TammiTorjuuKatsomoon
Vakiokokoonpanossa
Mittakaavoissa on ilmeisesti ollut melkoinen ero siinä miten Ilves ja Tappara ovat noita jakaneet. Ilves on jakanut muutama(i)ssa koulussa yhteen peliin ja Tappara puolestaan kaikissa Tampereen kouluissa, ympäristökuntien kouluissa ja ilmeisesti nyt on jo jaettu paljon kauemmaskin. Ainakin osa on saanut lippuja jo useampaan kertaankin. Sponsorit ovat Tapparan kanssa sopineet, että ovat ostaneet lippuja halvemmalla ja sitten niitä on jaettu varsin runsaskätisesti.Oon lähes 100% varma, että lukenut Ilveksen jakaneen koululaisille lippuja jossain vaiheessa tällä kaudella. Olisiko ainakin jossain ympäryskunnassa ollut.
Modulight sponsoroi syyslomalla Tappara-Sport -peliä ja jakoi liput siihen peliin jokaiselle Tampereen alakoululaiselle ja ainakin osassa yläkouluissa oli myös lippuja jaettu. Ennen joulua kaikille Tampereen ympäryskuntien alakoululaisille jaettiin liput 3.1. pelattuun Tappara–Jukurit-otteluun. Nyt ilmeisesti Saarioinen on sponsoroinut jaettavia lippuja tähän Tappara-KooKoo -otteluun. Nämä ovat ainakin Tapparalla olleet tällä kaudella hyvin laajoja ”ilmaislippujen” jakoja. Ilmaislippuja siis käyttäjille, vaikka sponsorit ovat niistä jotakin maksaneet.
Kuten todettua, on aika monipiippuinen homma tämä lippujen jakaminen. Saahan sillä kivoja katsojalukuja ja ehkä kerta luontoisena toimivaakin, mutta sitten kun katsojia totutetaan siihen, että liput ovat ilmaisia niin tapahtuman arvo tavallaan kärsii. Etenkin kun samat ihmiset alkavat saamaan lippuja useampaan kertaan, niin totutaankin odottamaan niitä, eikä halutakaan enää maksaa. Peleihin joihin jaetaan valtavat määrät ilmaislippuja, saattaa maksavasta katsojasta tuntua hölmöltä kun muut pääsevät ilmaiseksi ja itse on mennyt ihan maksamaan tästä.
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Ilveksen pelitapahtuma kokonaisuudessaan ja etenkin tunnelma on sillä tasolla, että siitä kannattaa maksaa ja rahoilleen todellakin saa vastiketta. Peliä on ihan eri katsoa paikan päällä kuin televisiossa, ei oikestaan voi edes verrata. Kyllä siitä fiiliksestä ja tunnelatauksesta on valmis maksamaan. Siksi Ilveksellä ei ehkä ole sellaista tarvetta jaella lippuja, kun tuote on kunnossa ja lippukauppa käy joka tapauksessa.