kannattanut supistaa ja että jos Ilves on pudotakseen, niin siitä vaan ja ehkä konkurssi ja sitä myöden "pohjakosketuksen kautta uuteen nousuun".
Jälkiviisaana voi tietenkin todeta, että hyvä ettei näin käynyt (siis se konkurssi), mutta olihan siinä kaikki tähdet kohdallaan ja runsaasti myös hyvää tuuria, että nousu alkoi niin nopeasti. Tällä en tarkoita tippaakaan aliarvioida vetäjien saavutuksia, ne ovat olleet huikeat, mutta ei tarvitse kuin miettiä, että mitä jos korona olisi rantautunut suomeen 2-3 vuotta aiemmin, oltaisiinko nyt tässä tilanteessa, tuskin.
Tarkemmin ketjun aiheeseen, niin minusta keskustelu siitä, voiko liigaa millään muotoa avata, kun mestis on huonotasoinen, muistuttaa kumpi ensin; muna vai kana keskustelua. Itse olen aika vahvasti sitä mieltä, että suljettu liiga on ajanut tilanteen siihen, että Mestis on sillä tasolla millä nyt.
Siitä ei ole mielipidettä, missä vaiheessa suljetun sarjan systeemi happani, mutta kiireesti pitäisi edetä kohti sarja avaamista ja ylimmän sarjan supistamista. Mikä se oikea systeemi sitten olisi, 12+12, 10+10 tai jotain, en tiedä. Sen nyt voi sanoa, nämä ns laskuvarjorahat tuossa tilanteessa olisivat välttämättömiä.
Nykyinen systeemi on johtanut siihen, että Mestiksen taso on pääosin surkea ja nuorten sarja näivettyy näivettymistään. Tämä kaikki tullee johtamaan siihen, että Suomen asema kansainvälisessä kiekossa heikkenee ja yleisön mielenkiinto myös liigaa kohtaa vähenee ja näin on kierre valmis.
Helppoja ratkaisuja ei ole, mutta näin tavan katsojan silmin näyttää siltä, että sen sijaan, että liigassa pohdittaisiin ratkaisuja, niin siellä enemmän pohditaan hyviä selityksiä sille, miksi ratkaisuja ei kyetä tekemään tai miten niitä siirretään hamaan tulevaisuuteen.