Itse olen katsellut tätä Tillun tervaamista ja höyhentämistä täällä foorumilla jo tovin aika ihmeissäni paluuni jälkeen. Itse olen pitänyt nyky-Ilveksen linjasta hankintojen suhteen. Tämä kommentti siis yleisesti aivan kaikkeen foorumilla käytyyn keskusteluun. Heitän nyt vielä oman lusikkani soppaan tämän jäsen
@Pyykinpesukone'en hyvin perustellun, mutta omalta osaltani paikoin erimielisen, viestin kautta.
Kolmas asia on sitten hyökkäyksen kokonaisuus. Kyllä tämä vaikuttaa olleen pahasti hukassa, kun laajaa hyökkäyskalustoa on purettu ja runkopelaajia on heitetty menemään. Ei tainnutkaan neljän liigapelaajan istuttaminen reservissä olla oikea linja. Viime kauden jälkeen Koskela kertoi myös, että strategiana on ollut rakentaa Ilveksestä täksi kaudeksi ilkeämpi ja kamppailuvoimaisempi joukkue, koska siitä oltiin edelliskausina jääty pleijareissa vajaiksi. Onko tämän onnistumisesta viitteitä? Mielestäni ihan samantyyppinen pehmeäluonteinen nasulauma meillä on, kuten kahtena edelliskeväänäkin.
Mutta joo, katsellaan mitä ratkaisuja Koskela tekee joukkueen suhteen. Toivottavasti saa ainakin hyökkäystä vahvistettua, mutta helppo rasti se ei enää tässä kohtaa ole.
Tekstisi alkupuolesta olen samaa mieltä, että maalivahtitilanne oli kauden alussa mikä oli, mutta tämäkin oli urheilujohdolta nyt näin jälkiviisaana lopulta oikein pelattu. Zherenko lähti ja uutta ei hankittu, mutta ei ole ollut tarvettakaan, kun Langhamer on ollut huikea, ja Malek kasvanut huikein harppauksin kauden aikana vastuun myötä kakkosen saappaisiin. Kun paniikkinappulaa ei painettu pohjaan, säästettiin kasa euroja, ja luultavasti päästään vielä Malekin kohdalla nauttimaan hedelmistä tulevina kausina.
Puolustus nyt puolestaan oli timanttia jo kauden alusta asti. Kahdeksan erinomaista Liiga-pakkia, johon vielä kirsikkana kakun päälle Ahon hieno kasvutarina. Mielestäni myös tuossa ilkeydessä ja kamppailuvoimassa on kehitytty viime kaudesta roimasti. Sisään on kuitenkin viime kauden jälkeen tullut Tikkaa, Tuulolaa, Jokipakkaa, Ruokosta ja Rätyä, jotka kaikki ovat isoja upgradeja viime kauden pudotuspelimiehistöön verrattuna tuolle osastolle.
Itse pidin tästä laajan rosterin taktiikasta. Kilpailua pelipaikoista on oikesti eikä kukaan vain kävele kokoonpanoon vanhoilla näytöillä. Lisäksi CHL-rasituksen myötä se oli myös erittäin perusteltua lähteä kauteen laajalla ringillä.
Mielestäni myös tällaiset kärjen takana olevat miehet pitääkin kiinnittää kärkijoukkueisiin varhaisessa vaiheessa ja mielellään pitkillä sopimuksilla. Näin näistä odeneista, nalleista ja miehoista ei jouduta kilpalaulantaan syksyn ja kevään markkinoilla, kun sopimukset on tehty jo kauden pari etukäteen. Myös pelaaja arvostaa tällaista sitoutumista seuran puolelta eikä varmasti nappaa yhtä rahakasta sopimusta kuin kilpalaulattamalla olisi saanut, koska tällainen tilanne luo myös turvaa esimerkiksi loukkaantumisten varalle.
Toki, jos kehitys ei jatku suotuisana, niin näistä pelaajista kannattaa hankkiutua eroon. Kun rinki on laaja, niin pelaaja ajautuu katsomoon, tulee tyytymättömäksi rooliinsa ja pyytää lopulta itse siirtoa. Näin purkusummat eivät ole niin erikoisia kuin seuran puolelta tulleessa aloitteessa. Lisäksi sarjan peräpäästä löytyy aina joku SaiPa (Oden) tai Sport (Nalli), joka ottaa palkan kontolleen, sillä joutuvat hakemaan vahvistusta pienellä riskilläkin sekä maksamalla siitä pelaajan piilossa olevasta potentiaalista vaikeankin kauden keskellä. Aivan kuten Ilveksen tilanne oli vielä pari kautta sitten.
Isossa kuvassa tämä vain on järkevää, jotta resurssit ajan ja eurojen suhteen voidaan neuvotteluissa lyödä näihin kärkiukkoihin. Nämä kun harvoin yli yhden vuoden sopimuksia tehtailevat, ja nykyisessä maailmantilanteessa vielä vähemmän, kun kaikkien katseet ovat Sveitsissä.
Olen myös samaa mieltä, että oikea laita ja keskusta olivat hieman vajaita, tai ainakin kysymysmerkkejä, kauteen lähdettäessä. Kontiola on kuitenkin ottanut ykkössentterin roolin sekä Ikonen kasvanut ykköslaiturin rooliin. Myös Räty on kasvanut kakkoslaiturin rooliin eikä painetta markkinoille lähtemiseen ole ollut oikein missään vaiheessa, vaikka Odenilta tuli totaalinen ulospuhallus ja Tuulola on tuskastellut tehojen kanssa. Tässäkin on taas säästetty euroja, saatu rauhassa katsoa tarpeita sekä käyttää paukkuja isojen vonkaleiden kalasteluun tälle ja ensi kaudelle.
En siis allekirjoita näitä Tillua arvostelevia mielipiteitä, vaan mielestäni Ilveksen toiminta tämän kauden aikana markkinoilla on ollut erittäin järkevää. Itseäni ainakin sapettaisi, mikäli syksyllä olisi tuotu sisään floppi-vaaralla kärkilaituria ja kärkisentteriä sekä käytetty kaikki eurot silloin. Jälleen voidaan näiden kohdalla jälkiviisaana todeta, että aivan hyvin on pärjätty tähän asti ilmankin. Ilves on kolmantenarunkosarjassa, jonka voittokin on edelleen täysin omissa käsissä.
Ja totean tähän nyt senkin, että jos tuolla olisi syksyllä tai talvella joku 100% varma kärkimies ollut saatavilla, sellainen olisi rinkiin tullut, mutta kun on ollut näitä 60-80% miehiä, niin sellaista riskiä ei ole tarvinnut ottaa, vaan seurailla tilanteen kehittymistä. Olisi ollut tyhmää sitoa rahoja varhaisessa vaiheessa sellaiseen, jolle ei varsinaista tarvetta ole, ja huomata jonkun tammikuisen HIFK-pelin jälkeen, että meiltähän tippui kaksi pakkia, ja seuraavassa kaksi lisää, mutta rahat on käytetty.
Tällä hetkellä näkisin tilausta olevan kahdelle hyökkääjälle, jotka ovat sentteri ja laituri, ja joista toinen on kärkimies ja toinen pimentävä pudotuspelimies. Itselleni ei ole väliä kumpi on kumpi, mutta luultavasti helpompaa sisään on saada kärkilaituri ja alaketjujen sentteri. Pakisto huutaa myös yhtä miestä kahden pitkän poissaolon myötä. Kauden alla ja vielä syksylläkään en olisi tätä uskonut, mutta näin ne tilanteet muuttuvat. Ja luultavasti sen takia kannattaa noita hyökkääjähankintojakin vielä odotella lähemmäs siirtorajaa ja katsoa, tuleeko muita yllättäviä loukkeja.
Rahaa varmasti on, mutta siitä minulla ei ole tietoa, että kuinka paljon. Täytyy kuitenkin huomioida, että Myrrälle ja Ojaselle maksetaan palkkaa kotiin, ja sisään ovat tulleet Pennanen ja Helminen, jotka eivät todellakaan ole halpoja miehiä, vaan varmasti nappaavat kolminumeroisen summan täydennettynä k-kirjaimella ja €-merkillä. Jos kauteen lähdettiin 2,8m€ pelaajabudjetilla, niin veikkaan että pelaajaulostuksilla ja valmentajahankinnoilla ollaan noilla huiteilla edelleen tai todennäköisemmin hieman päälle, jolloin rahaa lienee hyvien yleisömäärien myötä pari-kolme sataatuhatta käytettävissä.
Tilanne ei siis varmastikaan ole niin autuas rahojen puolesta kuin muutama nimimerkki täällä laskeskelee ja antaa ymmärtää, mutta Ilves ja Tillu on pelannut korttinsa kauden aikana niin hyvin, että käytettävissä on varmasti aika maksimisumma, mikä vain tuon valmennusvaihdoksen jälkeen olisi mahdollista ollut pelata itselle käyttöön.