Timo Koskela - Ilveksen urheilujohtaja

Omasta mielestäni tämä on ärsyttävin ja heikoin tapa puolustaa Tillua. Meillä tavallisilla pulliaisilla ei ole mitään hajua, keitä pelaajia olisi ollut Ilvekseen saatavilla.
Tää on ihan validi kysymys siinä kohtaa varsinkin, kun näitä ”kotimaisia staroja” tänne huudetaan. Ulkomaisia olisi voinut löytyä juu ja sieltä on hyviä pelaajia löydettykkin kuten esimerkiksi Jasek ja Török. Mutta, sitten kun sieltä hankitaan ollaan ”muukalaislegioona”.

Ja ylipäätään poimin vain itse tuon, että nää kärkipelaajat mitä on Liigaan tai Liigan sisältä pystytty naaraamaan on ollut rightin oikeita laitureita lähes kaikki. En nää oikein ketään joka olisi näistä mennyt Tillun ”ohi” toiseen Liiga seuraan joka harmittaisi.

Ja en puolusta Tillua vaan haluan tietää ketä kotimaisia tähtiä foorumi tänne olisi naarannut. Niitä kyllä pystyy itsekkin seuraamaan ketä on ollut vapaana ja realistista hankkia.
Vastauksena epämääräiseen kysymykseen, kuka olisi ollut sellainen hankinta, mikä meidän olisi pitänyt tehdä, on joku, jonka olisimme voineet hankkia. Se on jo riittävä kritiikki Tillua vastaan.
Tämä vasta epämääräinen väite olikin. Kuka ”joku” on sellainen jonka ”Tillu olisi voinut hankkia”? Onko sulla joku tieto, että tällänen mysteeri pelaajahankinta olisi ollut saatavilla meille mikä meidän olisi ”pitänyt tehdä” ja olisi jäänyt tekemättä?

Viimeksi muokattu:
Ja en puolusta Tillua vaan haluan tietää ketä kotimaisia tähtiä foorumi tänne olisi naarannut. Niitä kyllä pystyy itsekkin seuraamaan ketä on ollut vapaana ja realistista hankkia.

Ja vielä niin että joukkueessa on oikeasti hyvä kenttätasapaino ja oikeat roolitukset niin ettei ole vain tähtisikermiä joiden neloskenttäkin olisi 1-2 kenttä jossain pienemmässä puljussa.

Tämä on silti ihan semantiikkaa mielestäni. Jos ne nyt tuonne Liigaan ilmoitetaan ja Ilves on siellä samoilla kärkikahinoilla niin pitäisi olla mahdollisuus näitä pelaajia saada.

Pidän ~20% eroa kärkibudjetteihin kyllä ihan merkittävänä.

Ilveksessä on kokeiltu erilaista pelaajahankintapolitiikkaa areenan alkuaikoina. On ollut Eemeli Suomea, Petri Kontiolaa, Henrik Haapalaa... loistavia pelaajia kaikki, mutta aina on jäänyt jostain rosterissa vajaaksi, kun pelimerkit eivät ole riittäneet koko rosterin laatuun. Nyt on selkeä strategia, että koitetaan saada edullisemmin laajempi kärki niillä pelimerkeillä mitä on, ettei olla kusessa jos joukkueen kärkipelaajat loukkaantuvat.

Joukkue on mielestäni paperilla parempi kuin viime kauden alussa. Viime kaudella oltiin lähempänä finaalipaikkaa, kun Joken tai Pendon aikana (kutospelissä jatkoajalle), että ei se nyt niin heikosti mennyt. Viime kauden finalistit osoittivat, että kollektiivi on aina vahvempi kuin joku yksittäinen pelaaja. Ja tuolla tiellä Ilves selkeästi on, kuten Koskelakin on sen sanonut.

Olen koittanut muistuttaa niistä vaikeuksista mitä Hölö on aikaisemmin kohdannut. Ei tämä kauden aloitus ja painetila juurikaan eroa parin vuoden takaisesta Pelicansista. Hölö on ollut erittäin johdonmukainen jokaisessa haastattelussa ja pressissä. Jotkut näkee ettei Hölö reagoi pelien aikana ja pelien välissä, minä sanon että Hölö ei panikoi. Hän tietää missä tämä laiva menee.

Kirjoitin jo pitkästi toiseen ketjuun tästä ilmapiiristä, mikä vallitsee keskusteluissa. Itse näen Ilveksessä valtavasti mahdollisuuksia: jos tämä joukkue selviää tästä alun myrskystä niin aika vahva alkaa olemaan selkäranka pitkän talven keskellä.

Omasta mielestäni tämä on ärsyttävin ja heikoin tapa puolustaa Tillua. Meillä tavallisilla pulliaisilla ei ole mitään hajua, keitä pelaajia olisi ollut Ilvekseen saatavilla.

Vastauksena epämääräiseen kysymykseen, kuka olisi ollut sellainen hankinta, mikä meidän olisi pitänyt tehdä, on joku, jonka olisimme voineet hankkia. Se on jo riittävä kritiikki Tillua vastaan.

Sitä paitsi Tillu hankki vasempaan laitaan Henmanin. Hän(mies) on saanut mielestäni turhankin paljon kritiikkiä niskaansa syypäänä Ilveksen tappioihin, ja hankinnan onnistumista pystytään arvioimaan hieman myöhemmin.

Tällä hetkellä itse pidän Tillun kauden pelaajahankintoja suurimmalta osin positiivisena, mutta Ilveksen "valmentaja saa palkata kaverinsa" -politiikkaa katastrofaalisena.

Olen samaa mieltä viestisi alun premissistä. Kyseessähän on argumentointivirhe. Henkilön suorituskyvyn kritisointi perusteluin ei vaadi parempien vaihtoehtojen esittämistä ollakseen validi argumentti. Tähän pitää kuitenkin lisätä, että pelkät oneliner-toteamusviestit kymmenillä huutomerkeillä varustettuina eivät ole argumentteja, joten ärsyttävin puolustustapa on joskus myös se järkevin.

Pidän ~20% eroa kärkibudjetteihin kyllä ihan merkittävänä.

Tästä olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää, mistä tällaisia lukuja saat käsiisi? Irrallisina toteamuksina lukujen todenperäisyyttä on lukijan vaikea arvioida.

Kärppien ja Tapparan budjetit taitaa olla edelleen korkeammalla. Itse ainakin yllättyisin jos Ilves pystyisi tai tarjoaisi kärkipelaajille yhtä paljon kuin molemmat näistä. Kyllähän nuo tarjouskilvat usein Kärpille menee.

Lukko voisi olla aika lähellä Ilvestä vertailukohtana. Budjetti varmaan suht samana. Joukkue tosin kasattu vähän eri tavalla. Kärki on todella terävä mutta ohut. Sieltä jos otat 7 pelaajaa pois niin korvaajista nimistä tuskin tunnistaa montaakaan.

Kyllä pelaajalle voi olla paljon miellyttävämpi kokemus pelata pienemmällä paikkakunnalla, jossa on vain yksi joukkue. Koko kaupunki on joukkueen ja pelaajien takana, eikä kukaan huorittele kaupungilla.

Tähän pitää kuitenkin lisätä, että pelkät oneliner-toteamusviestit kymmenillä huutomerkeillä varustettuina eivät ole argumentteja, joten ärsyttävin puolustustapa on joskus myös se järkevin.
Totta tuokin, ja haluaisin tarkentaa, etten tarkoittanut tällaista perusturhautumishuutelua, jossa Tillu olisi tehnyt parempaa työtä hankkiessaan ihan kenet tahansa muun.

Hain viestilläni enemmän sitä, että Tillun onnistumisen kritisoinnissa ja puolustelussa liikaa keskitytään argumentteihin, joihin ei voi oikeasti antaa kunnon vastausta, koska meillä ei ole mitään käsitystä resursseista ja pelaajamarkkinoista, joilla Tillu operoi.

Tää on ihan validi kysymys siinä kohtaa varsinkin, kun näitä ”kotimaisia staroja” tänne huudetaan. Ulkomaisia olisi voinut löytyä juu ja sieltä on hyviä pelaajia löydettykkin kuten esimerkiksi Jasek ja Török. Mutta, sitten kun sieltä hankitaan ollaan ”muukalaislegioona”.

Ymmärrän näkökulmasi, mutta olen kanssasi kahdesta asiaa eri mieltä. Itselleni kotimainen pelaaja nimeltä Könönen Kuopiosta on ihan yhtä paljon muukalainen kuin Slovenian Török. Omista kasvateista muodostuu runko "ei-muukalaislegioonaan". Tämän takia en juurikaan näe ulkomaalaisen ja ulko-suomalaisen pelaajan välillä eroa.

Nämä muukalaislegioona-huutelut on aika väsyneitä, enkä itse kuuluu siihen porukkaan. Toki kaikista mieluiten näkisin Suomen, Parikan, Ikosen ja Meskasen nostelevan yhdessä kannua, mutta minulle on tärkeintä nähdä sen kannun joskus nousevan.

Toiseksi olen eri mieltä siitä että, kuka tahansa pystyy seuraamaan keitä tänne olisi ollut realistisista hankkia. Sopimusneuvotteluissa ajoitus sopimusneuvotteluissa sekä pelaajan mieltymykset peliajasta ja asuinpaikasta vaikuttavat taustalla niin paljon, ettei niitä voi ilman sisäpiirintietoa oikeasti tietää.

Kärppien ja Tapparan budjetit taitaa olla edelleen korkeammalla. Itse ainakin yllättyisin jos Ilves pystyisi tai tarjoaisi kärkipelaajille yhtä paljon kuin molemmat näistä. Kyllähän nuo tarjouskilvat usein Kärpille menee.

Lukko voisi olla aika lähellä Ilvestä vertailukohtana. Budjetti varmaan suht samana. Joukkue tosin kasattu vähän eri tavalla. Kärki on todella terävä mutta ohut. Sieltä jos otat 7 pelaajaa pois niin korvaajista nimistä tuskin tunnistaa montaakaan.
Aikalailla kaikilla jengeillä on Suomessa sama tilanne. Terävä kärki, sen jälkeen taso tuppaa laskemaan. Meillä on yritetty rakentaa tasaisemmin, mutta Nättinen, Björkqvist, Ratinen kombo loistaa liikaa poissaolollaan. Tuon olisi voinut tehdä paremminkin. Tappara vaikuttaa tällä kaudella sellaiselta jengiltä, jolla löytyy tasalaatua neljään ketjuun. Heille on alun perusteella aika sama, jos joku Haapala ei heti pääsekään tehoille.

Mielenkiintoista tämä on. Meillä huudeltu kovasti sen vasemman kärkilaiturin perään. Török on ottanut sen roolin tyylikkäästi haltuun. 9. 5+7 kestää vertailun ihan mihin tahansa. Henman 2+1, Ratinen 0+1, Engberg 1+1 voisi periaatteessa täyttää nuo muut paikat.

Sitten meillä on ylibuukattu oikea kaista. Lööke 1+4, Svejkovsky 0+3 ja Klingberg 0+1. Kaksi viimeistä on missannut tähän mennessä pelejä, yksi on 4kk sivussa, toinen etsii peliään ja Löökekin on ollut vähän vaisu. Ja hänkin missannut jo yhden pelin.

Kuka olisi uskonut. Tällä hetkellä oikeallekin menisi yksi kärkilaituri helposti.

Takaisin