Timo Koskela - Ilveksen urheilujohtaja

Kyllähän Tillu laskeskeli, että hyökkäyssuunnan tehosentterit ovat Mäntykivi ja Najman. Nättinen komppailee mutta enemmän omanpään pelaaja. Najman menikin täysin ohi ja lopputulemana se, että Mäntykivi ainut sentteri joka kykenee tehoihin ja loput ovat 3 ja 4 ketjun luutia.

Najman hankittiin yhden kohtuullisen kauden jälkeen ja jo varhain syksyllä nuorella iällä. Kodytek vol 2.

Tuon jälkeen oltiin vielä huutokaupassa Mattilasta.

Se on totta, että Tillun senat meni tälle kaudelle pääosin puihin... joo, meillä on mitat täyttävä 1. sentteri, mutta sitten onkin pelkkiä 3-5 senttereitä. Tähän pitää kiinnittää ensi kaudella kaikki panostukset, että saadaan oikeasti myös se 2. sentteri.

Tälle kaudelle tehdyissä hankinnoissa pitää huomioida case Palve. Väitän palapelin tilanteen olleen maaliskuussa 2024:
Palve/Mäntykivi
X/Mäntykivi
Najman
Borg

Palven ulkomaanoption käyttö laittoi haasteita hankintapuolelle, koska kotimaiset sentterit kiinnitetään jo hyvissä ajoin.

Kun keskustelua on paljon siitä että Curry oli arpa ja Najman ei niin onko tähän jotain dataa?

ECHL:stä on tullut ihan muutamien vuosien sisällä monta kertaa Liigan parhaimpia pelaajia vailla kokemusta Liigasta tai Euroopasta ylipäätään. Danforth, Martin, Tardif, Zapolski jne jne, lista alkaa olla pitkä. Kuinka monta Tsekin liigasta on tullut?

Kun keskustelua on paljon siitä että Curry oli arpa ja Najman ei niin onko tähän jotain dataa?

ECHL:stä on tullut ihan muutamien vuosien sisällä monta kertaa Liigan parhaimpia pelaajia vailla kokemusta Liigasta tai Euroopasta ylipäätään. Danforth, Martin, Tardif, Zapolski jne jne, lista alkaa olla pitkä. Kuinka monta Tsekin liigasta on tullut?

Itse olisin kyllä koittanut O'Learyn sijasta kalastella vaikka jonkin legendaarisen sentterilaiturin ECHL:stä ennen siirtorajaa, jos vaikka olisikin löytynyt jotain hyödyllistä. Alaketjujen möyrijöitä oli jo Borgin ja Nättisen muodossa, mutta Mäntykiven apuna ei ketään.

Itse olisin kyllä koittanut O'Learyn sijasta kalastella vaikka jonkin legendaarisen sentterilaiturin ECHL:stä ennen siirtorajaa, jos vaikka olisikin löytynyt jotain hyödyllistä. Alaketjujen möyrijöitä oli jo Borgin ja Nättisen muodossa, mutta Mäntykiven apuna ei ketään.
Ei kuulemma ollut sellaisia koko maailmassa tarjolla, näin kerrottiin. Timppa toki painoi pitkää päivää läpi talven tehden kaikkensa, mutta ei auta. Lieriö it is.

Kovarcik ja Kantner tulee äkkiä mieleen.

Olisiko nyt sitten se hetki kun Tillu alkaa ottaa oppia joukkueen kasaamisesta?

Kyllähän Lieriö olisi ollut ihan jees, jos olisi pystynyt pelaamaan viime kauden tasolla. En ainakaan itse osannut arvata, että olisi taantunut vuodessa ihan noin paljon.

ECHL:stä on tullut ihan muutamien vuosien sisällä monta kertaa Liigan parhaimpia pelaajia vailla kokemusta Liigasta? Danforth, Martin, Zapolski jne jne, lista alkaa olla pitkä. Kuinka monta Tsekin liigasta on tullut?
Lukas Dostal, Dominik Pavlat, Michal Kovarcik, Matyas Kantner, Lukas Jasek. Nämä nyt tuli nopeesti mieleen, kai ovat ihan ok pelimiehiä olleet Liigassa.

Olisiko nyt sitten se hetki kun Tillu alkaa ottaa oppia joukkueen kasaamisesta?
Nope. Kaikki isot nimet kiertävät Ilveksen kaukaa ja meille riittää nämä "ihan hyvät" liigatason pelaajat kuten Kucerik ja Enberg/Török. Samalla luotetaan ja satsataan siihen että Ratikat ja Kapet ottavat uudet stepit urallaan yms hevonpaskaa.

Kyllähän Lieriö olisi ollut ihan jees, jos olisi pystynyt pelaamaan viime kauden tasolla. En ainakaan itse osannut arvata, että olisi taantunut vuodessa ihan noin paljon.
Lieriö on ihan jees pelaamaan omaa rooliaan, eli pieniä minuutteja nelosketjussa. Ilveksellä ei tosin ollut siihen rooliin tarvetta viime kaudella, eikä tälläkään kaudella. Merkitys mestaruusjahdissa 0,1 % luokkaa. Ei todellakaan mitään itse pelaajaa vastaan, mutta millä logiikalla hankittiin Ilvekseen 2 kertaa peräkkäin, etenkin kun tarve ja vajaus rosterissa oli ihan muualla.

ECHL:stä on tullut ihan muutamien vuosien sisällä monta kertaa Liigan parhaimpia pelaajia vailla kokemusta Liigasta? Danforth, Martin, Tardif, Zapolski jne jne, lista alkaa olla pitkä. Kuinka monta Tsekin liigasta on tullut?
Mun mielestä Najman oli ilman muuta iso arpa jo lähtökohtaisesti. Se että pärjää Tsekin liigassa ei tarkoita yhtään mitään kun aletaan pelaamaan suomalaista kiekkoa. En oikein ymmärrä miksi kärkirooliin haetaan tuolta pelaajaa, kun peli on fyysiseltä vaateeltaan aivan eri planeetalta näiden kahden liigan välillä. Varsinkin jos pelaaja ei ole pelannut koskaan kotimaansa ulkopuolella.

En sano etteikö tuolta voisi löytyä timanttisiakin vahvistuksia, mutta tietyt riskit näihin Tsekin liigan hakuihin aina sisältyy. Lähtökohtaisesti itse haluaisin että vahvistuksia kartoitettaisiin liigoista joissa peli edes etäisesti muistuttaa Liiga-kiekkoa.

Ilveksen resursseilla ei ylipäätään kyllä luulisi joutuvan hakemaan kärkirooleihin mitään arpoja, vaan pitäisi olla kaikki edellytykset hankkia liigassa jo tasonsa osoittaneita kavereita.

Teki se enemmän pisteitä mutta aloitusten kanssa ollut hakemista. Voisiko olla että hänelläkin olisi jotain vaivaa? Ymmärrän kyllä miksi hänet tuotiin takaisin. Ei toki olla saatu mitä olisi voinut odottaa.

Meillä ei ollut mitään tarvetta tämän tyylin miehelle. Kauden aikana saatiin itku silmässä katsella, kun Lieriö, Borg ja Nättinen kävivät vuoronperään pilaamassa ylivoimapelin. Nyt myös sitten kauden tärkeimmällä hetkellä molemmissa ylivoimissa pyöri nämä saksikäsiedwardit.

Takaisin