Tammelan stadion

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Miksi mennä katsomoon, kun voi seistä takakäytävällä?
Tässä puhutaan nyt eri asiasta. Ymmärtääkseni sen oluen kanssa voi mennä omalle paikalleen anniskelukatsomoon tai sitten jäädä katsomaan esim. sinne takakäytävälle tuoppi kädessä. Osalle se tuoppi kädessä seisominen lienee parasta ikinä. Osa halunnee istua alas omalle paikalleen.

Sekin olisi jo hyvä ratkaisu, kun päädystä otettaisiin X määrä penkkejä pois ja kaiteet tilalle.
Olisi varmaan hyvä, mutta olen ymmärtänyt, että se ei ole välttämättä ihan niin helppo juttu toteuttaa UEFA:n säädöksistä tms. johtuen.

Eteläpäädyssä on nyt yksi seisomakatsomo C3, joka on ikärajaton kannattajakatsomo. Tuo on hyvä asia, koska silloin alaikäisilläkin on mahdollisuus liittyä mukaan kannattajatoimintaan.

Tämän keskustelun perusteella saattaisi olla tarvetta myös K18-seisomakatsomolle. Tai minun mielestäni ainakin on jotenkin hölmöä myydä istumapaikkalippuja katsomolohkoihin, joissa lippujen ostajat eivät lopulta edes katso peliä. Tuo näkyy sitten TV-kuvissakin tyhjinä paikkoina, mitä on näillä foorumeillakin ihmetelty loppuunmyydyiksi ilmoitetuissa otteluissa.

Vielä tuohon sosiaaliseen tapahtumaan, että tavallaan tunnistan sen itsekin, mutta toisaalta samaan aikaan kannattajatoimintaan osallistuminen tuntuu ainakin omalla kohdalla hankaloittavan sitä sosiaalista puolta. Moni kaveri on sitten kuitenkin eri katsomossa. Itselle joukkueen kannattaminen on kuitenkin tärkeämpi asia, vaikka se nostaakin kynnystä kutsua esimerkiksi ensikertalaisia mukaan "suoraan syvään päätyyn".
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: 17

Alfred Lammas

Luottopelaaja
Viestejä
3 608
Jurgenin kommentti vessajonoista ja tarjoilun hitaudesta sisältää paradoksin. Tilanteen korjaamiseksi on joko lisättävä vessapilttuiden tarjontaa tai hidastettava nestetuotteiden tarjoilua entisestään virtsan erityksen hillitsemiseksi.

Näin ensikertalaisena käytävien ahtautuminen oli vielä Nokia Areenaakin häiritsevämpää. Luulisin, että noin 4000 katsojaa olisi palvelujen sujuvuuden kannalta nykyjärjestelyin vielä hyvä.

Mutta pelin seuraaminen surkeatakin surkeampaa äänentoistoa lukuun ottamatta onnistui mainiosti. Ja pelikin oli oikein hyvä. Tärkeintä tietenkin on itse urheilu ja olosuhdekysymykset ovat sitten jo enemmänkin marginaalia.
 

17

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
843
Tässä puhutaan nyt eri asiasta. Ymmärtääkseni sen oluen kanssa voi mennä omalle paikalleen anniskelukatsomoon tai sitten jäädä katsomaan esim. sinne takakäytävälle tuoppi kädessä. Osalle se tuoppi kädessä seisominen lienee parasta ikinä. Osa halunnee istua alas omalle paikalleen.


Olisi varmaan hyvä, mutta olen ymmärtänyt, että se ei ole välttämättä ihan niin helppo juttu toteuttaa UEFA:n säädöksistä tms. johtuen.

Eteläpäädyssä on nyt yksi seisomakatsomo C3, joka on ikärajaton kannattajakatsomo. Tuo on hyvä asia, koska silloin alaikäisilläkin on mahdollisuus liittyä mukaan kannattajatoimintaan.

Tämän keskustelun perusteella saattaisi olla tarvetta myös K18-seisomakatsomolle. Tai minun mielestäni ainakin on jotenkin hölmöä myydä istumapaikkalippuja katsomolohkoihin, joissa lippujen ostajat eivät lopulta edes katso peliä. Tuo näkyy sitten TV-kuvissakin tyhjinä paikkoina, mitä on näillä foorumeillakin ihmetelty loppuunmyydyiksi ilmoitetuissa otteluissa.

Vielä tuohon sosiaaliseen tapahtumaan, että tavallaan tunnistan sen itsekin, mutta toisaalta samaan aikaan kannattajatoimintaan osallistuminen tuntuu ainakin omalla kohdalla hankaloittavan sitä sosiaalista puolta. Moni kaveri on sitten kuitenkin eri katsomossa. Itselle joukkueen kannattaminen on kuitenkin tärkeämpi asia, vaikka se nostaakin kynnystä kutsua esimerkiksi ensikertalaisia mukaan "suoraan syvään päätyyn".
Kiitos. Sanoitit mun aiemman viestin itseäni paremmin tässä.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 420
Tämän keskustelun perusteella saattaisi olla tarvetta myös K18-seisomakatsomolle.


Tällä ei ole merkitystä. Vaikka k18 katsomo olisi seisomakatsomo, ei sinne silti mennä sen tuopin kanssa seisoskelemaan. Idea on olla tasanteella, jossa voi kaveriporukan kanssa muodostaa ryhmiä ja siirtyillä ryhmien välillä sosiaalisena kohtaamisina.

Ilmiö on tosiaan perusjuttuja vanhassa Tammelassa, Ratinassa, mutta myös Tehtiksellä ja Boltilla sekä Veritaksella. Olutta juodaan porukoissa takana tai kentän tasalla olevilla tasanteilla vaikka katsomoon pääsisikin. Katsomossa ei voi ryhmäytyä vastaavalla tavalla, vaikka se olisi seisomakatsomo. Siinä on edelleen rivit ja liikkuminen on hankalaa ja pakotettua rivien mukaisesti.

Eli "tyhjien paikkojen" ongelmaan asialla ei ole mitään vaikutusta. Ainoastaan tasanteella olemisen kieltäminen ajaisi ihmiset katsomoon ja tätä aluksi yritettiin, mutta siitä on järkevästi sittemmin luovuttu.
..ja erillisiä tasannepaikkalippuja siis ei voi myydä, koska kaikille on oltava numeroitu oma paikka katsomossa.
 

Keltavihreäpeto

Rivipelaaja
Viestejä
72
Tunnistaako kukaan vanhemman sukupolven ihminen Tampereella sellaista ominaispiirettä, että on pakko lähteä kiertämään hallia/stadionia erätauolla. Isä-ukkoni tätä harrasti ja olen pistänyt merkille, että Tammelassa tätä harrastetaan. Eli ei osteta mitään, eikä edes käydä vessassa. Kävellään jonossa vain ja etsitään käytävältä tuttuja jolle morjestaa.

Ja tämä ei todellakaan ole jokaisen kaupungin tapa kun olen vuosien saatossa tehnyt empiiristä tutkimusta. Monessa paikassa korkeintaan käydään seisoskelemassa oman katsomo-osan sisäänkäynnin luona, mutta ei lähdetä vaeltamaan. Juuri tuo kiertely aiheuttaa jonoja joka paikkaan, kun käytävistä tulee älyttömän ahtaita.
 

Bobcat

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
481
Tunnistaako kukaan vanhemman sukupolven ihminen Tampereella sellaista ominaispiirettä, että on pakko lähteä kiertämään hallia/stadionia erätauolla. Isä-ukkoni tätä harrasti ja olen pistänyt merkille, että Tammelassa tätä harrastetaan. Eli ei osteta mitään, eikä edes käydä vessassa. Kävellään jonossa vain ja etsitään käytävältä tuttuja jolle morjestaa.

Ja tämä ei todellakaan ole jokaisen kaupungin tapa kun olen vuosien saatossa tehnyt empiiristä tutkimusta. Monessa paikassa korkeintaan käydään seisoskelemassa oman katsomo-osan sisäänkäynnin luona, mutta ei lähdetä vaeltamaan. Juuri tuo kiertely aiheuttaa jonoja joka paikkaan, kun käytävistä tulee älyttömän ahtaita.
Lienen vajaana viiskymppisenä jo vanhempaa sukupolvea, sillä tuo on hyvin tuttu riútiini itselle Hakametsästä, Areenalta kuin nyt Tammelastakin. Se oli/on juurikin sitä tässä ketjussa mainittua sosiaalista tapahtumaa. Itse olen sen verran introvertti, että lähinnä jää moikkailun asteelle enempi, kuin erien päälle ulottuviksi turinahetkiksi.
Ja siinä kiertämisessä toimi mainiosti, että osa jää paikoilleen oman katsomonsa kohdille, jolloin kiertämällä näkee heitä.
 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
4 976
Pahoittelut ensimmäisenä siitä etten jaksa kahlata palstaa ja etsiä jo valmista vastausta.

Tuli tänään käytyä uusitulla Tammelan stadionilla ensimmäistä kertaa.
Jo telkkarista on tullut havaittua, että kenttä on tosi märkä, vaikka keli olisi täysin kuiva. Miksi näin? Miksi se on todella märkä?

E4 katsomossa olin. Ei kerennyt vessassa käymään ja juomaa ostaan tauon aikana, vaikka stadion oli vain vähän yli puolillaan. Siitä miinus. Muuten oli kyllä tosi hieno ja viihtyisä stadion. Ottelun jälkeinen poistuminen stadionilta on mietitty ja toteutettu tuhat kertaa sujuvammin, kuin meidän kiekko-areenassa.
 

38 Special

Luottopelaaja
Viestejä
1 568
Jo telkkarista on tullut havaittua, että kenttä on tosi märkä, vaikka keli olisi täysin kuiva. Miksi näin? Miksi se on todella märkä?
Koska kenttää kastellaan sadettimilla ennen peliä ja tauolla.
 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
4 976
Koska kenttää kastellaan sadettimilla ennen peliä ja tauolla.
Tottakai sen olen tajunnut ja tänään nähnytkin sen. Mutta miksi se kastellaan niin tolkuttoman märäksi, että vesi oikein roiskuu pallon osuessa kenttään?

Siihen varmasti on joku syy miksi näin tehdään. Mua kiinnostaa tietää se syy.
 

Atte902

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
405
E4 katsomossa olin. Ei kerennyt vessassa käymään ja juomaa ostaan tauon aikana
Tuolta ylähäältä on joo tosi hidasta päästä alas. Minusta tässä matsissa oli sopivasti ihmisiä ja siellä vielä pääsi liikkumaan. Täydellä stadionilla siellä ei voi tehdä mitään. B3:sta on helppo pujahtaa nopeasti kioskin jonoon. Tänään myös kioskin palvelu tuntui nopealta. Vessoista en osaa sanoa, kun minulla on rautainen rakko, enkä ole koskaan käynyt Tammelassa vessassa :D

Jos olisin E-katsomossa, tyytyisin niihin tasanteella oleviin pikkukioskeihin, joista ainakin toinen oli otettu pois euro-pelistä, jostain syystä. Veikkaan myös, että vieraskatsomon kulmassa oleva vessa on paljon ruuhkattomampi puoliajalla.
 

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 833
Tottakai sen olen tajunnut ja tänään nähnytkin sen. Mutta miksi se kastellaan niin tolkuttoman märäksi, että vesi oikein roiskuu pallon osuessa kenttään?

Siihen varmasti on joku syy miksi näin tehdään. Mua kiinnostaa tietää se syy.
Oletko varma että kyseessä on vesi eikä vaalean värinen puurouhe, mitä tekonurtsiin levitetään kumirouheen sijaan? Itsekin luulin sitä aluksi vedeksi.
 

38 Special

Luottopelaaja
Viestejä
1 568
Tottakai sen olen tajunnut ja tänään nähnytkin sen. Mutta miksi se kastellaan niin tolkuttoman märäksi, että vesi oikein roiskuu pallon osuessa kenttään?

Siihen varmasti on joku syy miksi näin tehdään. Mua kiinnostaa tietää se syy.
Noin yleisesti tekonurmea kastellaan, jotta kitka olisi pienempi. En osaa sanoa, onko Tammelassa tekonurmi poutasäällä märempi kuin jollain toisella kentällä.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Tottakai sen olen tajunnut ja tänään nähnytkin sen. Mutta miksi se kastellaan niin tolkuttoman märäksi, että vesi oikein roiskuu pallon osuessa kenttään?
Yleensä se kentästä "roiskuva" vesi on itse asiassa tekonurmen täyteainetta, joka ei ole perinteistä kumia, vaan vesistöille ystävällisempää biohajoavaa BioFlex-täytettä.

 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
4 976
Oletko varma että kyseessä on vesi eikä vaalean värinen puurouhe, mitä tekonurtsiin levitetään kumirouheen sijaan? Itsekin luulin sitä aluksi vedeksi.
En ole varma ollenkaan nyt kun tuon kerroit.

Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista lukea tarkemmin jostain tuosta alustasta ja sen hoitamisesta.
 

Atte902

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
405
Oletko varma että kyseessä on vesi eikä vaalean värinen puurouhe, mitä tekonurtsiin levitetään kumirouheen sijaan? Itsekin luulin sitä aluksi vedeksi.
Käsittääkseni se on enemmänkin pinnoitettua hiekkaa. Minusta kuitenkin pelin aluissa nimen omaan vesi on se, joka nousee kengistä, eikä tuo aine.
 

Virta11

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
154
Tuolta ylähäältä on joo tosi hidasta päästä alas. Minusta tässä matsissa oli sopivasti ihmisiä ja siellä vielä pääsi liikkumaan. Täydellä stadionilla siellä ei voi tehdä mitään. B3:sta on helppo pujahtaa nopeasti kioskin jonoon. Tänään myös kioskin palvelu tuntui nopealta. Vessoista en osaa sanoa, kun minulla on rautainen rakko, enkä ole koskaan käynyt Tammelassa vessassa :D

Jos olisin E-katsomossa, tyytyisin niihin tasanteella oleviin pikkukioskeihin, joista ainakin toinen oli otettu pois euro-pelistä, jostain syystä. Veikkaan myös, että vieraskatsomon kulmassa oleva vessa on paljon ruuhkattomampi puoliajalla.
Voiko Ilves tehdä näille mitään vai onko täysin tekemätön paikka?

Mun mielestä ainakin B-käytävän päissä on tilaa? Esim. Olympiastadionilla on rivi bajamajoja käytössä. Austria Wien -pelissä olin kattelemassa siinä Austria-fanien päässä tunnelmaa ni se käytävä siinä päässä vaikutti todella tilavalta ja rauhalliselta. Itse asiassa siihen ois varmaan mahtunu WC-konttiki, joka auttais jo paljon.

Näitä ratkaisuja tuskin tarvittaisiin muuta kuin niissä peleissä mihin tulee väkee paljon. Vaikkakin nyt tosiaan oli reilut puolet kapasiteetista.

Sillon kannattaa ehkä käydä tosiaan vähän kattelemassa muualla oisko lyhyempää jonoo, eikä jäädä sinne ylös.

Mitä juomatarjoiluun yms. tulee niin Klubi-fanit kehui, että juomaa sai nopeesti. Osaako kaikkialla stadionia myyjät esim. valmistautua ennalta puoliajan päättymiseen? Oluen tapauksessa siis annostella niitä tuoppeja valmiiks ihan reippaanlaisesti ennen ku ihmisiä alkaa tuleen.

Sitten jos mitään ei voi tehdä niin mennään näillä.
 

Pirkkalan Litti

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
496
Jos nyt kommentoin vielä yleisesti sitä miksi kenttiä kastellaan; pallo liikkuu paremmin kostealla kentällä. Kenttä halutaan kastella hyvin etenkin, jos kotijoukkue on Ilveksen tapaan pallollisesti dominantti.

Joskus altavastaaja jättää kentän kastelematta ja pallo liikkuu sen vuoksi hitaasti. Tämä antaa etua huonommalle joukkueelle, koska pallo liikkuu hitaammin.

Tammelassa roiskuva aine on kyseisen tekonurmimallin rouhetta, kuten täällä jo mainittiin. Sekä tekonurmea että luonnonnurmea on tärkeä kastella ennen peliä, jotta pelitempo ja ottelun taso ovat mahdollisimman korkealla.
 

Matami_mimmi

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
134
Lienen vajaana viiskymppisenä jo vanhempaa sukupolvea, sillä tuo on hyvin tuttu riútiini itselle Hakametsästä, Areenalta kuin nyt Tammelastakin. Se oli/on juurikin sitä tässä ketjussa mainittua sosiaalista tapahtumaa. Itse olen sen verran introvertti, että lähinnä jää moikkailun asteelle enempi, kuin erien päälle ulottuviksi turinahetkiksi.
Ja siinä kiertämisessä toimi mainiosti, että osa jää paikoilleen oman katsomonsa kohdille, jolloin kiertämällä näkee heitä.
1000019561.jpg

Anteeksi, oli pakko :D tuli niin tämä mieleen sun aloitussanoista...itse olen myös vajaa viisikymppinen :rolleyes::D
 
Ylös