Tampereen Tappara

Jääkiekon hauskuus alkaa kadota siinä vaiheessa, kun keskitytään vain tappelemaan siitä, onko meidän isi parempi kuin teidän isi. Lisäksi jatkuvasti rakentuvalla provosointikierteellä tunnutaan olevan nykyään ongelmissa hallin ulkopuolella sanojen siirtyessä fyysiseksi mittelöksi vielä viikonloppupeleissä kuningas alkoholin antaessa sopivaa buustia hölmöilyille. Pieni hyvässä hengessä tapahtuva kuittailu molemmilta on kuulunut aina asiaan ja se on ihan tervettä, mutta osalta on kadonnut rajat tässä asiassa.
Ihan ensiksi, olen täysin samaa mieltä, että kaikenlainen fyysisen koskemattomuuden rikkominen on perseestä ja olisi pitänyt karsia pois jo eilen. Vaikka kuinka tulisi skenepisteitä Serbiasta. Jos nyt ihan pakko on myllyttää vastapuolen kanssa, niin hoitakaa ne vaikka jossain Pyynikin metsissä, missä ei sivullisia ole mukana.

Toinen pointti, minkä olen huomannut värittävän keskustelua mm. kahvipöydissä, työpaikoilla ja erityisesti keskustelupalstoilla sekä sanomalehdissä, on tämä väite väkivallan kasvamisesta paikallispeleissä. Olen itse käynyt paikallispeleissä 90-luvun puolivälistä alkaen. Kaikenlaisia lapsellisuuksia kuten huutelua, pilkkalauluja ja tavaroiden heittelyä on ollut ainakin sieltä 90-luvulta lähtien. Ja kyllä, myös niitä tappeluita, vaikka en niitä 90-luvulta muista, mutta 2000-luvun alkupuolelta kyllä.

Kuten aiemmin sanoin kaikenlainen fyysisen koskemattomuuden rikkominen on perseestä. Hymähtelen kuitenkin hiljaa itsekseni aina, kun näen vertauksia joihinkin venäläisiin ja brittiläisiin huligaaneihin tai joihinkin pahimpiin aivottomuuksiin HJK:n ja HIFK:n välillä, ja kuinka ollaan samalla vaarallisella tiellä Tampereella. Tällöin mieleeni tulee, että ovatko nämä henkilöt ihan oikeasti käyneet peleissä ennen sosiaalista mediaa, missä kaikki vedetään aina ääripäihin.

Tampereella pystyi viime kaudella liikkumaan Ilveksen kuosit päällä Tapparan päädyssä, ja Tapparan kuosit Ilveksen päädyssä*. Uskon vahvasti, että tämä on mahdollista myös tulevalla kaudella. Niin kauan, kun näin pystyy tekemään sanoisin tilanteen olevan Tampereella vähintäänkin erinomainen.

*Selvennyksenä vielä, että päädyllä tarkoitan käytäviä areenalla.

Takaisin