Timo Koskela - Ilveksen urheilujohtaja

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Loogisesti ajattelevat ihmiset ymmärtävät arvioida eri toimijoiden, kuten urheilujohtajan, onnistumista kokonaisuuden kautta, eikä niin, että kaikki kiteytyy mestaruuteen. Ei voi olla niin, että jokainen pleijaripettymys on sekä urheilujohtajan, valmennuksen että pelaajien vika. On täysin mahdollista, että tietyillä osa-alueilla hommia on hoidettu erinomaisesti siitä huolimatta, että keväisin on pettymyksiä koettu. Jotkut eivät tätä kokonaisuutta ymmärrä ja osalla taas on omat inhokkinsa, joihin kritiikki kohdistuu kaikesta riippumatta. Mitäpä tällaisten kanssa asiasta kinaamaan. Mikään ei sen myötä muutu.

Kannattajat odottavat tietenkin vain mestaruutta, ja vaikka se ei yksittäisellä kaudella koskaan ole lähtökohtaisesti todennäköinen lopputulos, on kaikki muu pettymystä. Tämä kuuluu asiaan, mutta on aivan eri asia silti arvioida esim. urheilujohdon osaamista realistisesti. Siihen meillä on aineistoa kyllä ja pitkän otannan runkosarjamenestys on jonkinlainen osa sitä aineistoa.

Mä oon henkilökohtaisesti esim. sitä mieltä, että Tommi Niemelä on loistava valmentaja, vaikkei ole yhtäkään mestaruutta Liigassa voittanut. Mielipiteeni myös todennäköisesti pysyy, vaikkei Niemelä voittaisi Ilveksessäkään mestaruutta. Sen sijaan kaikki mestaruuden voittaneet valmentajat eivät ole mun papereissani yhtä hyviä valmentajia. Ihan sama logiikka pätee muillakin osa-alueilla kuin valmennuksessa.

Aamen. Muutenkin on aivan älytöntä "vähätellä" runkosarjaa. Organisaation tasolla on huomattavasti isompi merkitys sillä, että joukkue taistelee kaudesta toiseen kärkisijoituksista = voittava joukkue vs yhden kauden ihme.

Tuo on se mikä mahdollistaa organisaation kehittymisen, eikä se varsinainen mestaruus.

ipa1970

Luottopelaaja
Voidaanko me jatkuvasti kaudesta toiseen syyttää joukkueen kasaajaa siitä mitä on tekeminen kaukalossa ja vaihtoaitiossa ?
Minusta meillä on riittävät palikat vähintään mitalille. Mestaruutta kaikki janoamme, mutta mitalikin olisi ainakin itselleni jonkinmoinen lohdutuspalkinto.
Kalpa-sarja viimekaudella ei ollut Tillun mahalasku ja nytkin on riittävät palikat. Lisäksi samana aikana on ollut myös joidenkin joukkueiden ylisuorittamista rosteriin nähden. Niinkin saa tehdä ja meillä on nyt jo toinen ns. huippuvalmentaja putkeen, sitäkin ennen Myrrä.

En ole mikään Tillu fani, mutta tässä kohtaa katson kyllä jo ihan toiseen suuntaan.
Olen kylläkin harvoja jotka paineistaa joukkueen kasaajaa.
Itse kylläkin ihmettelen miten automaationa koskela aina sivuutetaan ja syy on pelaajien tai valmentajan.
Koskela mainitaan vain onnistumisten yhteydessä.
Se on alkukantaista ja yksinkertaista.

Toutain

Luottopelaaja
Aamen. Muutenkin on aivan älytöntä "vähätellä" runkosarjaa. Organisaation tasolla on huomattavasti isompi merkitys sillä, että joukkue taistelee kaudesta toiseen kärkisijoituksista = voittava joukkue vs yhden kauden ihme.

Tuo on se mikä mahdollistaa organisaation kehittymisen, eikä se varsinainen mestaruus.

Kyllä. Mestaruuksiahan osuu aina välillä myös sellaisille seuroille, joilla ei kuitenkaan ole käytännössä minkäänlaista saumaa kehittyä jatkuvaksi runkosarjamenestyjäksi. Jatkuva runkosarjamenestys taas tarkoittaa sitä, että joukkue kuuluu kaudesta toiseen niihin, joilla on parhaat lähtökohdat voittaa mestaruus. Mikäli oikein pitkä ajanjakso mennään niin, että runkosarjassa menestytään jatkuvasti, mutta ei edes finaalipaikkaa irtoa, on tietysti syytä alkaa miettiä, missä menee vikaan, mutta nyky-Ilveksen tapauksessa seura on ollut vasta jokusen vuoden lähtökohtainen kärkipään seura/runkosarjamenestyjä.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Kyllä. Mestaruuksiahan osuu aina välillä myös sellaisille joukkueille, joilla ei kuitenkaan ole käytännössä minkäänlaista saumaa kehittyä jatkuvaksi runkosarjamenestyjäksi. Jatkuva runkosarjamenestys taas tarkoittaa sitä, että joukkue kuuluu kaudesta toiseen niihin, joilla on parhaat lähtökohdat voittaa mestaruus. Mikäli oikein pitkä ajanjakso mennään niin, että runkosarjassa menestytään jatkuvasti, mutta ei edes finaalipaikkaa irtoa, on tietysti syytä alkaa miettiä, missä menee vikaan, mutta Ilveksen tapauksessa seura on ollut vasta jokusen vuoden lähtökohtainen kärkipään seura/runkosarjamenestyjä.

Jep ja myös aika sen mestaruuden jälkeen. Itse väittäisinkin, ettei Ilveksen organisaation isoin haaste ole tulevaisuudessa voittaa se mestaruus. Isoin haaste tulee olemaan se aika mestaruuden jälkeen.

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Itse kylläkin ihmettelen miten automaationa koskela aina sivuutetaan ja syy on pelaajien tai valmentajan.
Itse olen kyllä paineistanut ja monasti. Loputtomiin ei kuitenkaan voi senkään asian taakse mennä. Yksikertaista ja alkukantaista sekin on.
Toki tuohon yhden tehokkaan laiturin ja sentterin kärkiketjuihin olisi voinut hankkia, mutta niin olisi varmaan voinut ihan kaikkiin Liiga-seuroihin. Svejkovsky on vielä aikalailla katsomaton kortti ja sitä sentteriä nyt metsästää kaikki.
En oikein näe että minkään Liiga-seuran rosteri 2024-25 olisi merkittävästi parempi.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja

Nyt on kyllä jeesustelua parhaimmillaan. Ensinnäkin aivan älytöntä yleistystä. Kyllä täällä hyvin useat itseni mukaan lukien ihmettelemme joitain valintoja tai arvostelemme. Pointti onkin siinä miten sen tekee.

Otetaan nyt vaikka esimerkkinä Borg. Hän oli huhusta asti teikäläisen hampaissa syystä, että kaveri oli tehnyt vähän tehopisteitä. Allekirjoittanut ja muutama muu useaan kertaan vastasivat, että se on nyt pikkaisen eri juttu tuolla Ruotsin puolella. Muutenkin tiedettiin, ettei häntä edes oltu ajateltu kärkiketjuhin, vaan pidettiin hankintana alaketjuihin.

Noh kausi alkoi ja hänen/Koskelan kritisointi jatkui. Tottakai tehoja olisi voinut tulla myös alkukaudesta enemmän, mutta silti täälläkin teikäläistä lukuunottamatta useat näkivät hänestä sen positiivisen puolen. Noh tällä hetkellä häntä voidaan pitää ehkä kauden parhaana hankintana. Siis siinä mielessä, ettei hänellä tosiaan ollut merkittävää taustaa paperilla.

Tiivistettynä tuo mustavalkoisuus ja tietämättömyys, mitä teksteissäsi hyvin usein esiintyy on juurikin sitä alkukantaista ja yksinkertaista.

EDIT: Jaahas sieltä se ison miehen @ipa1970 tuttu naurava hymynaama taas ilmestyi. Kun taso ei riitä muuhun kuin tuohon.

Viimeksi muokattu:

toskala

Luottopelaaja
Rekrytoijan vastuu.
Jos tämä palkkaa huonon/sopimattoman/ammattitaidottoman/sopeutumattoman jne työntekijän, kuka on tehnyt virheen?
Onko virheen tekijä mielestäsi palkattu työntekijä?
Kerro yksinkertaisesti missä kohtaa alkaa utjn vastuu?

Mika Toivola on kasannut kaksi kertaa mestarijoukkueen. Pitäisikö tämä mielestäsi nyt hankkia tänne lyömällä mottipäinen lappu käteen jos mestaruuden voittaminen utj:na on osoitus kultaisesta kosketuksesta. Tai naapurin Tuomenoksa, lyötyyhän siltäkin mestaruussormus joten jostain kultaisesta kosketuksesta se varmaan on merkki.

Taitaa ihan muilla olla paineet näistä kirjoituksista?

Siinähän kirjoittelet. Ilveksen arvomaailma ja tulosajattelu ei lähde siitä että liigassa yksi joukkue onnistuu ja 15 epäonnistuu niin kuin teikäläisellä.

ipa1970

Luottopelaaja
Mika Toivola on kasannut kaksi kertaa mestarijoukkueen. Pitäisikö tämä mielestäsi nyt hankkia tänne lyömällä mottipäinen lappu käteen jos mestaruuden voittaminen utj:na on osoitus kultaisesta kosketuksesta
Olisko pennasesta jotain opittu täälläkin?
Tosin, ei kannattaisi täälläkään ampua kausi toisensa jälkeen samaan jalkaan näidenkään suhteen jotka eivät mitään voita.

Pentti Annanen

Luottopelaaja
Eikös se runkosarja ole myöskin osa sitä menestystä vai mitenkä?
Tillu ollut UTJ 5 kautta. Ilves on runkosarjassa tuon jakson menestynein joukkue mitattuna pisteet/ottelu. Kyllä runkosarja kuitenkin hyvin paljon kertoo UTJ:n onnistumisesta, vaikka playoffeissa tullutkin useita pettymyksiä. Myös ensi kaudelle Tillu on pystynyt kokoamaan jo tässä vaiheessa hyvän rosterin sekä kaivattua jatkuvuutta (oletuksena Svejn ja Klingbergin optioiden käyttö).

Kyllä Timo on jatkon ilman muuta ansainnut.

katso liitettä 12870

Menestys selviää kun kausi on ohi. Runkosarja on vasta esileikkiä. Jos runkosarja olisi osa menestystä, niin huikeata kevättä 1988 olisi varmasti niin somessa kuin mediakuutiollakin hehkutettu hiukan enemmän ja useammin.

VärienTunnustaja

Divarijyrä
Ylläpidon jäsen
Menestys selviää kun kausi on ohi. Runkosarja on vasta esileikkiä. Jos runkosarja olisi osa menestystä, niin huikeata kevättä 1988 olisi varmasti niin somessa kuin mediakuutiollakin hehkutettu hiukan enemmän ja useammin.
Eli runkosarjalla ei ole väliä, mutta jos ei olla top 4 niin itkettäisiin.

Toutain

Luottopelaaja
Vai että saavutuksiin. Eiköhän tässä kaikki pelaajat ja seurajohto tee kaikkensa menstyksen eteen, mutta tämä Koskelan silittely saa kyllä koomisia piirteitä. Yksi pronssi vuosien varrella ja se riittää.

Jos nyt lähdetään siitä, että edes se mitalien määrä menisi oikein. Kaksihan niitä on viimeisten kolmen kauden aikana.

Vahva

Vakiokokoonpanossa
Kyllä. Mestaruuksiahan osuu aina välillä myös sellaisille seuroille, joilla ei kuitenkaan ole käytännössä minkäänlaista saumaa kehittyä jatkuvaksi runkosarjamenestyjäksi. Jatkuva runkosarjamenestys taas tarkoittaa sitä, että joukkue kuuluu kaudesta toiseen niihin, joilla on parhaat lähtökohdat voittaa mestaruus. Mikäli oikein pitkä ajanjakso mennään niin, että runkosarjassa menestytään jatkuvasti, mutta ei edes finaalipaikkaa irtoa, on tietysti syytä alkaa miettiä, missä menee vikaan, mutta nyky-Ilveksen tapauksessa seura on ollut vasta jokusen vuoden lähtökohtainen kärkipään seura/runkosarjamenestyjä.
Mielestäni joukkueen kokoamisessa on otettu koko ajan määrätietoisesti askelia, että mestaruutta haetaan.

Myrrän aikana haluttiin viihdyttävää kiekkoa ja haettiin paljon pelaajia, jotka viihdyttävyyttä lisäsivät (tyyliin Macceli) - kuitenkin analyysien/arvostelujen jälkeen vaihdettiin etukäteen valmentajaan, jolla on järjestelmällisempi pelitapa ja hankittiin isompia pelaajia, jotka pärjäisivät etenkin keväällä... viime kauden joukkueessa yhtenäisyys ja henki olivat yksi havaituista ongelmakohdista - tämä on tälle kaudelle otettu lisää huomioon valmentajaa ja joukkuetta kootessa ja tullut entistä enemmän työteliäitä raatajia "kiukuttelevien" tähtien sijaan ja pelaajien roolitus on selkeämpi. Kyllä siis itse näkisin, että joukkueen rakentamisessa on koko ajan otettu opiksi - omasta mielestä jopa liiankin paljon tehty muutoksia muutamien playoff-otteluiden epäonnistumisen vuoksi.

Pelaajarekrytoinnissa Tillulla on todella hyviä hakuja, mutta toki myös epäonnistumisia löytyy useampia. Vertailu muihin on kuitenkin keskeisintä ja jos tyyliin 5 kalleimmalla pelaajabudjetilla on pystynyt voittamaan runkosarjassa eniten ja häviämään vähiten pelejä, niin kyllä silloin on kiitettävästi onnistunut.

reiska

Penkillä
Ylläpidon jäsen
Vai että saavutuksiin. Eiköhän tässä kaikki pelaajat ja seurajohto tee kaikkensa menstyksen eteen, mutta tämä Koskelan silittely saa kyllä koomisia piirteitä. Yksi pronssi vuosien varrella ja se riittää.
Mun mielestä kaksi, mutta potentiaalia ollut aina finaaleihin asti. Peräkkäin kaksi valtakunnan halutuinta valmentajaa ja jatkoja Eemeli Suomelle. Kai se on sitten ihan paskasti tehty. Kritisointia saa ja pitääkin tehdä, mutta peräänkuuluttaisin aina sitä omasta mielestä parempaa ratkaisua enkä pelkästään sitä paska paska paska huutelua. Jos ollaan eri mieltä ja ollaan olevinaan siinä pisteessä että suoritetaan tehtävä paremmin kun jo siihen palkattu henkilö olisi omasta mielestä kiva tarjota se parempi vaihtoehto konkretiana.

Pentti Annanen

Luottopelaaja
Eli runkosarjalla ei ole väliä, mutta jos ei olla top 4 niin itkettäisiin.
Aivan sama vaikka oltais sääleissä, jos vaan edettäisiin aina mestaruuteen saakka. Toki tie mestaruuteen on helpompi jos pärjätään runkosarjassa, mutta mitään arvoa ei itse sijoituksella ole jos pudotuspeleissä kynnetään. Lisäksi Ilveksen strategiaan kuuluu CHL, joten siinä mielessä runkosarjalla on merkitystä. Mitään muuta arvoa ei itse runkosarjasijoituksella ole.

Vahva

Vakiokokoonpanossa
Jep ja myös aika sen mestaruuden jälkeen. Itse väittäisinkin, ettei Ilveksen organisaation isoin haaste ole tulevaisuudessa voittaa se mestaruus. Isoin haaste tulee olemaan se aika mestaruuden jälkeen.
Samaa mieltä!!

...ja vaikka kuinka uskotaan, että hype kasvaisi mestaruudesta, niin itse uskon että Ipan hypen katto saavutetaan sinä päivänä, kun poika nostetaan seuraavan kerran...

Viime kauden mahalaskun jälkeenkin osa vannoi ettei enää laita rahojaan ja aikaansa tähän leikkiin - varmaan osa toteuttikin "uhkauksensa", mutta jälleen ollaan tekemässä yleisöennätystä huolimatta inflaatioista ja ostovoiman heikkenemisistä (huom. kampanjat toki vaikuttavat). Eli tämä tarina, tämä altavastaajana mestaruuden tavoittelu, se intohimo mikä näkyy kaikkialla...se vetää puoleensa niin kauan kun mestaruusjahti on päällä!

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Aivan sama vaikka oltais sääleissä, jos vaan edettäisiin aina mestaruuteen saakka. Toki tie mestaruuteen on helpompi jos pärjätään runkosarjassa, mutta mitään arvoa ei itse sijoituksella ole jos pudotuspeleissä kynnetään. Lisäksi Ilveksen strategiaan kuuluu CHL, joten siinä mielessä runkosarjalla on merkitystä. Mitään muuta arvoa ei itse runkosarjasijoituksella ole.

No on siinä kyllä aika iso rahallinen arvo.

Viimeksi muokattu: